یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

علت تجویز ریتالین برای کودکان و بزرگسالان

عکس, علت تجویز ریتالین برای کودکان و بزرگسالان
یکی از بهترین دارو ها برای بالا بردن تمرکز و درمان نشانه های بیش فعالی افزایش ریتالین است. این دارو برای کودکان بیش فعال تجویز می شود.(در صورتی که بلع آن توسط کودک سخت است می توانید آن را در یک قاشق سیب رنده شده خنک حل کنید.) در بزرگسالان این دارو باعث می شود که خستگی و کسالت فرد کمتر شود و او احساس بهتری داشته باشد.مصرف ریتالین باید تحت نظر روانپزشک انجام گیرد. با مصرف ریتالین متیل فنیدیت موجود در آن واکنش مغز را نرمال می نماید و بیمار می تواند تمرکز بیشتری رو مطالب و اطراف خود داشته باشد.این دارو بهتر است نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه قبل از غذا مصرف شود تا نتیجه بهتری از آن بگیرید.البته اگر قصد ندارید غذا بخورید می توانید آن را در ساعت مد نظرتان استفاده کنید.پیشنهاد می شود دارو قبل از ساعت ۶ عصر مصرف شود.
فواید ریتالین برای بزرگسالان :ریتالین به عنوان یک داروی محرک می تواند روی بزرگسالانی که در کودکی بیش فعال بوده اند تاثیرات خوبی بگذارد. این افراد بعد از مصرف این دارو به مرور از خستگی و کسالتشان کاسته می شود، تمرکز آنها افزایش می یابد، سرحال تر از قبل می شوند و احساس سر خوشی می کنند. جالب است بدانید که همین دارو در کودکان بیش فعال بالعکس عمل کرده و فعالیت آنها را می کاهد. در واقع این دارو در کودکان به شکل آرامبخش عمل می کند و تمرکز آنها را افزایش می دهد.از دیگر مواردی که این دارو تجویز می شود برای افرادی است که خواب آنها بیش از اندازه است. با توجه به این که این دارو باعث سرحالی و نشاط فرد می شود از این دارو برای کم کردن خواب نیز استفاده می شود.
چه افرادی نباید ریتالین مصرف کنند؟افرادی که دارای بیماری هایی همچون فشار خون و بیماری های قلبی هستند در مصرف ریتالین باید دقت بیشتری داشته باشند. چرا که این دارو روی عملکرد قلب تاثیر می گذارد. در افراد سالم این تاثیرات چندان به چشم نمی آید اما اگر بیماری قلبی داشته باشید نباید ریتالین مصرف کنید.افرادی که سابقه تشنج، تیک و توره و بی ثباتی عاطفی دارند، بهتر است از این دارو استفاده نکنند. ریتالین معمولا باعث افزایش احتمال تشنج، افزایش یا بروز مجدد تیک های حرکتی و صوتی فرد و افزایش پرخاشگری و اضطراب در افراد با سابقه بی ثباتی هیجانی می شود.این دارو به صورت همیشگی به کودکان بیش فعال توصیه نمی شود.کودکان بیش فعالی که ریتالین مصرف می کنند باید به شکل دوره ای معاینه شوند. در این معاینات باید قد، وزن، تعداد پلاکت ها، و سلول های خونی کودک مورد بررسی قرار بگیرد. در صورتی که در رشد کودک اختلالی وجود داشته باشد، باید مصرف ریتالین متوقف شود.مهمترین آیتمی که در معاینات دوره ای باید کنترل شود میزان بیش فعالی کودک است. ممکن است با افزایش سن کودک، میزان بیش فعالی در او کم شود. در این صورت بهتر است مصرف دارو را قطع نمایید.در بزرگسالان نیز باید معاینات دوره ای شامل اندازه گیری فشار خون انجام گیرد. در صورتی که ریتالین روی عملکرد قلب تاثیر داشته باشد، باید مصرف این دارو را متوقف کنید.
عوارض مصرف:مصرف ریتالین حتی در دوزهای کم نیز باعث افزایش فشار خون و افزایش معنادار ضربان قلب می شود.در کودکان ریتالین باعث بی اشتهایی می شود. این دارو تا زمانی که در خون کودک وجود دارد اشتهای او را کم کرده و به محض اینکه تاثیر خود را از دست داد، کودک احساس گرسنگی خواهد نمود.ریتالین به عنوان محرک، خواب را نیز کم می کند. این ویژگی به حدی است که اگر بیماری دچار خواب زیاد باشد برای او ریتالین تجویز می شود.برای مصرف ریتالین از سوی کودک، باید زمان دقیق آن رعایت شود. در غیراین صورت کودک دچار بی اشتهایی و کم خوابی خواهد شد.این دارو فقط تا ۴ ساعت ماندگاری دارد و بعد از آن بیمار و کودک بیش فعال به حالت قبلی خود باز می گردند.گاهی با از بین رفتن تاثیر دارو، فعالیت کودک بیشتر از قبل می شود.در صورتی که کودک بیش فعال داروی بیش از اندازه مصرف نماید، علائمی همچون سر درد، تپش قلب، لرزش بدن و عصبی شدن را تجربه می کند. این عوارض در بزرگسالان نیز وجود دارد با این تفاوت که آنها سرحال خواهند شد. این سرخوشی باعث می شود که برخی بزرگسالان تمایل به مصرف مقادیر بیش از اندازه ریتالین داشته باشند.یکی از مهمترین عوارض ریتالین در بزرگسالان، احتمال اعتیاد به این دارو است. حس سرحالی که این دارو به انسان می دهد، باعث می شود که بزرگسالان مستعد به آن اعتیاد پیدا کنند.با توجه به عوارضی که مصرف ریتالین در بزرگسالان ایجاد می کند، بهتر است درمان عدم تمرکز را با روش های دیگری مانند نوروفیدبک و لورتانوروفیدبک جایگزین نمایید. این روش ها شاید در کوتاه مدت رفت و آمد زیادی داشته باشند، اما حسنی که در آنها وجود دارد این است که شما به نحوی درمان می شوید. در ضمن نگرانی بابت عوارض جانبی مصرف دارو نخواهید داشت.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر