یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

مفید ترین مطالب درباره آبیاری درخت گیلاس

عکس, مفید ترین مطالب درباره  آبیاری درخت گیلاس

درختان گیلاس به آب زیاد روزانه نیازی ندارند. با این حال اگر متوجه شدید که خاک یا محیط زندگی درخت به آبیاری مکرر نیاز دارند، برای جلوگیری از وارد شدن تنش خشکی به درختان گیلاس، برنامه آبیاری درخت را به‌صورت متناسب تنظیم کنید.به نوع درخت گیلاس و خاکی که در آن کاشته شده به عنوان بهترین مرجع برای آگاهی از مقدار آب مورد نیاز درخت توجه داشته باشید.اگر چه آبیاری درخت گیلاس مهم است اما توجه به این نکته که حتی در فصول خشکسالی و قهوه‌ای شدن چمن‌ها، نباید آبیاری را به‌صورت زیاد انجام دهید، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.آبیاری هر هفت تا ده روز یکبار یا حتی هر دو هفته یکبار کافی خواهد بود. ریشه‌های غرق شده در آب، بدتر از ریشه‌های خشک و تشنه هستند.اگر چه کمی فرو رفتگی در خاک با جلوگیری از ایجاد روان آب در طول آبیاری در فصل رشد کمک می کند، اما مهم است که خاک اطراف درخت را برای فصل سرما مسطح با خاک اطراف آن سازید.اگر این خاک فرو رفته پر نشود، آب می‌تواند در اطراف تنه یخ زده و به درخت آسیب برساند. یکی دیگر از مشکلات درخت گیلاس که می‌تواند علت خشک شدن ناگهانی درخت گیلاس و پوسیدگی ریشه شود، عدم آبیاری مناسب پای درخت و استفاده از کود است.بهترین کار برای آبیاری این است که انتهای شلنگ را مستقیما روی خاک بالای منطقه ریشه درخت قرار دهید، سپس اجازه دهید جریان آب به‌صورت قطره قطره یا جریان آهسته حدود ۲۰ دقیقه در آن محل جریان یابد.اطمینان حاصل کنید که تمام خاک اطراف منطقه ریشه کاملا مرطوب شده باشد. همچنین می‌توانید از شلنگ خیس کننده بدین منظور استفاده کنید. جریان کم آب به ریشه‌ها زمان می‌دهد تا خاک به طور کامل مرطوب شده و از هدر رفت آب جلوگیری می‌شود.

روش آبیاری درخت گیلاس

به طور کلی چهار روش برای آبیاری درخت گیلاس وجود دارند که باغداران بر اساس شرایط منطقه‌ای و در نظر گرفتن شرایط دیگر، یکی از آنها را انتخاب می‌کنند.

دقت کنید که برای انتخاب آن‌ها باید نوع خاک، نوع بذر یا نهال و روش کشت هم لحاظ شود، پس نمی‌توان تنها بر یک اساس شروع به آبیاری نمود.

روش غرقابی که در آن سطح زمین کشت به چند بخش تقسیم شده و درختان هر بخش با آب پر می‌شود. این روش در کنار مزایایی هم‌چون عدم نیاز به تجهیزات مدرن آبیاری، معایبی مانند عدم استفاده در باغات درختان گیلاس ارگانیک را نیز به همراه داد.
روش نشتی که در دو طرف ردیف کشت، شیارهایی برای آبیاری درختان گیلاس حفر می‌شود. این روش نسبت به روش غرقابی از بازدهی بهتری برای مطوب ساختن ریشه‌ها برخوردار است. اما سطح زمین باید بصورت مناسب صاف شده و قابل بهره برداری چنین روشی باشد.
روش بارانی که به کمک آب پاش‌های صنعتی انجام می‌شود، نیازمند محاسبه دقیق سرعت چرخش است. با این حال نسبت به دو روش قبلی از بازدهی بهتری برای آبیاری و رساندن آب مورد نیاز درخت گیلاس برخوردار است.
روش قطره‌ ای با بازدهی بسیار بالا می‌تواند گزینه مناسبی باشد، اما دقت بیشتری را می‌طلبد. در این روش باید قطر سوراخ‌های چکاننده بر اساس میزان سنگینی آب و شوری خاک تنظیم شده و مانع از مسدود شدن جریان آب نشود.
روش آبیاری برای فراهم کردن کود مورد نیاز درخت نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است و براساس روش انتخابی، میزان و نوع کود تعیین می‌شود.

میزان آب مورد نیاز درخت گیلاس در فصول مختلف
در ابتدا باید گفت آب مورد نیاز درخت گیلاس با نهال گیلاس متفاوت است. پس نیاز آبی درختان قطور، کمتر از نهال بدون میوه آن است. برای نهال این گیاه، بارش‌های زمستانی می‌تواند میزان نیاز آبی را برطرف نماید.

برای درختان گیلاس نیازی به آبیاری عمقی نیست و هفته ای دو تا سه بار می‌تواند نیاز آنها را برطرف سازد. در فصل تابستان بارندگی‌ها می‌توانند به درخت گیلاس آسیب برسانند.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر