یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

علت از کار افتادن تسمه دینام یا تسمه کولر

عکس, علت از کار افتادن تسمه دینام یا تسمه کولر
از کار افتادن تسمه دینام ( تسمه هیدرولیک یا تسمه کولر ) یکی از علل اصلی خرابی خودرو می باشد. این تسمه در واقع از یک تسمه ی  هرزگرد و تسمه سفت کن تشکیل‌شده است. این تسمه وظیفه انتقال نیروی تولید شده موتور به دینام، واتر پمپ، تهویه هوا و پمپ فرمان هیدرولیک ماشین را بر عهده دارد و با استفاده از قدرت دورانی که موتور ایجاد می‌کند تمام قطعات نام‌برده را به حرکت وامی‌دارد.زمانی که شما کلید را در سوییچ می‌چرخانید و پیشرانه روشن می‌شود، یک میل‌لنگ به چرخش درمی‌آید که همین چرخیدن باعث به کار افتادن تسمه دینام می‌شود. تسمه دینام به‌عنوان یک واسط نیروی تولید شده را به قطعات مهم خودرو منتقل می‌کند.در زمانی که تسمه کولر یا دینام آسیب ببیند فشار زیادی بر روی موتور وارد می‌شود و از طرف دیگر ممکن است حتی خودرو روشن هم نشود. پیشنهاد می‌کنیم اگر علاقه‌مند به خرید نقدی برلیانس هستید، پیش از ادامه مقاله به صفحه فروش اینترنتی برلیانس مراجعه و اطلاعات لازم را کسب کنید.
نشانه های خرابی تسمه دینام :
۱- از کاپوت صدای جیر جیر می‌آید:اگر در زمان راندن خودرو، صدایی شبیه به صدای جیر جیر شنیدید در اولین اقدام ماشین را به تعمیرگاه برسانید. زمانی که تسمه دینام در حال ساییده شدن باشد، صدایی مثل جیر جیر می‌دهد که ممکن است به علت خرابی و اتمام تاریخ‌مصرف باشد. از طرف دیگر ممکن است تسمه کمی در جای خود جا به جا شده باشد که در این صورت کافی است تسمه به حالت اولیه باز برگردد.
۲- فرمان سفت شده و کولر سرد نمی‌کند:خرابی تسمه دینام موجب دشوار شدن کنترل ماشین می‌شود. فرمان‌های هیدرولیک به نرمی و فرمان پذیری بالا مشهور هستند. اگر فرمان خودرو شما سفت شده و به‌سختی می‌توانید آن را حرکت دهید، به احتمال زیاد با مشکلی اساسی در تسمه دینام مواجه هستید. همچنین اگر سرمای کولر به اندازه معمول نیست و یا اصلاً کولر کار نمی‌کند ممکن است علت در خرابی تسمه هیدرولیکی باشد.
۳- دور موتور به سرعت بالا رفته و خودرو داغ می‌کند:در زمان احتراق و حرکت خودرو گرمای زیادی در اطراف موتور ایجاد می‌شود. اگر دیدید که دور موتور بدون هیچ علتی در حالا بالا رفتن است و حس گرمای زیادی را در درون کاپوت کردید، بد نیست سری به تسمه دینام بزنید. به‌شدت توصیه می‌کنیم در این حالت به رانندگی ادامه ندهد، گرم شدن بیش از اندازه موتور ممکن است فشار زیادی را بر آن وارد می‌کند.
۴- تسمه پاره یا ترک‌خورده است:
ممکن است خیلی اتفاقی در حال بازرسی اجزای فنی متوجه پاره شدن یا ترک خوردن تسمه دینام شوید. به سادگی از روی این مسئله عبور نکنید. در صورت پارگی یا حتی خراشیدگی، تسمه هیدرولیکی نمی‌تواند تمام نیرویی که موتور تولید می‌کند را به سایر اجزای داخل کاپوت منتقل کند.
۵- روشن شدن چراغ باتری یک هشدار جدی برای تعویض تسمه دینام است.برق و انرژی ماشین را تأمین می‌کند. قطعاتی مثل چراغ‌ها، ضبط و شارژر فندکی همه از نیروی باتری استفاده می‌کنند.جالب است بدانید یکی از وظایف تسمه دینام چرخاندن قطعه دینام و انتقال انرژی آن به باتری است. به همین دلیل در صورت خرابی تسمه دینام باتری به خوبی کار نخواهد کرد.
طول عمر و زمان تعویض تسمه دینام چقدر است؟
طول عمر تسمه دینام وابسته به موادی است که تسمه از آن ساخته شده است. هرچقدر این مواد باکیفیت و گران‌تر باشند عمر تسمه دینام بیشتر است. در حقیقت یک قرارداد نانوشته بین تعمیرکاران و رانندگان وجود دارد که بعد از طی کردن ۸۰ هزار کیلومترمربع تسمه تایم باید تعویض شود. البته این عدد متعلق به خودرو‌های قدیمی است و در اتومبیل‌های جدیدی مثل ۲۰۶ sd که از مواد EPDM استفاده می‌کنند، این عدد دو برابر شده و به ۱۵۰ هزار کیلومتر رسیده است.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر