یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

مخازن اورانیوم و انرژی هسته‌ای در کدام کشورها هستند

عکس, مخازن اورانیوم و انرژی هسته‌ای در کدام کشورها هستند

کشف اورانیوم در سنگ‌های معدن اورانینیت در سال ۱۷۸۹ به مارتین هاینریش کلاپروت نسبت داده می‌شود، فردی که نام این عنصر را از نام سیاره اورانوس که در آن زمان به تازگی کشف شده بود، انتخاب کرد. یوجین-میشل پلیگات اولین کسی بود که موفق به جداسازی اورانیوم فلزی در سال ۱۸۴۱ شد و چندی بعد در سال ۱۸۹۶، خواص پرتوزایی آن نیز توسط هانری بکرل کشف شد.

*کانادا: طی چندین سال، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی اورانیوم جهان بود. به طوری که در آن زمان ۲۲ درصد اورانیوم دنیا را تولید می‌کرد؛ اما در سال ۲۰۰۹ قزاقستان از آن پیشی گرفت. معدن مک آرتور ریور کانادا به عنوان پر بازده‌ترین معدن اورانیوم جهان شناخته شده است. آمارهای ثبت شده نشان می‌دهد که کانادا در سال ۲۰۱۳ نزدیک به ۹۳۳۱ تن اورانیوم را تولید کرده است.

* قزاقستان :قزاقستان دومین کشوری بود که توانست در سال ۲۰۱۳ بیشترین ذخایر اورانیوم را با رقمی معادل ۲۰۰ هزار تن تولید کند. در سال ۲۰۰۹ این کشور توانست که ۲۸ درصد اورانیوم جهان را تامین کند. ضمن این که در سال ۲۰۱۳ هم این کشور با تولید ۲۲۴۵۱ تن اورانیوم، ۳۸ درصد از کل اورانیوم جهان را تولید کرد. بیشتر این اورانیوم توسط شرکت «قزاق اتم پروم» صادر شد. این کمپانی بخش عمده‌ی فعالیت‌های اورانیوم کشور را نظیر معدن، اکتشاف، واردات و صادرات، را تحت مدیریت خود قرار داده است. علاوه بر این، با کشورهای بزرگ مصرف کننده‌ی انرژی مانند چین، ژاپن و روسیه، همکاری‌های متقابل داشته و سهم قابل توجهی در غول هسته‌ای دنیا یعنی شرکت وستینگهاوس الکتریک دارد.

*برزیل : سومین کشور حاضر در فهرست است که ۱۵۵ هزار تن از ذخایر اورانیوم را در اختیار دارد. دو راکتور شناخته شده‌ی این کشور حدود ۳ درصد از انرژی برق آن را تامین می‌کنند. راکتور هسته‌ای سوم در دست ساخت است که قرار است همراه با چهارمین راکتور در دهه‌ی پیش‌رو راه‌اندازی شود. تصور می‌شود که افزایش بهره‌برداری برزیل از ذخایر اورانیوم می‌تواند چشم‌انداز اقتصادی عالی در این کشور آمریکای جنوبی فراهم آورد.

*آفریقای جنوبی با ۱۱۳ هزار تن ذخایر اورانیوم توانسته است تا رتبه‌ی چهارم فهرست را به خود اختصاص دهد. از این رو این کشور موفق شده است تا ۵ درصد از انرژی برق خود را از طریق انرژی هسته‌ای تامین کند.

*مغولستان و چین هم به ترتیب با ذخایری به ظرفیت ۱۰۸ و ۹۴ هزار تن اورانیوم توانسته‌اند تا خود را در این فهرست جای دهند. اوکراین هم با ۴۳ هزار تن و تانزانیا با ۳۸ هزار تن به ترتیب در رتبه‌های هفتم و هشتم قرار دارند. ضمن این که در آینده هم *ایالات متحده و ازبکستان با مقدار اورانیوم ۳۹ و ۴۲ هزار تن، خود را در این فهرست قرار می‌دهند.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر