یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

مراقبت های بعد عمل بینی برای خوب شدن نتیجه عمل

عکس, مراقبت های بعد عمل بینی برای خوب شدن نتیجه عمل
مراقبت های بعد از عمل جراحی بینی تاثیر بسیار زیادی در فرم بینی شما و حفظ موفقیت جراحی شما دارد. رعایت این نکات بعد از عمل جراحی ضروری است :

۱- کمپرس یخ

کمپرس سرد تا ۴۸ ساعت اول (قبل از در آوردن تامپون ها) هر دو ساعت یکبار به مدت ۲۰ دقیقه روی کبودیها و کمپرس گرم ۴۸ ساعت دوم (بعد از در آوردن تامپونها) برای کم کردن کبودی وتورم به همان صورت استفاده گردد.داروهای تجویز شده توسط پزشک مرتب مصرف شود و از مصرف داروهای اضافی خودداری نماید.
۲-روز اول استراحت کامل داشته باشید و از رژیم غذایی مایعات سرد استفاده کنید.استراحت به حالت نیمه نشسته واز دو عدد بالشت درزیر سر استفاده گردد و از پایین نگه داشتن سر به مدت طولانی خودداری شود.فعالیت بدنی شدید نکنید.تا یک هفته استراحت نسبی داشته باشید ، از فعالیتهای جسمی زیاد ،ورزش کردن ،بلند کردن اجسام سنگین خوداری و بیشتر استراحت کنید.آدامس نجوید
از مصرف غذاهایی که نیاز به جویدن زیاد و پرقدرت دارند، بپرهیزید، خصوصا در خلال هفته اول، مصرف مایعات و غذاهای نرم توصیه می‌شود. جویدن آدامس را در ماه اول فراموش کنید.از خوردن غذاهای سفت که به جویدن زیاد نیاز دارد خودداری و از غذاهای نرم و میکس شده استفاده کنید.دندانها را با مسواک کودک و نرم و با ملایمت مسواک کنید.
۳- از عینک استفاده نکنید . حداقل ۲ ماه ازعینک استفاده نکنید . در صورتیکه عینکی هستید از روش اتصال عینک با چسب به پیشانی استفاده کنید. استفاده از لنزهای طبی بعد از کاهش تورم ، بلامانع میباشد.
۴- فین نکنید . از آنجا که در خلال ۳ هفته اول بعد از عمل، مخاط بینی بسیار حساس و آسیب‌پذیر است، طی این مدت باید از فین کردن اجتناب کنید و ترجیحا از راه دهان نفس بکشید. هنگام عطسه دهان باید باز باشد تا هوای پرفشار از راه دهان خارج شود و به مخاط بینی آسیب نرساند.
۵- دوش نگیرید .بعد از عمل جراحی، ۱۰-۷ روز پانسمان ویژ‌ه‌ای روی بینی گذاشته می‌شود (به صورت اسپلینت یا گچ). در خلال این مدت این پانسمان باید خشک بماند، بنابراین باید طوری استحمام کنید که رطوبت به پانسمان روی بینی نرسد.قبل از برداشتن گچ در صورت نیاز به استحمام ، از وان یا ریختن آب با ظرف روی بدن استفاده کنید. از دوش گرفتن جدا خودداری و زمان حمام کوتاه باشد و از گرمای زیاد و بخار اجتناب کنید زیرا موجب تورم بیشتر بینی خیس شدن پانسمانها خواهد شد.
۶- از حرکات اضافی صورت خودداری کنید .حداقل به مدت دو هفته از خندیدن ، گریه کردن و حرکات اضافی صورت خودداری و در هنگام عطسه از دهان استفاده کنید.از صحبت کردن طولانی و مکالمات تلفنی و فعالیتهای اجتماعی زیاد حداکثر به مدت دو هفته اجتناب کنید.
۷- لخته خون داخل بینی را خارج نکنید : خونریزی مختصر به شکل خونابه تا دو روز بعد از عمل طبیعی است. شما نباید لخته‌هایی که داخل بینی تشکیل می‌شود، خارج کنید. پزشک جراح در خلال هفته اول و بعد از خارج کردن تامپون بینی، با وسایل خاصی در صورت ضرورت لخته‌ها را خارج خواهد کرد.از دستکاری لب بالا و بینی خودداری کنید تا بینی دچار جابجایی نشود.
۸- تیشرت نپوشید ، حداقل یک هفته از پوشیدن لباسهایی که دکمه ندارند و عبور آن از سر به سختی میباشد خودداری کنید.
۹- از گرما اجتناب کنید،حداقل به مدت دو ماه از آفتاب ، نورهای قوی ، گرما و حرارت اجتناب کنید ، زیرا موجب تورم بافتها میشود.به مدت دو ماه از شنا کردن و سونا رفتن خودداری کنید.
۱۰-  الکل، سیگار و قلیان مصرف نکنید . مصرف مشروبات الکلی، استعمال سیگار و سایر دخانیات فرایند ترمیم زخم را مختل می‌کند. بنابراین ضروری است از ۶ هفته قبل از عمل تا حداقل ۳ هفته بعد از آن از مصرف سیگار اجتناب کنید. مصرف الکل احتمال خونریزی بعد از عمل را افزایش می‌دهد.شستشو بینی را فراموش نکنید . بعد از کشیدن تامپونها ، به مدت ۶ ماه بینی را با سرم سدیم کلراید روزی ۳ بار به نحوی که به شما آموزش داده خواهدشد شستشو دهید.تا۶ماه از ضربه زدن به بینی جدا خودداری کنید . استفاده ازپمادهای ترمیمی فقط به دستور پزشک میباشد.درصورت بروز هر مشکلی باجراح خود تماس بگیرید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر