یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

فشار خون دیاستولیک چیه فشار خون سیستولیک چیه

عکس, فشار خون دیاستولیک چیه فشار خون سیستولیک چیه

هم افزایش فشار سیستولیک و هم افزایش فشار دیاستولیک ممکن است به عنوان «پرفشاری خون» در نظر گرفته شوند. فشار خون دیاستولیک همان عدد دوم یا عدد پایین در اندازه‌گیری فشار خون است. این عدد نشان‌دهنده حداقل فشاری است که خون شما به دیواره شریان‌ها (سرخرگ‌ها) هنگام استراحت قلب وارد می‌کند.

معمولا فشارخون سیستولیک (عدد اول)، به عنوان یک علامت هشداردهنده بیماری‌های قلبی و عروقی در افراد بالای پنجاه سال بیشتر مورد توجه است. در اغلب افراد، فشارخون سیستولیک با بالا رفتن سن افزایش پیدا می‌کند. این امر ممکن است به علت بروز یکی از موارد زیر اتفاق بیفتد:

افزایش سفتی جداره شریان‌های بزرگ،
ایجاد «پلاک» در شریان‌ها درگذر زمان
افزایش شیوع بیماری‌های قلبی با افزایش سن

فشار خون سیستولی چیست؟
وقتی قلب شما می‌تپد، خون را از طریق عروق به بقیه قسمت‌های بدن می‌فرستد. این نیرو که از طرف قلب به رگ‌های خونی وارد می‌شود، همان فشار خون سیستولی است. محدوده‌های فشار خون سیستولی عبارتند از :

فشار خون نرمال: زیر ۱۲۰
پیش فشارخون یا پره‌هایپرتنشن: ۱۲۰-۱۲۹
مرحله ۱ بیماری فشار خون بالا: ۱۳۰-۱۳۹ (از این رنج فرد به بیماری فشار خون مبتلا شده است)
مرحله ۲ بیماری فشار خون بالا: ۱۴۰ یا بیشتر
فشار خون شدید: ۱۸۰ یا بیشتر.(در صورت بروز بایستی سریعا با اورژانس تماس گرفت.)

فشار خون دیاستولی چیست؟
فشاری که در هنگام استراحت قلب، مابین هر دو ضربان قلب، در عروق ایجاد می‌شود فشار خون دیاستولی است. در اصطلاح عموم، به این فشار خون عدد پایین یا فشار مینیمم (کمینه) گفته می‌شود. محدوده‌های فشار خون دیاستولی عبارتند از:

فشار خون نرمال: کمتر از ۸۰
مرحله ۱ بیماری فشار خون بالا: ۸۰-۸۹
مرحله ۲ بیماری فشار خون بالا: ۹۰ یا بیشتر
فشار خون شدید: ۱۲۰ یا بیشتر (در صورت برو، بایستی سریعا با اورژانس تماس گرفته شود.)
حتی اگر فشار خون دیاستولی شما نرمال و در رنج زیر ۸۰ باشد، ولی فشار خون سیستولی در محدوده ۱۲۰-۱۲۹ باشد، نیز فشار خون شما در محدوده پیش فشار خون یا “پره هایپرتنشن“ است و باید تحت کنترل و مراقبت باشید.

محدوده‎‌های فشار خون
اگر عدد فشار خون زیر ۱۲۰ روی ۸۰ باشد، نرمال تلقی می‌شود. با داشتن یک رژیم غذایی سالم و سبک زندگی درست می‌توانید آن را حفظ و کنترل کنید.

اگر عدد فشار خون سیستولی و دیاستولی بیش از حد نرمال گزارش شود، معمولا پزشک قبل از اینکه تشخیصی را مطرح کند از شما درخواست می‌کند که سنجش فشار خون را تکرار کنید.

درمان فشار خون بالا در قدم اول تغییر و اصلاح سبک زندگی و در قدم های بعدی استفاده از داروهای کاهنده فشار خون است.

مصرف نمک روزانه باید کاهش یابد. از پزشک دراین‌باره راهنمایی بگیرید و به میزان نمک موجود در محصولات که در برچسب اطلاعات آن محصول درج شده است توجه کنید.
بیشتر ورزش کنید. حدود ۳ تا ۴ جلسه در هفته، ورزش منظم هوازی به صورتی که ضربان قلب را افزایش دهد، در هر بار به مدت ۴۰ دقیقه بسیار مفید خواهد بود.
در صورتی که اضافه وزن دارید، وزن کم کنید. انتظار می‌رود به ازای هر یک کیلو کاهش وزن، دو واحد از میزان فشار خونتان کاسته شود.
از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید. رژیم غذایی مخصوص فشار خون یا به اصطلاح DASH یک رویکرد غذایی، برای بهبود فشار خون است که به استفاده از سبزیجات، میوه ها، غلات سبوس دار، لبنیات کم چرب، مرغ و ماهی تاکید دارد.
از مصرف مشروبات الکلی اجتناب کنید.
اگر اصلاح سبک زندگی، باعث بهبود فشار خون نشود پزشک برایتان داروهای کاهنده فشار تجویز می‌کند. انواع مختلفی از این دسته داروها وجود دارد که هر کدام عملکرد مختلفی در کاهش فشار خون دارند این دارو ها شامل:

داروهای ادرار آور (مدر)
بازدارنده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین
داروهای مسدودکننده آلفا
داروهای مسدود کننده آنژیوتانسین
داروهای مسدودکننده بتا
داروهای مسدودکننده کانال کلسیم
داروهای آگونیست مرکزی
داروهای گشادکننده عروق
داروهای ترکیبی
این پزشک شما است که تشخیص می‌دهد کدام یک از این دسته داروها برای شما بهتر است. تصمیم‌گیری دراین‌باره مورد به مورد متفاوت است و بهترین تصمیم برای شما با صلاحدید پزشک و با توجه به شرایط اکنونتان اتخاذ می‌شود.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر