یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

علت های زدن تاول بدون سوختگی و درمان دارویی و خانگی

عکس, علت های زدن تاول بدون سوختگی و درمان دارویی و خانگی

بعضی اوقات بر اثر سوختگی بدن ما تاول می زند یا ممکن است تنگی کفش باعث تاول زدن انگشتان پا یا پشت ساق پا شود. اما چرا گاهی اوقات بدون علت تاول می زنیم ؟ گاهی اوقات تاول می تواند نشانه‌ی یک مشکل جدی باشند.
دوره درمان تاول‌ها بسته به نوع و علت آن‌ها متفاوت است. تاول‌هایی که ناشی از اصطکاک و سوختگی است در عرض چند روز، درمان می‌شوند؛ اما تاول‌هایی که از عفونت‌ها و بیماری‌های پوستی به وجود آمده ممکن است ماه‌ها و هفته‌ها باقی بمانند. در عفونت‌های پوستی، مانند عفونت ویروس هرپس سیمپلکس، ممکن است تاول‌ها به‌صورت دوره‌ای برگردند و تاول‌هایی که از بیماری‌های ارثی به وجود می‌آیند ممکن است زمان طولانی‌تری بدن را درگیر کنند.

علل ایجاد تاول

* سوختگی

*مالش پوست در معرض اصطکاک قرار می‌گیرد مثلا در نتیجه پوشیدن کفش‌های تنگ یا کار کردن با یک ابزار جدید…

*واکنش به داروهایی مثل برخی آنتی‌بیوتیک‌ها، مدرها و مسکن‌ها ممکن است به‌ صورت پیدایش تاول در هر جای بدن باشد.

عفونت‌های زیادی باعث ایجاد این ضایعه می‌شوند، از عفونت پای ورزشکار و تبخال گرفته تا زونا (آبله مرغان در بزرگسالان).

*اگر برای ‌مدت زیاد در معرض نور آفتاب قرار بگیرید، آفتاب‌سوختگی همراه با بروز تاول ممکن است دیده شود.

*تماس نزدیک با موادی که به آن حساسیت دارید؛ مثلاً پیچک سمی می‌تواند باعث پیدایش تاول‌های خارش‌دار شود.

علائم تاول‌ها 

*حباب‌دار بوده و رنگی متفاوت از پوست اطراف داشته باشند.

*رنگ پوست باشند.

*خارش‌دار باشند.

*دردناک باشند.

*خراشیدن یا کندن این برجستگی‌های جوش مانند و آبکی می‌تواند پوشش محافظ روی پوست آسیب‌دیده را پاره کرده و منجر به ناراحتی یا عفونت شود. درصورتی‌که تاول دست‌نخورده باقی بماند، پوست زیر آن با سرعت بیشتری بهبود می‌یابد. وابسته به علت ایجاد آن، علائم دیگری مانند تب می‌توانند در کنار آن ایجاد شوند.

درمان تاول
اکثر تاول‌ها نیاز به درمان ندارند و خودبه‌خود از بین می‌روند، چون اغلب لایه‌ی فوقانی پوست از ایجاد عفونت جلوگیری می‌کند. در صورتی که علت ایجاد تاول را می‌دانید، می‌توانید آن را با بانداژ بپوشانید که این عمل باعث جذب مایع آن توسط بافت و از بین رفتن تاول می‌شود. توجه داشته باشید که به هیچ ‌وجه نباید تاول را سوراخ کنید، مگر اینکه بسیار دردناک شود؛ زیرا پوست روی آن از ایجاد عفونت جلوگیری می‌کند. تاول‌های ناشی از سایش، آلرژن ها و سوختگی، واکنشی موقت به محرک‌ها هستند که در این موارد بهترین درمان، درمان علت ایجاد تاول است.همچنین تاول‌های ناشی از عفونت‌ها نیز موقتی هستند؛ اما نیاز به درمان دارند. دقت کنید اگر حس کردید که مبتلا به هر نوع عفونت شده‌اید، حتماً به پزشک خود مراجعه کنید. همچنین توجه به این نکته ضروری است که بعضی از تاول‌ها مانند بیماری پمفیگوس هیچ درمانی ندارد؛ اما پزشک در این موارد با تجویز دارو به کنترل علائم کمک می‌کند. درمان‌های اصلی تاول با تجویز پزشک شامل کرم‌های حاوی استروئید جهت بهبود ضایعات و دانه‌های پوستی و آنتی‌بیوتیک جهت درمان عفونت پوست است.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر