یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

عوارض و روش مصرف قرص چربی خون آتورواستاتین

عکس, عوارض و روش مصرف قرص چربی خون آتورواستاتین

قرص ضد چربی آتورواستاتین را فقط با تجویز پزشک مصرف کنید چرا که این قرص عوارض زیادی دارد که در زیر به آن اشاره شده است :

کمتر از ۱ نفر از هر ۱۰۰ نفر ممکن است دچار کمی فراموشی شوند. اگر این عارضه جانبی شما را آزار می‌دهد با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید. معمولاً پس از قطع مصرف دارو این عارضه از بین می‌رود.

احساس بیماری (حالت تهوع) یا سوء هاضمه
سردرد
درد در کمر یا مفاصل شما
خون دماغ شدن
گلو درد
علائم شبیه سرماخوردگی، مانند آبریزش بینی، انسداد بینی یا عطسه
یبوست یا باد شکم
اسهال
دردهای عضلانی، حساسیت در لمس یا ضعف غیر قابل توضیح را بلافاصله به پزشک اطلاع دهید.

آتورواستاتین در دوران بارداری یا شیردهی توصیه نمی شود، زیرا هیچ مدرک قطعی در مورد بی خطر بودن آن در دوران بارداری وجود ندارد. اگر می‌خواهید باردار شوید با پزشک خود صحبت کنید. بهتر است مصرف آن را حداقل ۳ ماه قبل از تصمیم برای بارداری قطع کنید. اگر هنگام مصرف آتورواستاتین باردار شدید، مصرف دارو را متوقف کرده و به پزشک خود اطلاع دهید.

مشخص نیست که آتورواستاتین وارد شیر مادر می‌شود یا خیر، اما ممکن است برای کودک شما مشکل ایجاد کند. با پزشک خود درمورد آنچه که برای شما و کودک در هنگام شیردهی بهتر است صحبت کنید. ممکن است بتوان تا زمانی که شما به طور کامل شیردهی را متوقف کنید، شروع مجدد مصرف آتورواستاتین را به تاخیر انداخت.

تداخلات دارویی قرص آتورواستاتین
برخی از داروها بر روی نحوه عملکرد آتورواستاتین تأثیر می‌گذارند و می‌توانند خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهند. داروها عبارتند از:

برخی از آنتی بیوتیک‌ها و ضد قارچ ها
برخی از داروهای HIV
برخی از داروهای هپاتیت C
وارفارین
سیکلوسپورین
کلشی سین
قرص های ضد بارداری
وراپامیل، دیلتیازم، آملودیپین
آمیودارون
اگر شما آتورواستاتین مصرف می‌کنید و باید یکی از داروهای بالا را هم مصرف کنید، پزشک ممکن است:

دوز کمتری را تجویز کند.
داروی استاتین متفاوتی تجویز کند.
توصیه کند که مصرف را برای مدتی قطع کنید.
🔔داروهای عنوان شده بالا تمامی داروهایی که با آتورواستاتین تداخل دارویی دارند نیستند. برای اطلاع از لیست کامل کاغذ داخل بسته دارویی را مطالعه کنید یا با داروساز خود مشورت کنید.

نکات ضروری قبل از مصرف آتورواستاتین
🔔آتورواستاتین را بالغین و کودکان بالای ۱۰ سال می‌توانند استفاده کنند.
در صورت داشتن هر کدام از تجربه های زیر مصرف قرص آتورواستاتین برای شما مناسب نیست و باید حتما این شرایط را به پزشک خود اطلاع دهید:

در گذشته به آتورواستاتین یا هر داروی دیگر واکنش آلرژیک نشان داده‌اید.
مشکلات کبدی یا کلیوی دارید.
قصد بارداری دارید، احتمال می‌دهید باردار باشید، باردار هستید ویا شیرده هستید.
بیماری شدید ریوی دارید.
قبلا دچار سکته مغزی بعلت خونریزی مغزی شده‌اید.
الکل می‌نوشید.
تیروئید کم‌کار دارید.
در گذشته هنگام مصرف استاتین‌ها دچار عوارض عضلانی شده‌اید.
بیماری عضلانی (حتی فیبرومیالژی) داشته‌اید یا دارید.
قرص های جویدنی آتورواستاتین حاوی ماده‌ای به نام آسپارتام هستند. در صورتی که مبتلا به فنیل کتونوریا (یک اختلال ارثی نادر بدلیل اشکال در متابولیسم پروتئین) هستید قبل از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید.
مصرف آتورواستاتین با داروهای گیاهی و مکمل ها
گل راعی، علف چای یا هزارچشم (St. John’s wort) یک داروی گیاهی ضد افسردگی است که باعث کاهش میزان آتورواستاتین در خون شما می‌شود، بنابراین با آتورواستاتین زیاد سازگار نیست. اگر به فکر شروع مصرف گل راعی هستید، با پزشک خود مشورت کنید، زیرا باعث تغییر در عملکرد آتورواستاتین می‌شود.

بهترین زمان مصرف قرص آتورواستاتین
معمولا آتورواستاتین روزی یکبار استفاده می‌شود. این دارو به صورت قرص خوراکی و قرص جویدنی (برای کسانی که در بلع داروها مشکل دارند) در بازار موجود است. به شرطی که زمان روزانه آن مشخص باشد و تغییر نکند، می‌توانید هر زمانی که می‌خواهید آن را مصرف کنید.

گاهش اوقات پزشکان مصرف آن را در عصر‌ها توصیه می‌کنند. به این دلیل که بدن شما بیشترین کلسترول را در شب می‌سازد. اگر مطمئن نیستید که چه زمانی داروی خود را مصرف کنید، با داروساز یا پزشک خود مشورت کنید. این دارو معده را ناراحت نمی کند، بنابراین می‌توانید آن را با غذا یا بدون غذا مصرف کنید.

قرص آتورواستاتین را با یک لیوان آب کامل ببلعید. اگر قرص های جویدنی به شما داده شده است، می‌توانید آنها را بجوید یا با یک لیوان آب آن را کامل ببلعید. حتی اگر حس می‌کنید که خوب شده اید، به مصرف دارو ادامه دهید، زیرا از مزایای این دارو در سلامتی هم باید استفاده کنید. اکثر بیماران با کلسترول بالا هیچ علامتی ندارند.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر