یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

فسنجان با مرغ بهتر است یا گوشت و راز خوش رنگ و ملس شدن آن

عکس, فسنجان با مرغ بهتر است یا گوشت و راز خوش رنگ و ملس شدن آن

خورشت فسنجان اصیل با گوشت قرمز چرخ شده درست می شود اما می توانید آن را با مرغ یا اردک نیز درست کنید. البته که مزه فسنجان با گوشت چرخ شده بسیار دلچسب تر و به روش سنتی طبخ آن نزدیک تر است. در این پست آموزش درست کردن فسنجان با مرغ و گوشت را برای شما قرار داده ایم.

نکات :

اگر فسنجان را با مرغ درست میکنید بهتر است از سینه مرغ و ران مرغ به صورت یک اندازه استفاده کنید و خورشت را فقط با سینه یا فقط با ران درست نکنید .

برای خوش رنگ‌تر شدن خورش فسنجان بهتر است گردو را با رب انار تفت دهید.گردوی موجود در خودش به اندازه کافی روغن پس می‌دهد پس دقت داشته باشید روغنی که برای تفت پیاز استفاده می‌کنید، زیاد نباشد.در مراحل پایانی پخت خورش، زعفران دم کرده را اضافه کنید که عطر و رنگ بی نظیری به آن می‌دهد.

اگرمی‌خواهید خورشتان یکنواخت و مجلسی‌تر شود بهتر است پیاز را رنده کنید.مدت زمانی که گردو را تفت می‌دهید باید کوتاه باشد که طعم تلخ و بدی به خورش ندهد.برای خوش طعمتر شدن خورشتان می‌توانید یک سوم مقدار گردویی که در پخت آن استفاده کرده‌اید، مغز پسته به خورش اضافه کنید.گردوها ایرانی معمولا از بهترین نوع گردو برای خورشت فسنجون به شمار می آیند که در طرز تهیه فسنجون نیز معمولا توصیه می کنند که از این گردوها برای خورشت خود استفاده کنید. علاوه بر این برای جلوگیری از تلخ شدن خورشت به شما توصیه می کنیم که از گردوی تازه برای خورشت خود استفاده نکنید.

روش های روغن انداختن فسنجان:امروزه روش های مختلفی  برای روغن انداختن خورش فسنجان وجود دارد. برخی از افراد به اشتباه گمان می کنند که برای چرب شدن خورشت فسنجون خود باید روغن بیشتری را به خورشت خود اضافه کنند که این کار یک کار بسیار اشتباه است چرا که شما با انجام این کار باعث اضافه شدن چربی ناسالم به خورشت می شوید.

برای اینکه زبری گردو رو را بگیریم قبل از اضافه کردن به خورشت تفت بدهید وکمی آب به آن اضافه کنید و از صافی یا سبد با دانه های ریز رد کنید و سپس به خورشت اضافه کنید

از ترکیب ۶۰ درصد گردو و ۶۰ درصد کدو حلوایی استفاده کنید و برای خوش عطر کردن فسنجان از به استفاده کنید

بهترین روش برای ملس شدن خورشت فسنجان چیست ؟ به همراه رب انار چه ملس و چه ترش از رب سیب استفاده کنید.

تفاوت خورشت فسنجان گیلان با خورشت فسنجان تهران در چیه ؟گیلانی ها خورشت فسنجان را رب انار وحشی ترش درست میکنند اما در تهران خورشت فسنجان را به صورت ملس و شیرین درست می کنند

ترش و یا شیرین بودن خورش فسنجان به نوع ربی که در پخت آن استفاده می‌شود بستگی دارد البته می توان برای شیرین‌تر کردنش از شکر نیز استفاده کرد، اگر مایلید فسنجان شما طعم شیرینی داشته باشد، می‌توانید از رب انار شیرین و اگر طعم ترش مد نظرتان است از رب انار ترش استفاده کنید.

یکی از بهترین روش هایی که برای روغن انداختن سالم خورشت فسنجون وجود دارد این است که در زمان اضافه کردن آب به گردوهای تفت داده شده اولا از آب سرد استفاده کنید و ثانیا آب سرد خود را به صورت تدریجی به گردوها اضافه کنید. برای انجام این کار هر چند دقیقه یک بار مقداری آب سرد به گردوها اضافه کنید و آنها را به خوبی هم بزنید تا گردوها به خوبی روغن بیندازند و شما فسنجون چرب تر و خوشمزه تری را داشته باشید.

اگرمی‌خواهید یک خورش اصیل پخته باشید و روغن گردو کاملا پس داده شود از حرارت ملایم استفاده کنید و عجله‌ای برا سرو آن نداشته باشید زیرا حدود ۴ الی ۵ ساعت زمان لازم است که خورشتان جا بیفتد و آماده شود.

اگر خورشتان آبکی بود یک ساعت قبل از آماده شدن آن می‌توانید یک سیب درختی را پوست گرفته و داخل خورش رنده کنید با این کار خورشتان لعاب دار می شود و از آبکی بودن در می‌آید.

پبعد از اینکه خورش فسنجانتان آماده شد می‌توانید آن را به همراه پلو سفید میل کنید ناگفته نماند در کنار این غذا سبزی خوردن به عنوان منبع غنی از فیبر بسیار دلچسب است و لذت سرو آن را چند برابر میکند. همچنین نوشیدنی معمول و مفید در کنار این غذا دوغ است که وعده غذاییتان را به عنوان لبنیات کامل می‌کند.
خواص شگفت انگیز خورش فسنج

خورش فسنجان برای ۸ نفر با مرغ
گردو یک کیلو
مرغ چند تکه به تعداد نفرات
رب انار ۴۰۰ گرم
روغن به مقدار لازم
زعفران دم کرده ۴ قاشق غذاخوری
شکر به مقدار لازم
پیاز ۲ عدد بزرگ
نمک،زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار لازم

روش درست کردن فسنجان با مرغ :
تکه‌های مرغ را تمیز بشویید و در آبکش قرار دهید تا آب آن چیده شود بعد از اینکه خشک شدند آنها را به نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و زعفران دم کرده آغشته کنید تا به خورد مرغ بروند سپس در ظرفی با مقدار خیلی کم روغن تفت دهید تا به رنگ طلایی درآیند.
پیازها را خرد یا رنده کنید و در ظرفی دیگر با مقدار روغن تفت دهید تا بافت پیاز نرم شود سپس به آن زردچوبه اضافه کنید و دوباره تفت دهید.
گردوها را به پیاز اضافه کنید و باز مقدار کمی تفت دهید و روی آن مقداری آب بریزید، شعله اجاق را زیاد کنید تا آب به جوش بیاید بعد از اینکه به جوش آمد حرارت را کم کنید.
نیم ساعت بعد به گردوی در حال جوشیدن رب انار، شکر، نمک و فلفل را اضافه کنید و اجازه دهید چند دقیقه بجوشند.
بعد از اینکه آب خورش با موادی که به آن اضافه کردید یکدست شد، مرغ‌ها را به آن اضافه کنید، خورش را بچشید و اگرکاستی داشت اضافه کنید.
اجازه دهید خورشت با حرارت ملایم به مدت چند ساعت پخته شود تا حسابی جا بیفتد.

روش درست کردن فسنجان با گوشت برای دو نفر :

۲۰۰ گرم گوشت چرخ کرده
۱ پیمانه گردو
۲ پیاز متوسط
۲ _۳ ق غ خ رب انار
۱ قاشق رب گوجه
نمک فلفل زردچوبه به مقدار لازم
مراحل
در کمی روغن پیاز رنده شده با شعله کم تفت میدیم.گردوهارو هرطور که دوست دارید ریز کنید(من آسیاب کردم)به پیاز اضافه میکنیم باهمون شعله کم میذاریم گردو برای ۵دقیقه تفت بخوره. سپس یک قاشق رب گوجه میریزیم و کمی تفت میدیم خامیش بره در آخر رب انار و دو لیوان آب سرد میریزیم.میذاریم با شعله کم برای یک ساعت قل بزنه.نیاز نیست از اول کلی آب بریزید اگه نیاز شد کم کم اضافه کنید.پیاز دوم را رنده و آب اونو بگیرید و با گوشت و فلفل و نمک و کمی زرچوبه ورز بدید و به اندازه گردو قل قلی کنیدو در تابه جدا در روغن داغ سرخ کنید و در آخر پخت به مایع خورشت اضافه کنید تا ۳۰دقیقه با شعله کم جا بیفته وبپزد.من یکم از گوشت چرخ کرده رو همون اول با پیاز و گردو تفت میدم تا آب خورشت پرملات باشه . ترش و شیرین بودن سلیقه ایه میتونید شکر یا رب انار شیرین بزنید یا اندازه گردو بیشتر باشه.یا پیاز کمتر بریزین 🤔 ولی مهم تفت دادن گردو و استفاده آب سرد برای به روغن افتادن گردوست.(یا زمان ۳/۴ساعته برای پخت)

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر