یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

عوارض قرص فشار آتنولول و همه چیز درباره آن

عکس, عوارض قرص فشار آتنولول و همه چیز درباره آن

قرص فشار آتنولول یکی از داروهای پر تجویز برای بیمارانی است که فشار خون بالا دارند در این پست از یاس فان به بررسی این دارو می پردازیم . برای مصرف این قرص اگر حامله هستید یا قصد حاملگی دارید با دکتر خود مشورت کنید. هنگام مصرف این دارو از حاملگی خودداری کنید، زیرا آتنولول ممکن است به جنین آسیب برساند. همچنین آتنولول از طریق شیر مادر قابل انتقال است و ممکن است تاثیراتی بر مراقبت از نوزاد بگذارد، اگر زمان مصرف آتنولول حامله شدید در مورد مزایا و مشکلات مصرف این دارو سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.

نحوه مصرف آتنولول و دوز مصرفی:میزان داروی تجویزی پزشک که معمولا ۱ یا ۲ بار در روز است را می‌توانید همراه غذا یا بدون غذا میل کنید. آبمیوه سیب و پرتقال ممکن است باعث شوند بدن به صورت کامل نتواند آتنولول را جذب کند لذا توصیه می‌شود حداقل ۴ ساعت قبل و بعد مصرف آتنولول از مصرف آبمیوه خودداری کنید.دوز مصرف داروی آتنولول به سن، وضعیت بیماری، و پاسخگویی بدن شما به درمان بستگی دارد. این دارو را به صورت منظم مصرف کنید و در صورت نشانه‌های بهبود به مصرف آن ادامه دهید. اکثر کسانی که از فشار خون بالا رنج می‌برد نمی‌دانند بیمار هستند.اگر این دارو برای درد قفسه سینه تجویز شده، برای اثرگذاری باید به صورت منظم مصرف شود و نباید فقط در زمان درد قفسه سینه مصرف شود. برای زمان درد قفسه سینه طبق تجویز دکتر از دارو‌های دیگر مانند قرص زیرزبانی نیتروگلیسرین استفاده کنید. زمان اثرگذاری این قرص ممکن است ۱ تا ۲ هفته طول بکشد لذا اگر بعد از این مدت احساس بهبود نداشتید یا حالتان بدتر شد (به طور مثال فشارخون شما بالا ماند یا افزایش یافت. یا درد قفسه سینه را بیشتری حس می‌کردید) با دکتر قلب و عروق تماس بگیرید.

نحوه عملکرد داروی آتنولول:عملکرد داروی آنتولول به شکل مسدود کردن فعالیت برخی از مواد شیمیایی مانند اپی‌نفرین در قلب و رگ‌ها است. این کار موجب کاهش ضربان قلب، کاهش فشار خون و فشار بر قلب می‌شود.

عوارض جانبی مصرف آتنولول:مصرف آتنولول ممکن است منجر به عوارضی مثل سرگیجه، عدم تعادل، خستگی و تهوع شود. اگر هر کدام از حالت‌ها تشدید شد یا بهبود نیافت با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید. برای کاهش خطر سرگیجه و سبکی سر موقع بیدار شدن یا شروع به حرکت به آرامی حرکت کنید. این دارو ممکن است جریان خون در دست‌ها و پا‌ها را کاهش دهد و احساس سردی بکنید. سیگار کشیدن این حالت را بدتر می‌کند لذا موقع مصرف این دارو لباس گرم بپوشید و از مصرف تنباکو اجتناب کنید.درصورتی که پزشک داروی آتنولول را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی آتنولول را مصرف کرده اند، عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده اند. چنانچه با عوارضی نظیر کاهش تپش قلب، گیجی مفرط، غش کردن، مشکلات تنفسی، انگشتان کبود، تغییر خلق (مثل گیجی و افسردگی) مواجه شدید، سریعا به پزشک خود اطلاع دهید.همچنین این دارو ممکن است برای درمان نارسایی قلبی تجویز شده باشد و برخی به ندرت علائم نارسایی قلبی جدید یا بدتر شدن وضعیت را تجربه می‌کنند در صورتی که عوارض جانبی نادر، اما جدی مانند تنگی نفس، تورم زانو یا پا، خستگی غیرمعمول و افزایش وزن ناگهانی یافتید سریعا با پزشک خود تماس بگیرید. لازم است بدانید که واکنش آلرژیک جدی در مورد داروی آتنولول نادر است. با این وجود اگر واکنش آلرژیک جدی‌ای مثل علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و اختلال تنفسی را تجربه کردید، سریعا از فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید. با توجه به اینکه لیست عوارض کامل نیست، ممکن است با عارضه‌ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دارو ساز مشورت کنید.

موارد احتیاط مصرف آتنولول:قبل از مصرف اگر به داروی آتنولول حساسیت دارید، این موضوع را با پزشک یا داروساز در میان بگذارید. داروی آتنولول ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر شود. چنانچه سابقه بیماری‌هایی نظیر مشکلات ریتمی قلبی (مانند ضربان قلب یواش و تندتپشی درجه دو و سه)، مشکلات تنفسی (مانند آسم، اِمفیزما)، مشکلات گردش خون (مثل بیماری رایناود، بیماری عروقی محیطی)، بیماری ماهیچه‌ای (میستنیا)، مشکلات کلیوی، واکنش آلرژیک جدی که نیاز به درمان با اپی نفرین داشته باشد را دارید حتما این موارد را به اطلاع پزشک خود برسانید.داروی آتنولول ممکن است موجب گیجی شما بشود. الکل و ماری جوآنا این حالات را تشدید می‌کند؛ لذا از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری دارند، تا زمانیکه در هوشیاری کامل به سر ببرید اجتناب کنید. هنگام مصرف آتنولول از خوردن الکل پرهیز کنید و در صورت مصرف ماری جوآنا با پزشک خود صحبت کنید. ضمنا قبل از هر گونه جراحی همه‌ دارو‌هایی که مصرف می‌کنید را با پزشک یا دندانپزشک خود در میان بگذارید.این دارو ممکن است علائم افت شدید قند خون در بیمارن دیابتی مانند تپش سریع قلب را ازبین ببرد و بر روی علائم دیگر افت قند خون مانند گیجی و عرق کردن تاثیری ندارد. همچنین آتنولول موجب سخت‌تر شدن کنترل قند خون می‌شود. به طور منظم قند خون خود را بررسی کنید و نتایج آن را به اطلاع پزشکتان برسانید. اگر علائم افزایش قند خون مانند افزایش تشنگی و ادرار درخود احساس کنید با پزشکتان در مورد دارو‌های دیابت، برنامه‌های ورزشی و رژیم خود مشورت کنید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر