یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

فوت و فن های یک آش جو جا افتاده و مجلسی

عکس, فوت و فن های یک آش جو جا افتاده و مجلسی

آش جو یکی از آش های بسیار خوشمزه و بسیار مفید برای سلامتی بدن است. قبل از خواندن آموزش با فوت و فن های درست کردن این آش آشنا شوید. معمولا آش جو بدون گوشت پخته می‌شود ولی اگر دوست دارید که در آش جو از گوشت استفاده شود لازم است که گوشت یا سیرابی را آبپز کرد و در اواسط پختن آش جو، آن را به قابلمه اضافه کنیم.
اگر دسترسی به تهیه سبزی آش ندارید می توان از سبزی خشک شده برای تهیه آش جو استفاده کنید. برای این کار لازم است ۲۵۰ گرم سبزی خشک را به قابلمه آش اضافه کرده و از طعم آش جو با سبزی خشک لذت ببریم.

سعی کتید از کشک های خوشمزه و شور مزه برای این آش استفاده کنید . برخی از کشک های پاستوریزه مزه ی خوبی ندارند و غذای شما را بد مزه می کنند.

برای اینکه آش جو لعاب بیشتری داشته باشد، بهتر است در مراحل پایانی پخت آش، مقداری جو پرک به آن اضافه کنیم و اجازه دهیم به همراه آش پخته شود.

این آموزش برای ۴ نفر است.

مواد لازم برای تهیه آش جو

نعنا خشک شده ۲ قاشق غذاخوری …………………. جو پوست کنده ۱ پیمانه
لوبیا چیتی نصف پیمانه…………………. سبزی آش ۵۰۰ گرم
نخود نصف پیمانه ………………….  پیاز ۳ عدد …………………. روغن مایع به میزان لازم
سیر ۶ حبه …………………. کشک ۵۰۰ گرم ………………….. نمک، زرد چوبه و فلفل سیاه به میزان لازم

نخود و لوبیا چیتی را از شب قبل در کاسه ریخته و با چند لیوان آب خیس کنیم.لازم است آبِ نخود و لوبیا چیتی را که از شب قبل خیس کرده بودیم را دور ریخته و برای پخت، یک قابلمه دیگری را انتخاب کرده و نخود و لوبیا چیتی را به همراه چند پیمانه آب درون آن بریزیم. در ادامه قابلمه را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار داده و صبر می‌کنیم تا نخود و لوبیا چیتی کاملا پخته شود.

یک قابلمه را که برای پختن آش مناسب است، انتخاب کرده و شده را به همراه چند پیمانه آب به قابلمه اضافه می‌کنیم و آن را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار می‌دهیم. اگر می‌خواهید آش جو بدون گوشت را آماده کنید، می‌توان در این مرحله به جای استفاده از آب معمولی از آبِ گوشت، آبِ قلم گوسفند و یا حتی از عصاره گوشت استفاده کرد که با این کار می‌توان طعم فوق العاده‌ای به آش خود بدهیم.

بعد از اینکه جو به مدت ۲ الی ۳ ساعت با حرارت ملایم پخته شد و لعاب انداخت، نخود و لوبیا چیتی پخته شده را به قابلمه‌ای که جو داخل آن قرار دارد، اضافه می‌کنیم و چند بار هم می‌زنیم تا مواد کاملا با هم مخلوط شوند. در این مرحله باید سبزی آش را آماده کنیم اما سبزی آش شامل چه سبزی‌هایی است؟ سبزی آش شامل نعنا، تره، جعفری و گشنیز می‌باشد. سبزی آش را به گونه‌ای تمیز می‌کنیم که برگ‌ها را از ساقه جدا کرده و ساقه‌‎ها را دور می‌ریزیم. در ادامه سبزی‌ها را شسته و با استفاده از یک چاقوی تیز آن را به اندازه‌های درشت خرد می‌کنیم. باید در این مرحله دقت کنیم که سبزی‌ها را مانند سبزی خورشتی، به صورت ریز خُرد نکنیم.

بعد از خُرد کردن سبزی آش آن را به قابلمه اضافه کرده و شروع به هم زدن آن می‌کنیم و سپس تامل می‌کنیم تا سبزی‌ها پخته شوند.

در این بخش پیاز‌ و سیرها را پوست گرفته و می‌شوییم و سپس به صورت خلالی خرد می‌کنیم. یک تابه را انتخاب کرده و روغن داخل آن می‌ریزیم و صبر می‌کنیم تا به طور کامل داغ شود. سپس پیاز و سیر خلالی شده را به صورت جداگانه تفت می‌دهیم به طوری که به رنگ طلایی تبدیل شوند. بله به همین سادگی، سیر داغ و پیاز داغ برای آش آماده شده است. در یک ساعت مانده به پایان پختن آش جو، نصفی از سیر داغ و پیاز داغی را که آماده کرده بودیم را به قابلمه اضافه می‌کنیم و مواد داخل آن را هم می‌زنیم. در ادامه نمک و فلفل سیاه را به قابلمه اضافه کرده و مجدد شروع به هم زدن آن می‌کنیم.

در ۲۰ دقیقه آخری که از پخته شدن آش جو باقی مانده است، نوبت به اضافه کردن کشک می‌رسد. کشک را کم کم به آش جو اضافه کرده و هم می‌زنیم تا کاملا کشک با آش مخلوط و یکدست شود. در این مرحله مقداری از آش را می‌چشیم و در صورت لزوم، به آن نمک یا فلفل سیاه اضافه می‌کنیم.پس از اینکه کشک را اضافه کردیم، حرارت اجاق گاز را ملایم کرده و صبر می‌کنیم تا آش جو به آرامی بپزد و جا بیفتد.

سپس نعناع خشک را که از قبل آماده کرده‌ بودیم را در یک تابه به همراه مقدار کمی روغن تفت می‌دهیم تا سرخ و نرم شود. از نعناع برای تزیین آش جو استفاده می‌کنیم. پس از اینکه آش جو آماده شد آن را در یک ظرف مناسب می‌کشیم و با باقیمانده سیر داغ، پیاز داغ و همچنین نعناع داغ تزیین می‌کنیم.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر