یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

فوت و فن های باقالی پلو و ماهیچه در زودپز

عکس, فوت و فن های باقالی پلو و ماهیچه در زودپز
به جرات می توان مجلسی ترین غذای ایرانی برای مهمان های خاص باقالی پلو با ماهیچه است که هواداران زیادی دارد. باقالی پلو را معمولاً میتوان با مرغ، گوشت گوسفندی، گوساله، بوقلمون سرو نمود. اما ما در این پست آموزش سنتی آن یعنی باقالی پلو با ماهیچه را به شما آموزش می دهیم.(.برای جلوگیری از دیرپز و سفت شدن گوشت ماهیچه نمک را در پایان پخت به ماهیچه اضافه نمایید.)
مواد لازم 
نیم کیلو ماهیچه
۲ قاشق مرباخوری زعفران غلیظ
پیاز متوسط: ۱ عدد
روغن: ۷ قاشق غذاخوری یا نصف قالب کرده
نمک و فلفل سیاه و زردچوبه: به میزان لازم
آب: ۳ لیوان
طرز تهیه ماهیچه در زودپز: در آغاز پیاز را ریز خرد کرده و درون زودپز بریزید و همراه با روغن تفت دهید تا رنگ آن طلایی شود. سپس زردچوبه را به آن اضافه نمایید و با پیازها مخلوط کنید تا ترکیب یکدستی شود.در مرحله بعدی گوشت ماهیچه را که از قبل شسته و آماده کرده‌اید به پیازها اضافه نمایید و مقداری تفت دهید، پس از آن که مقداری گوشت‌ها تغییر رنگ پیدا کرد فلفل و زعفران را به آن اضافه نمایید. سپس آب را به آن اضافه کرده و درب زودپز را ببندید. معمولاً بین ۴۰ الی ۵۰ دقیقه زمان برای پخت گوشت ماهیچه در زودپز لازم است و این زمان تقریبیست و بستگی دارد ماهیچه از نوع گوسفندی و یا گوساله است.(زمان پخت ماهیچه در زودپز به نوع گوشت و همچنین سایز ماهیچه بستگی دارد.)پس از گذشت این زمان گوشت پخته شده و آب آن تبخیر خواهد شد و حسابی جا افتاده می‌شود در این مرحله میتوانید نمک را به ماهیچه‌ها اضافه نمایید. (این نکته را توجه داشته باشید از آنجا که در زودپزهای پارس استیل در حین پخت هیچگونه آبی تبخیر نمی‌شود میزان آب را از ۳ لیوان به مقدار مورد نیاز در پایان پخت میتوانید کاهش دهید.)
مواد لازم برای باقالی پلو
باقالی پخته: ۳۰۰ گرم( باقالی تازه و سبز ) (برای استفاده از باقالی فریزر اجازه دهید ۵ دقیقه بجوشد و حین جوشیدن کف باقالی‌ها را بگیرید تا رنگ آن تیره نشود.)(برای استفاده از باقالی خشک لازم است مانند دیگر حبوبات از قبل خیس بخورد و سپس بپزید و در زمان دم گذاشتن در بین برنج قرار دهید.)
برنج خیس خورده: ۴ پیمانه
شوید خشک: ۴ قاشق غذاخوری ، روغن حیوانی: به میزان لازم
زعفران دم‌ کرده: به میزان لازم ، زردچوبه و پودر دارچین: به میزان لازم
برای تهیه باقالی پلو ابتدا لازم است برنج را از یک ساعت قبل خیس کنید، بهتر است برای تهیه باقالی پلو مجلسی از برنج ایرانی استفاده شود.در مرحله بعدی باقالی‌های پاک شده را بخوبی شسته و کنار بگذارید.سپس قابلمه مورد نظر را تا نصف از آب پر کرده و اجازه دهید بجوش آید. سپس یک قاشق چایخوری نمک را اضافه کرده و پس از آن برنج را اضافه کنید، حرارت باید متوسط رو به زیاد باشد. پس از آن که مجدداً آب برنج بجوش آمد باقالی‌ها را اضافه کنید.برنج باید در حدی جوش بخورد که وقتی یک دانه را برمیدارید از وسط خام و از اطراف نرم باشد.در مرحله بعدی برنج را آبکش کرده و روی آن آب سرد بریزید تا نمک اضافه شسته شود و پخت دانه‌ها متوقف شود و همچنین زمان دم کشیدن دانه‌ها به هم نچسبد.در این مرحله برنج را داخل قابلمه ریخته و اطراف آن را جمع می‌کنیم تا تماس کمتری با جداره قابلمه داشته باشد و سپس روی آن مخلوط آب و روغن بریزید. همچنین می‌توانید بجای آب و روغن از کره استفاده نمایید.سپس برنج را دم بگذارید، حدود ۴۰ الی ۶۰ دقیقه زمان لازم است تا برنج دم بکشد. پس از آن می‌توانید کره محلی آب شده و یا روغن حیوانی را روی برنج بریزید و سپس آن را سرو کنید. همچنین شما می‌توانید جهت تهیه آن بصورت قالبی از پلوپز استفاده نمایید.چوب دارچین باعث خوش طعم شدن بیشتر ماهیچه خواهد شد و می‌توانید در صورت دلخواه اواسط پخت اضافه نمایید.برای تهیه ماهیچه مجلسی حتماً آن را با استخوان پخته و سرو نمایید.اجازه دهید ماهیچه با حرارت ملایم و به آرامی پخته شود تا بخوبی پخته و نرم شود.در صورتی که دوست دارید ماهیچه قرمز رنگ باشد بهتر است رب گوجه فرنگی را تفت داده و مقداری سرخ کرده و نیم ساعت قبل از خاموش کردن خوراک به آن اضافه نمایید.از لیمو ترش بعنوان چاشنی می‌توانید استفاده کنید.برای قد کشیدن بیشتر برنج زمانی که برنج شروع به جوشیدن کرد یک لیوان آب سرد از اطراف به برنج اضافه کنید، این کار باعث می‌شود به برنج شوک وارد شود و قد بکشد.
زمان دم گذاشتن برنج شوید تازه هم می‌توانید استفاده کنید چرا که عطر و رنگ بیشتری به برنج خواهد داد ولی برای پخت برنج مجلسی شوید خشک گزینه مناسب‌تری است.اگر از شوید خشک استفاده می‌کنید بهتر است زمان دم گذاشتن میزان آب و روغن بیشتری استفاده شود تا در نهایت برنج خشک نشود.برای تزئین ماهیچه می‌توانید از پیاز داغ جداگانه استفاده کرد.
می توانید زمان سرو، ماهیچه را در انتها و بین برنج قرار دهید.در کنار باقالی پلو با ماهیچه می‌توانید از دوغ، سالاد شیرازی، ماست و خیار برای سرو استفاده نمایید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر