یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

قرمز یا بنفش شدن ران بازوها و پشت کودک

عکس, قرمز یا بنفش شدن ران بازوها و پشت کودک

اگر پوست کودک شما به یکباره شروع به قرمز شدن و یا بنفش شدن کرد مشابه تصویر بالا اولین نشانه ی بیماری آکرودرماتیت است . این بیماری مسری است اما چند ماه طول میکشد تا در بدن فرد دیگر ظاهر شود.

رده ی سنتی مبتلایان به این بیماری  ۳ تا ۱۵ ساله ها هستند.  بیماری آکرودرماتیت در کودک به مدت ۵ تا ۸ هفته ممکن است به طول بیانجامد و معمولاً در فصل‌های تابستان و بهار بیشتر دیده می‌شود.

این بیماری موجب التهاب پوست به ویژه در ناحیه دست و پا می‌شود. در علائم آن ممکن است تب خفیف و بی‌حالی نیز مشاهده شود. این بیماری ممکن است با هپاتیت ب و سایر عفونتهای ویروسی همزمان باشد. بیماری مزمن و منتشری است.

علائم بیماری آکرودرماتیت:

قرمزی یا بنفش شدن پوست در چند روز اول معمولاً در نواحی باسن یا بازو و ران کودک دیده خواهد شد.اما با پیشروی این بیماری به تدریج علائم و قرمزی پوست به سمت صورت سوق داده می‌شود.
زمانی که صورت دچار علائم بیماری آکرودرماتیت که همان قرمزی بوده می‌شود ، نشان دهنده این موضوع است که مویرگ‌های خونی زیر پوست آنرا را به زیر پوست منتقل کرده و در پوست نیز این علائم و بیماری پیشروی خواهد کرد.

اما همیشه بیماری آکرودرماتیت با بنفش شدن یا قرمز شدن پوست همراه نبوده و در برخی از موارد پوست به رنگ زرد در می‌آید در این موارد باید به ابتلا کودک به هپاتیت نوع B مشکوک بوده زیرا تنها در صورتی که فرد مبتلا هپاتیت نوع B داشته باشد با زردی پوست همراه می‌باشد. و در این صورت مشاهده این علائم باید با پزشک معالج کودک این موضوع مطرح شود تا اقدامات لازم صورت پذیرد.

بهبودی بیماری آکرودرماتیت در کودکان
ناگفته نماند که بعضی از کودکانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند و بعد از گذشت مدت زمان مشخصی بهبود پیدا می‌کنند. ناقل بوده و تا ۱ الی ۲ هفته از تماس‌های نزدیک با سایر کودکان دیگر باید جلوگیری به عمل بیاید تا به کودکان دیگر ویروس‌های ایجاد کننده این بیماری منتقل نشود.

درمان آکرودرماتیت
بدون درمان،بیماری کشنده است. درمان با سولفات روی خوراکی ۱–۲ mg/kg است.

رایج ترین عامل بیماری آکرودرماتیت در کودکان
یکی از شایع‌ترین عوامل ایجاد کننده بیماری آکرودرماتیت در کودکان می‌تواند ویروس EBV باشد. این ویروس از خانواده ویروس‌های ایجاد کننده تبخال بوده و از راه بزاق دهان می‌تواند به فرد یا کودکی دیگر انتقال یابد. در ایالات متحده آمریکا یکی از شایع‌ترین علت‌های بروز این بیماری در برخی از کودکان وجود همین ویروس می‌باشد و بنا بر آمار به دست آمده از کودکان مبتلا به بیماری آکرودرماتیت ۶۰ الی ۷۰ درصد ابتلا به این بیماری به دلیل وجود این ویروس در کودکان می‌باشد.

علت‌های اصلی بروز بیماری آکرودرماتیت در کودکان:
علت اصلی بروز بیماری آکرودرماتیت در کودک از راه تماس نزدیک کودکان با یکدیگر بوده و از این راه ویروس‌ها و عفونت‌هایی که زمینه ساز و فراهم کننده بستر لازم برای ابتلا به این بیماری در فرد هستند، منتقل شده و کودک به این بیماری مبتلا خواهد شد. اما ویروس‌ها یا عفونت‌هایی که زمینه مناسب برای ابتلا به این به این بیماری را فراهم می‌کنند چه هستند؟

عفونت‌ها یا بیماری‌هایی که می‌تواند منجر به ابتلا به بیماری آکرودرماتیت شوند عبارتند از ؛

بیماری سرخچه
بیماری کوکسکی،
بیماری RSV، EBV و روتاویروس
بیماری سیتو مگالوویروس سایتومگا
و همانطور که در ابتدا نیز به آن اشاره‌ای کوتاه و متخصر داشتیم هپاتیت C، B، A نیز در بروز این بیماری در برخی از کودکان موثر می‌باشد.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر