یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

فیناستراید بهترین درمان ریزش موی ارثی است یا خیر

عکس, فیناستراید بهترین درمان ریزش موی ارثی است یا خیر

فیناستراید یکی از قرصهایی است که همواره توسط پزشک متخص پوست و مو برای درمان ریزش موی مردان تجویز می شود در موارد محدودی نیز این دارو برای خانم ها تجویز می شود. آیا اینکه می گویند فیناستراید درمان ریزش مو و طاسی است یک افسانه پزشکی است یا حقیقت دارد ؟ در آغاز باید بگوییم این دارو فقط در مواردی موثر است که ریزش مو ارثی یا هورمونی باشد.

عامل ریزش موهای هورمونی در آقایان، هورمونی بنام دی هیدرو تستسترون است، که به اختصار DHT گفته می شود. در واقع فولیکول های مو به دی هیدروتستسترون حساس هستند چون فولیکول ها را از فاز رشد به فاز استراحت می برد و موجب ریزش مو می گردد.فیناستراید با کاهش سطح هورمون دی هیدروتستوسترون مانع ریزش مو می شود، به این جهت یکی از موثر ترین درمان ها در ریزش مو در آقایان ، زنان یائسه و بعضا بانوان می باشد.

دی هیدرو تستسترون ( dihydro testostrone) چیست؟تستسترون هورمونی در بدن انسانهاست که تاثیر مستقیمی بر پوست ، مو ، غده پروستات و غدد سباسه دارد. دی هیدروتستسترون یکی از مشتقات هورمون تستسترون می باشد.تستسترون با کمک آنزیم ۵ آلفا ردوکتاز به DHT یا دی هیدروتستسترون تبدیل می شود. DHT در غدد سباسه ی فولیکول مو قرار دارد. با کاهش فعالیت فاز رشد (آناژن) باعث کاهش رویش مو و نازک شدن موها می گردد. این هورمون مو را در فاز استراحت (تلوژن) قرار می دهد و در نهایت منجر به ریزش مو و طاسی می گردد.میزان تستسترون در افراد با افزایش سن در آقایان کاهش می یابد ولی سطح دی هیدروتستسترون ثابت می ماند و حتی در برخی افراد افزایش می باشد و منجر به ابتلا به سرطان پروستات و طاسی می گردد. فیناستراید دارویی است که می تواند از فعالیت این آنزیم جلوگیری کند.

فیناستراید چیست؟ فیناستراید آنزیم ۵a-ردوکتاز را که باعث تبدیل تستسترون به دی هیدروتستسترون می گردد تا ۶۰% مهار می کند و از ایجاد بزرگ شدن پروستات و ریزش موی آقایان که ناشی از مشکلات هورمونی باشند جلوگیری می کند.از فواید قرص فیناستراید این است که با مصرف این قرص بصورت روزانه و مداوم و در مدت معین درمان ریزش مو با تجویز پزشک و دوز مناسب بعد از گذشت ۱۲ ماه موها کاملا ضخیم شده و رویش مجدد موها اتفاق می افتد.از قرص فیناستراید برای جلوگیری از رشد موهای زائد در زنانی که مشکل تراجنسی دارند نیز استفاده می گردد.از جمله نام های تجاری فیناستراید می توان به فیناگرو ، فیناید ، پروسکار و پروپشیا اشاره کرد.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر