یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

فوت و فن های خورشت لبوی روسی

عکس, فوت و فن های خورشت لبوی روسی

یک غذای روسی بسیار خوشمزه با لبو و سرکه و جعفری که طعمی خاص دارد و پیشنهاد میکنیم حتما درست کنیم. در انتهای آموزش خواص لبو برای شما عزیزان ذکر شده است. این آموزش برای پنج نفر می باشد:( این خورش را همراه با نان و خامه ترش یا ماست پر چرب سرو کنید.)

رب گوجه ‌فرنگی ۲ قاشق غذا خوری ، نمک و فلفل به مقدار لازم
زعفران (آبکرده و غلیظ) ۳ قاشق غذا خوری ، جعفری (ساطوری شده) ۳ قاشق غذا خوری
کره ۱ قاشق سوپ خوری ، سرکه ۱ قاشق غذا خوری
شکر ۲ قاشق غذا خوری ، گوجه فرنگی ۲ عدد
هویج ۲ عدد ، پیاز ۲ عدد
سیر ۲ حبه ، سیب زمینی ۲ عدد
لبو (متوسط) ۳ عدد ، گوشت (خورشتی) ۳۰۰ گرم

ابتدا پیازها را رنده کرده و نیمی از آن را داخل قابلمه نیم سرخ کنید.گوشت را شسته و به صورت خورشتی خرد کنید و به پیاز اضافه کرده و خوب تفت دهید تا تغییر رنگ دهد.فلفل ،۱قاشق زعفران و مقداری زردچوبه به گوشت اضافه کرده و اجازه دهید با ۳تا۴لیوان آب بپزد.لبو را پوست بکنید و درشت رنده کنید ، و به همراه سرکه و مقداری روغن داخل تابه ریخته و چند دقیقه تقت دهید سپس شکر و رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و تفت دهید ، پس از اینکه لبو نرم شد از روی حرارت بردارید و کناری قرار دهید.

کره ، بقیه پیاز و مقداری روغن را داخل تابه بریزید و روی حرارت ملایم قرار داده و تفت دهید تا پیاز نرم شود سپس هویج را پوست کنده و درشت رنده بزنید و به مواد اضافه کنید و چند دقیقه دیگر تفت دهید تا هویج نیز نرم شود.پس از ۱تا۲ ساعت که گوشت پخت سیب زمینی را پوست کنده و نگینی خرد کنید و به گوشت اضافه کنید ، ۱۵ دقیقه صبر کنید تا سیب زمینی ها نرم شوند سپس موادی را که از قبل تفت داده اید را به گوشت اضافه کنید.

گوجه فرنگی ها را داخل آب جوش بیندازید تا پوستشان نرم شود.سپس به صورت نگینی خرد کرده و پس از ۱۵ دقیقه به همراه جعفری خرد شده ، سیر رنده شده ، بقیه زعفران،نمک و فلفل به خورش اضافه کنید، ۱۵ دقیقه دیگر با حرارت ملایم اجازه دهید خورش بجوشد و جا بیفتد.

خواص لبو قرمز :

آیا فرد با فشار بالا می تواند این غذا را میل کند ؟

لبو حاوی نیترات است. نیترات فشار خون را پایین می‌‌آورد و خطر بیماری قلبی و سکته را کاهش می‌‌دهد. نیترات در بدن انسان به اکسید نیتریک تبدیل می‌شود و به بدن کمک می‌کند تا رگ‌های خونی استراحت کنند و از این طریق جریان خون را بهبود می‌بخشند. در این حالت فشار خون کاهش می‌یابد. این اتفاق که نشان‌دهنده ارتباط لبو و فشار خون بالا است، چندین ساعت بعد از مصرف چغندر فورا اتفاق می‌افتد.

مراقبت از پوست: چغندر منبع غنی از ویتامین و مواد معدنی است و می‌تواند پوست را نرم‌تر و سفید‌تر بکند. خواص لبو قرمز و چغندر برای پوست نا محدود است.
استحکام استخوان و دندان: چغندر غنی از کلسیم است. کلسیم یکی از مواد معدنی است که وجود آن برای داشتن استخوان‌ها و دندان‌های سالم و محکم ضروری است.
جلوگیری از پوکی استخوان: نیترات موجود در چغندر در بدن به نیتریک اسید تبدیل می شود. یکی از بیماری‌هایی که نیتریک اسید از آن جلوگیری می‌کند، پوکی استخوان است.
کمک به هضم: چغندر به علت داشتن فیبر بسیار بالا می‌تواند به هضم کمک کند.
کنترل میزان کلسترول: از دیگر خواص لبو قرمز کنترل میزان کلسترول است. اگر به‌طور منظم چغندر مصرف کنید، فیبر محلول در آن‌ می‌تواند به کاهش و کنترل کلسترول بد که دلیل اصلی بیماری‌های قلبی شناخته شده اند، کمک کند.

کاهش التهاب: چغندر دارای ماده‌ای به نام کولین است که می‌تواند حرکات عضلانی، خواب، یادگیری و حافظه را تقویت کند. این مواد مغذی با جذب چربی باعث انتقال امواج عصبی شده و التهاب مزمن را کاهش می‌دهد.
کمک به پیشگیری از سرطان: چغندر دارای رنگدانه بتاسیانین است که میتواند از رشد سلول های سرطانی جلوگیری کند. نیترات‌های که به عنوان مواد نگهدارنده در گوشت استفاده می‌شوند، احتمال دارد با ترکیب شدن در بدن منجر به تشکیل ترکیبات نیتروسامین شوند که در بدن به سرطان تبدیل می‌شوند. آب چغندر به کاهش یا جهش سلول‌های ناشی از این ترکیبات کمک میکند. چغندر برای جلوگیری از سرطان‌های کولن، ریه و پوست موثر است.
کمک به داشتن چشم‌های سالم: بتا کاروتن یک شکل از ویتامین A که در چغندر وجود دارد به جلوگیری از آب مروارید که عمدتا افراد مسن را تحت تاثیر قرار می‌دهد، کمک می‌کند. همچنین باعث جلوگیری از ماکولار که در سالمندان وجود دارد، می‌شود.
مراقبت از کبد: چغندر غنی از کلسیم، بتایین، ویتامین‌های B، آهن و آنتی اکسیدان است که برای کبد بسیار مفید هستند. خواص لبو قرمز به کاهش سنگ صفرا کمک می‌کند. فیبر موجود در چغندر کمک می‌کند تا سموم به درستی از بدن خارج شود. علاوه‌بر این چغندر همچنین حاوی روی و مس است که از سلول های کبد محافظت می‌کند.
عملکرد قلب: خواص چغندر کلسترول بد را کاهش و کلسترول خوب را افزایش می‌دهد. چغندر حاوی بتایین است و به کاهش سطح هموسیستئین کمک می‌کند. با مصرف چغندر شرایطی مانند آترواسکلوروز، حملات قلبی و سکته مغزی به میزان چشم‌گیری کاهش می‌یابد.
کمک به کاهش نواقص زایمان: چغندر غنی از فولات‌های ویتامین B است و به شکل‌گیری ستون فقرات کودک کمک میکند. از همین رو چغندر میتواند در رژیم غذایی زنان باردار گنجانده شود. کمبود فولات می‌تواند موجب برخی از عوارض مانند نقص در لوله‌های عصبی شود که به معنی نقص در مغز، ستون فقرات یا نخاع است.
جلوگیری از مشکلات تنفسی: چغندر حاوی ویتامین C است که این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی است که برای سیستم ایمنی بدن مفید است. چغندر دارای بتاکاروتن طبیعی است که به جلوگیری از سرطان ریه که یکی از مشکلات تنفسی است، کمک می‌کند.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر