یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

قلمه زدن گل موچسب و آموزش نگهداری از آن

عکس, قلمه زدن گل موچسب و آموزش نگهداری از آن

یکی از گل های محبوب و دوست داشتنی گل های مو چسب هستند که همان طور که در تصویر بالا مشاهده می کنید می توانند تمام یک دیوار را پرد کرده و به دیوار همسایه هم بروند. این گل رشد ایده‌آل و مناسبی را دارد. رشد این گیاهان بین ۳۰ الی ۵۰ سانتی‌متر متغیر است.لازم به ذکر است که این گیاهان زمانی قابلیت جابجایی در بر دارند که به دیوار نچسبیده باشند.در این صورت حتما دچار آسیب دیدگی خواهند شد. در زیر به نکاتی برای پرورش این گل می پردازیم :

روش‌های تکثیر گل موچسب: برای تکثیر این گیاه به سراغ روشی بسیار ساده و کاربردی با کمترین میزان خطا، خواهیم رفت.روش قلمه زدن گیاه یک روش مفید و موثر برای تکثیر آن بوده است.برای قلمه زدن باید در ابتدای فصل رشد اقدام نمود.در ابتدای این فصل، می‌توان شاهد شاخه‌های تازه و جدیدی بود که شرایط مناسبی برای قلمه زدن را در بر دارند.پس از جداسازی این شاخه توسط یک چاقوی بسیار تیز، آن را در خاک مناسب قرار داده.و باید در شرایط ایده‌آل دمایی و رطوبت کامل باشد تا عمل ریشه زنی برای قلمه رخ دهد.با این روش شما می‌توانید به راحتی از یک گل موچسب جذاب بهره مند گردید.

*نور کافی: نور کامل آفتاب، می‌تواند آسیب‌های جدی را برای این گیاه به همراه داشته باشد.لذا دریافت نور جانبی برای آن‌ها بسیار مناسب و ایده آل بوده است.نگهداری از این گیاه در محیط منزل با تامین نور صبحگاهی، بسیار ایده‌آل بوده است.این نوع از گیاهان دارای انواع بسیار زیادی ( غالب بر ۹۰ گونه) هستند که هر کدام از آن‌ها خصوصیات نگهداری ویژه ای را در بر خواهند داشت.برخی از انواع این گیاهان، نسبت به سایه مقاوم بوده و برخی دیگر نیز نیازمند دریافت نور جانبی هستند.اما غریب به اتفاق این گیاهان، رشد مطلوب را در نور جانبی تجربه خواهند نمود.

*آبیاری مناسب:برای آبیاری مناسب گل موچسب باید به سن آن توجه نمایید.اغلب گیاهانی که دارای سن کمی هستند، نیازمند دریافت آب به میزان بیشتری خواهند بود.در اوایل رشد این گیاهان، بهتر است از آبیاری عمیق و زیاد استفاده نمایید.اما پس از طی کردن دوران رشد اولیه، آبیاری متوسط برای آن‌ها بسیار مفید بوده است.این گیاهان در تابستان هفته‌ای یکبار نیازمند دریافت آبیاری مناسب هستند.آبیاری نامناسب علاوه بر بیماری گیاه، سبب خشک شدن و از بین رفتن آن‌ها نیز خواهد شد.

*دمای مناسب:از دیگر شرایط ایده‌آل برای رشد این گیاهان، توجه به دمای مناسب محیط خواهد بود.این گیاهان مقاومت مناسبی نسبت به تغییرات دمایی را در بر خواهند داشت تا جایی که از این گیاهان با نام گیاهان همیشه سبز یاد می‌شود.این گیاهان در فصل پاییز نیز با تغییر رنگ برگ‌ها، جذابیت فوق العاده‌ای را برای محیط به ارمغان می‌آورند.لازم به ذکر است که در دمای زیر ۱۰ درجه فارنهایت (۱۲ درجه سانتی گراد) ریشه این گیاه دچار سرمازدگی خواهد شد.برای رشد مطلوب و ایده آل این نوع از گیاهان، غبارپاشی و ایجاد یک محیط مرطوب، بسیار حائز اهمیت بوده است.لذا در هنگام شروع رشد این گیاه، در فصل تابستان می‌توانید از هفته‌ای دوبار غبارپاشی استفاده نمایید.

*هرس مناسب:یکی از مهمترین اصول برای نگهداری ایده‌آل از این گیاهان هرس به موقع و مناسب آن‌ها بوده است.این گیاه به دلیل رشد بالا رونده، نیازمند دریافت هرس مناسب بوده است.در هرس این گیاهان، شاخه‌های خشک شده و نامناسب جدا شده و گیاه جان تازه‌ای را دریافت خواهد نمود.در این صورت شاهد رشد مناسب آن خواهیم بود.

*خاک مناسب :این گیاهان به راحتی در خاک‌های متوسط رشد خواهند نمود.خاکی که از زهکشی ایده‌آلی برخوردار باشد، بهترین نوع خاک برای این گیاهان به شمار می‌رود.مناسب‌ترین خاک برای رشد این گیاهان خاک رسی، شنی بوده است که از PH متعادلی برخوردار باشد.از این خاک‌ها اصولا با نام خاک‌های خنثی نیز مورد استفاده قرار خواهند گرفت.در بر داشتن زهکش مناسب برای خاک مورد استفاده برای گل موچسب، مهم‌ترین گزینه بوده است.

*کود دهی گیاه:اغلب ریشه گیاه برای رشد مناسب از مواد مغذی بهره برداری خواهد نمود.خاک می‌تواند منبع مناسبی برای تامین این مواد مغذی به شمار آید.اما برای تامین مواد غذایی نیازمند دریافت کود مناسب بوده است.کود دهی گل موچسب در اوایل فصل رشد صورت می‌پذیرد.این گیاه نیازمند کوددهی بسیار کمی بوده است.اغلب افراد در زمان شروع رشد این گیاه، اقدام به استفاده از کود خاک برگ خواهند نمود.کودهای مایع ضعیف، می‌توانند تمامی مواد معدنی مناسب برای رشد این گیاه را تامین نمایند.

برای اینکه از وجود بیماری در این گیاه جلوگیری به عمل آورید به نکات زیر توجه کنید:

از رشد این گیاه بر روی دیوار جلوگیری کنید.

بهتر است این گیاه با فاصله‌ی دو سانتی متری از دیوار رشد کند تا علاوه بر تنفس ریشه، نور کافی را دریافت نموده.

و همچنین مواد مغذی برای رشد را نیز دریافت کند.

همچنین در هنگام هرس کردن این گیاه آسیب ندیده و جذابیت خود را در بر خواهد داشت.

امکان دارد که این گیاه در محیط اطراف خود بدون هیچ برنامه‌ریزی رشد کند.

بهتر است برای جلوگیری از حالت هرزگی در این گیاه، به هرس نمودن سر وقت آن بسیار توجه نمایید.

از دیگر حساسیت بسیار بالای این گیاه می‌توان به آبیاری بیش از اندازه‌ی آن‌ها اشاره نمود.

ریشه این گیاه با آبیاری بسیار زیاد دچار پوسیدگی شده و به سرعت از بین خواهد رفت.

لذا توجه به زهکشی مناسب خاک گیاه و همچنین توجه به زیر گلدانی خالی از آب بسیار حائز اهمیت بوده است.

این گیاه گزینه‌ی مناسبی برای دیزاین و دکوراسیون خارجی منزل و حیاط می‌باشد که اتفاقا با استقبال بسیار زیادی مواجه شده است.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر