یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

علت زدن گل مژه و شالازیون و تمام درمان های خانگی و سریع

عکس, علت زدن گل مژه و شالازیون و تمام درمان های خانگی و سریع
همان طور که در تصویر بالا مشاهده میکنید گل مژه شباهت زیادی به شالازیون دارد که هر دوی این بیماری ها تقریبا شبیه هم هستند اما باید از هم تشخیص داده شده و درمان شوند. بنابراین در این پست درباره هر دو بیماری و درمان های خانگی و دارویی آن ها بحث شده است تا انتها با ما باشید.

 گل مژه

گل مژه  یک عفونت حاد از غدد ترشحات پلک است ، اغلب، باکتری ها می توانند وارد شوند و غدد چربی پلک بالا و پایین را عفونتی کنند، که باعث التهاب، درد و قرمزی پلک و حتی قرمزی چشم و بافت گونه می شود که واژه علمی و پزشکی اش، هوردلوم است. این توده ها می توانند ،به قسمت خارجی (بیرون) ،یا به داخلی (درون) اشاره کنند این شرایط از نظر پزشکی به نام های هوردلوم داخلی و هوردلوم خارجی شناخته می شوند.اغلب، گل مژه با توده ای سفید یا زرد رنگ ظاهر می شود ،که بسیار شبیه به یک جوش بزرگ است معمولا تنها یک ناحیه آشکار بر روی پلک ظاهر می شود، اما بیش از یک محل می تواند به طور همزمان بر روی یک یا هر دو پلک، پدیدار شود. هنگامی که انسداد غدد باز شوند، اصولا گل مژه به خودی خود از بین می روند علاوه بر این، زمانی که عفونت و چرک از آن ناحیه تخلیه شود. دلایل زدن گل مژه :پاک کردن نامناسب یا ناقص آرایش از چشم و استفاده از لوازم آرایشی تاریخ گذشته یا آلوده
ضعف در بهداشت پلک ها
بیماری های التهابی پلک، مانند بلفاریت، میبومیت و استرس آکنه روساکا
استرس
کمبود غذایی به دلیل رژیم غذایی ضعیف
التهاب کیسه های ترشحی مو
استرس
کمبود خواب
عدم تعادل هورمونی
نشانه ها و علائم گل مژه
التهاب چشم
تاری دید
حساسیت به نور
چشم درد
قرمزی و خارش چشم
حفره های قرمز پر شده یا چرک
به سختی پلک زدن
آبریزش چشم
خارش در اطراف چشم
خیلی از افراد هنگام بروز این عارضه آن را احساس می‌کنند اما در خیلی‌ از موارد زمانی فرد متوجه می شود که گل مژه کاملا ایجاد شده است. اگر شما نیز هرکدام از علائم گفته شده را دارید، سعی کنید از دست زدن به چشمانتان خودداری کنید و درصورتی که این علائم بیش از یک هفته به طول بیانجامد و باعث بروز مشکلاتی چون تاری دید شود ، نیاز است به پزشک متخصص چشم مراجعه و راه‌های درمانی پیش گرفته شود.
درمان های خانگی گل مژه :کمپرس گرم یکی از بهترین درمان‌ های گل مژه چشم است. گرما به افزایش گردش خون در ناحیه‌ی چشم کمک و تخلیه‌‌ی غدد را بیشتر می‌کند. کمپرس گرم درد و تورم را نیز کاهش می‌دهد.ماساژ دادن پلک گل مژه‌دار به تخلیه‌ی عفونت کمک می‌کند و در نتیجه پروسه‌‌ی درمان سرعت می‌گیرد.
درمان خانگی دیگر برای این عارضه برگ گیاه گواوا است. این برگ‌ها دارای ترکیبات ضدالتهابی هستند که درد و تورم را کاهش می‌دهند. همچنین قدرت تسکین‌دهندگی طبیعی برگ گواوا باعث تسریع بهبودی می‌شود.
برگ اقاقیا
استفاده از دم‌کرده‌ی برگ گیاه اقاقیا به دلیل داشتن خواص ضدالتهابی و ضدعفونی کنندگی برای کاهش درد و تورم این عارضه مفید است.
سرکه‌ی سیب
کمپرس با سرکه‌ی سیب درمان مناسبی برای گل مژه است. خواص ضدالتهابی و ضدعفونی کنندگی سرکه‌ی سیب به تسکین درد و التهاب و حتی از بین بردن عفونت کمک می‌کند.
روغن کرچک
روغن کرچک دارای خواص ضدالتهابی قوی است و به کاهش درد و التهاب این عارضه کمک می‌کند. روغن کرچک اندازه‌ی گل مژه را سریع‌تر کوچک می‌کند و در نتیجه زودتر درمان می‌شود.
چای سبز کیسه‌ای
استفاده از چای سبز کیسه‌ای در درمان این عارضه مؤثر است. چای سبز دارای خواص ضدالتهابی است که به کاهش درد و التهاب و کوچک‌تر شدن گل مژه کمک می‌کند. ضمنا چای سبز به دلیل غنی بودن از اسید تانیک، از عفونت پیش‌گیری می‌کند.
آلوئه‌ ورا
یک شیوه‌ی مؤثر دیگر برای درمان این عارضه استفاده از آلو‌ئه‌وراست. آلوئه‌ورا خواص ضدالتهابی دارد که به کاهش قرمزی، تورم و التهاب گل مژه کمک می‌کند. ویژگی‌های ضدمیکروبی آلوئه‌ورا نیز در درمان عفونت مفید است.
جعفری
جعفری به تخلیه‌ی مواد سمی از گل مژه کمک می‌کند و در نتیجه درمان سریع‌تر خواهد شد. همچنین جعفری به‌عنوان یک عامل ضدمیکروب ملایم، با عفونت مبارزه می‌کند.
آب سیر
اگرچه قرار دادن هر مخلوط قوی در نزدیکی چشم می تواند باعث تحریک شود اما آب سیر با خواص ضد باکتری و ضد میکروبی که دارد به سرعت می تواند عفونت چشم را تسهیل کند و باعث بهبودی شود.

شالازیون چیست؟

واژه شالازیون از یک کلمه یونانی به معنی تورم کوچک گرفته شده است.شالازیون، تورمی کیستی در پلک میباشد که در اثر التهاب مزمن یکی از غده-های کوچک تولیدکننده چربی (غدد میبومین) که در پلک-های بالا و پایین قرار دارند به وجود می آید.شالازیون معمولاً یک واکنش التهابی در برابر ترشحات چربی به‌دام افتاده میباشد و باکتری در ایجاد آن نقشی ندارد, هرچند ممکن است شالازیون به طور ثانویه دچار عفونت باکتریایی بشود. شالازیون در مقایسه با گل‌مژه، دورتر از لبه پلک روی می دهد (گرچه می توان تورم تدریجی را در نزدیکی لبه پلک حس کرد) و نوک آن بیش تر به سمت داخل یا به طرف بینی است. شالازیون گاهی می تواند باعث تورم ناگهانی کامل پلک گردد.شالازیون کوچک و بدون علامت ممکن است خودبه خود برطرف شود اما معمولاً بدون درمان از بین نمی رود. اگر شالازیون بزرگ باشد ممکن است با مختل کردن شکل چشم و ایجاد آستیگماتیسم، باعث تاری دید شود. شالازیون ممکن است با یکی یا ترکیبی از روش های زیر درمان گردد:
قطره آنتی بیوتیک و قطره یا تزریق استرویید
کمپرس گرم: کمپرس گرم ممکن است به شیوه های گوناگون به کار گرفته شود. ساده‌ترین روش, قرار دادن پارچه حوله ای تمیز و خیس شده با آب گرم بر روی پلک بسته، به مدت ۱۰-۵ دقیقه، ۴-۳ بار در روز می‌باشد. برای دست‌یابی به حرارت کافی، پارچه حوله‌ای را چندین بار با آب گرم خیس کنید.
ماساژ یا فشار دادن ترشحات غده ای
جراحی : عمل جراحی شالازیون جهت خارج کردن ترشحات، معمولاً از پشت پلک انجام می‌شود
شالازیون معمولاً به درمان خوب جواب می‌دهد اما برخی مستعد تشکیل دوباره شـالازیون هستند که در این افراد باید علت آن برطرف گردد. از آن‌جا که عمل جراحی مکرر شالازیــون می‌تواند سبب اختلالات اشک و مضرات دیگر شود، ادامه درمان ضروری است. چنانچه شالازیون چندین بار در یک ناحیه ایجاد شود، چشم‌‌پزشک ممکن است برای بررسی از نظر مشکلات جدی تر، اقدام به نمونه برداری (بیوپسی) نماید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر