یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

فوت و فن های کمه جوش سبزواری

عکس, فوت و فن های کمه جوش سبزواری

ماست جوش یا کمه جوش سبزواری یک غذای دلچسب محلی است که با کمه درست می شود اگرشما کمه ندارید این غذا را با ماست چکیده و سفت درست کنید.در سبزوار این غذا را همراه با نیمرو یا خوراک بادمجان، سبزی خوردن و نان خشک محلی سرو می کنند.برای شل کردن ماست چکیده حدود یک لیوان آب برای یک کیلوگرم لازم است.

  1. بهتر است برای طبخ این غذا از روغن محلی استفاده شود.

بهتر است قبل از اضافه کردن گوجه فرنگی به غذا پوست آن را جدا کنید و آن را در مخلوط کن کاملا پوره کنید و در صورت تمایل تخم های آن را با صافی جدا کنید.

مواد لازم برای کمه جوش 

روغن :۳ قاشق غذا خوری …………….گوجه فرنگی :۳ عددمتوسط

کمه :۲۵۰ گرم  …………….تخم مرغ :۲ عدد

نعنا خشک :۲ قاشق سوپخوری ……………پیاز:۱ عدد متوسط

آموزش :

کمه را با چنگال خوب هم بزنید و کمی نمک به آن اضافه کنید. سپس دو عدد تخم مرغ داخل آن بریزید و ۵ دقیقه با چنگال هم بزنید تا تخم مرغ کاملا با کمه یکدست شود.

پس از آن آب را کم کم به مخلوط کمه و تخم مرغ اضافه کنید و هم بزنید تا رقیق شود و دوغ غلیظی بدست بیاید.

قابلمه ای را روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخلش بریزید تا داغ شود. بعد پیاز را داخلش سرخ کنید.

پوست گوجه ها را بگیرید و گوجه ها را ریز خرد کنید و یا رنده کنید.بعد به پیاز تفت داده شده اضافه کنید و با حرارت کم به مدت ۱۰ دقیقه تفت دهید تا آب گوجه ها کشیده و پخته شوند.نمک ، فلفل و زرد چوبه را هم به همراه نعنا به گوجه اضافه کنید و کمی سرخ کنید.

مایه ماست را اضافه کنید و تند تند هم بزنید تا مایع به جوش بیاید و ماست نبرد.وقتی مایه ماست به جوش امد ، بعد از یکی دو جوش آن را از روی حرارت بردارید.

غلظت آن باید شبیه به یک دوغ غلیظ باشد.برای سرو ، نان کاک را داخل کاسه ای خرد کنید و مقداری از کمه را روی نان ها بریزید و به اصطلاح تلیت کنید و در کنار پیاز و سبزی میل کنید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر