یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

مفید ترین نکته ها درباره مکمل آلفا لیپوئیک اسید

عکس, مفید ترین نکته ها درباره مکمل آلفا لیپوئیک اسید

به جرات می توان گفت یکی از قدرتمند ترین آنتی اکسیدان هایی که در دستگاه گوارش جذب می شود آلفا لیپوئیک اسید است. البته این آنتی اکسیدان به صورت طبیعی در بدن ما وجود دارد اما با مصرغ مکمل میزان آن بیشتر و در نتیجه مزایای آن نیز برای بدن بیشتر می شود. از این مکمل حتی برای درمان سرطان ها نیز استفاده می شود.

موارد مصرف آلفا لیپوئیک اسید

عمده استفاده از آلفا لیپوئیک اسید(ALA) برای درمان نوروپاتی دیابتی است. نوروپاتی باعث تغییرات حسی می شود. این تغییرات شامل سوزش، درد و بی حسی و کرختی در بخش هایی از پوست می باشد. ثابت نشده که ALA برای نوروپاتی مفید است. اما تحقیقات در حال ارزیابی استفاده از ALA برای افراد دچار نوروپاتی هستند.

تعدادی از مطالعات کوچک نشان دادند که ALA می تواند به افزایش حساسیت انسولین کمک کند و می تواند سطح قندخون را در افراد دیابتی پایین بیاورد. بنابراین تحقیقات بیشتری لازم است تا این موضوع را اثبات کنند.ALA یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند از بافت عصب در برابر آسیب ها و صدمات محافظت کند. آنتی اکسیدان هایی مثل ALA ممکن است به بیماری هایی مثل دیابت کمک کنند.

اگر شما بدنسازی می کنید یا درگیر تمرینات وزنی هستید، احتمالا نام آلفا لیپوئیک اسید (ALA) را شنیده اید اما ممکن است از نحوه کارکرد این مکمل مفید و سودمند مطمئن نباشید.برای آنکه بدانیم آلفا لیپوئیک اسید از نظر علمی چیست، یکی از ساده ترین روش ها برای توضیح آن، این است که این ترکیب، یک کوفاکتور ضروری در متابولیسم انرژی در ارگانیسم هایی همچون میکروب ها تا انسان می باشد.

در یک تعریف ساده می توان گفت که این ترکیب، ماده ای همانند کوآنزیم است که باید برای تولید ماده دیگر (مثل آنزیم) و رسیدن به یک نتیجه خاص در دسترس باشد. به علاوه وقتی این ترکیب به مقادیر کافی موجود باشد، همانند یک آنتی اکسیدان عمل می کند.
ترکیب این دو ویژگی است که آلفا لیپوئیک اسید را به یک مکمل آنتی اکسیدان بی نظیر تبدیل کرده است. در واقع بدن شما آلفا لیپوئیک اسید را می سازد اما مکمل آن، مزیت های بیشتری را در متابولیسم کربوهیدرات فراهم می کند. در ابتدا، آلفا لیپوئیک اسید قادرست رادیکال های آزاد محلول در آب و چربی را غیرفعال کند (رادیکال های آزاد متشکل از مواد معدنی اضافی هستند که زیر سطح پوست تشکیل می شوند) و از این طریق از لیپوپروتئین ها و غشاها محافظت می کنند و هیچ آنتی اکسیدان دیگری نمی تواند چنین کاری انجام دهد.

برای کسانی که می خواهند بدانند کارکرد آلفا لیپوئیک اسید چیست، به آنها یک پاسخ قابل فهم تر می دهیم و آن، این است که آلفا لیپوئیک اسید به خروج توکسین ها (سموم) از بدن کمک کرده و از این طریق سلامت عمومی را بهبود می دهد.

تاچه اندازه آلفا لیپوئیک اسید ایمن و بی خطر است؟

مطالعات متعدد نشان دادند که جذب ۵۰ میلی گرم آلفا لیپوئیک اسید در روز هیچ عارضه جانبی و خاصی ندارد. شواهدی از کمترین مسمومیت در چهار مطالعه مختلف انسانی مشاهده شد که در آنها، جذب آلفا لیپوئیک اسید بین ۱۰۰ تا ۶۰۰ میلی گرم در روز به مدت ۳ هفته تا ۶ ماه بود. در دوزهای بالاتر از ۵۰۰ میلی گرم در روز یا بیشتر که به انسان ها داده شد، اندکی کاهش سطح گلوکز خون مشاهده شد. برخی واکنش های پوستی برگشت پذیر از نوع آلرژی نیز در برخی افراد با دوزهای بالا گزارش شد. با این حال این اثرات و عوارض جانبی فقط در چند مورد گزارش شده است.

ALA چیست ـ مولد انرژی سلولی

امروزه در بسیاری از کلینیک‌‌های پوست، درمان به روش IV به یکی از رایج‌‌ترین روش‌‌ها تبدیل‌شده و همواره برای درمان پوست به‌کاربرده می‌‌شود.

این ماده نقش مهمی را به‌عنوان کوفاکتور در تولید انرژی در سلول‌‌ها ایفا می‌‌کند.

توجه: هر یک از سلول‌‌های بدن باید انرژی خود را تولید کنند. بدن ما با محله زندگی ما تفاوت دارد، زیرا در محل زندگی یک نیروگاه وجود دارد که انرژی موردنیاز تمام واحدها را تأمین می‌‌کند. در بدن، هر واحد باید انرژی خود را تأمین نماید.

هر یک از سلول‌‌های بدن از یک دستگاه فیزیولوژیکی به نام میتوکندری برای تولید انرژی استفاده می‌‌کنند. میتوکندری‌‌ها اجزای کوچکی هستند که در داخل هر یک از سلول‌‌های ما قرار دارند. در داخل هر میتوکندری، مسیری بیولوژیک وجود دارد که مواد غذایی را به انرژی تبدیل می‌‌کند که این مسیر را چرخه اسیدسیتریک می‌‌نامند. بنابراین، کربوهیدرات‌‌ها و چربی‌‌ها به مولکولی به نام ATP تبدیل می‌‌شوند که سوخت اصلی سلول‌‌ها به شمار می‌‌رود. آلفا لیپوئیک اسید اصلی‌‌ترین ماده این مسیر است. بدون آلفا لیپوئیک اسید، این چرخه متوقف‌شده و سلول‌‌های ما قادر به تولید انرژی نخواهند بود و درنتیجه به‌زودی سلول‌‌ها با مرگ مواجه می‌‌شوند.

این امر برای انواع مختلف سلول‌‌ها صحت دارد. اگر سلول‌‌های پوست عملکرد مناسبی نداشته باشند، پوست تضعیف‌شده و علائمی نظیر چین‌وچروک و پیری پوست مشاهده خواهند شد. در این شرایط، احتمال ابتلا به سرطان پوست نیز افزایش می‌‌یابد. از سوی دیگر، روش‌‌های درمانی که منجر به افزایش انرژی میتوکندری سلول‌‌های پوست می‌‌شود، منجر به سفتی، شادابی و جوان‌سازی پوست می‌‌شوند. این دسته از روش‌‌های درمانی را می‌‌توان در کنار درمان‌‌های لیزری به‌منظور لیفت پوست صورت و گردن بدون نیاز به جراحی استفاده نمود.

اوزون باعث افزایش انرژی میتوکندری به‌صورت مستقیم می‌‌شود. اگرچه توضیحات علمی این فرایند خارج از گستره این مقاله است، ما در مقاله بعدی به بررسی اوزون خواهیم پرداخت. در این مرحله فقط کافی است بدانیم که تحریک میتوکندری دلیل اصلی ترکیب اوزون با CIA (طب سوزنی القای کلاژن) می‌‌باشد.

آلفا لیپوئیک اسید ماهیت ضدالتهابی دارد.

آیا تابه‌حال پوست آفتاب‌‌سوخته دیده‌‌اید؟ آیا می‌‌دانید آفتاب‌‌سوختگی به‌واسطه التهاب رخ می‌‌دهد؟ آلفا لیپوئیک اسید خاصیت ضدالتهابی دارد و درنتیجه می‌‌توان از آن برای درمان پوست آفتاب‌‌سوخته استفاده نمود.

ALA چیست ـ تأثیرات ضد پیری

آلفا لیپوئیک اسید از طریق مهار فرایند کراس بریجینگ (پیوند سلول‌‌ها) مانع از پیری پوست می‌‌شود.

یکی از ویژگی‌‌های بیوشیمیایی فرایند پیری و بافت پیر، پیوند مولکول‌‌هایی است که باید از هم جدا باشند. این پیوندهای شیمیایی را کراس بریجینگ می‌‌نامند. اگرچه دلیل این پیوند هنوز مشخص نشده است، اما می‌‌دانیم که پروتئین‌‌های موجود در بافت‌‌های افراد پیر تمایل بیشتری به کراس بریج دارند و این امر مانع از عملکرد صحیح آن‌ها می‌‌شود. سفتی عروق نیز یکی از آسیب‌‌های ناشی از کراس بریجینگ است که منجر به تشکیل چین‌وچروک بر روی پوست می‌‌شود.

ALA چیست ـ سم‌‌زدای فلزات سنگین

آلفا لیپوئیک اسید در حذف فلزات سنگین سمی از بدن کمک می‌‌کند.

بدن ما از برخی فلزات به‌عنوان بخش سالم و ضروری فیزیولوژی بدن استفاده می‌‌کند. مس، آهن، روی، منگنز، کروم، مولیبدن و سلنیوم به مقدار کمی در برخی از سلول‌‌ها یافت می‌‌شوند. آهن یکی از اصلی‌‌ترین مواد تشکیل‌‌دهنده هموگلوبین است. سایر فلزات ازجمله سرب، جیوه، کادمیوم و آلومینیوم که معمولاً در رده فلزات سنگین دسته‌‌بندی می‌‌شوند برای بدن سمی بوده و نقشی را در بدن ایفا نمی‌‌کنند. زمانی که یک فرد از این دسته از فلزات استفاده می‌‌کند، نه‌تنها بدن خود را در معرض بیماری‌‌ها و عوارض مختلف قرار می‌‌دهد، بلکه در دفع این فلزات از بدن نیز با مشکل مواجه می‌‌شود. برای مثال، اگر جیوه به‌طور ناخودآگاه در کودکی وارد بدن شما شود، تا آخر عمرتان در بدن باقی‌مانده و منجر به آسیب‌‌های سمی می‌‌شود.

فرایند از بین بردن فلزات سنگین سمی را chelation می‌‌نامند. فلز سنگین خارجی به مولکولی دیگری متصل می‌‌شود که بدن قادر است آن را از طریق یک مکانیسم فیلتر نماید. بدن این فرایند را به‌صورت طبیعی به‌طور محدود انجام می‌‌دهد. فلزات سنگین به همراه مولکول‌‌های متصل شده از طریق ادرار یا مدفوع دفع می‌‌شوند. زمانی که بدن فرد حاوی مقدار زیادی این فلزات باشد، بدن برای دفع سریع آن‌ها به کمک نیاز خواهد داشت. در این موارد، Chelation درمانی انجام می‌‌شود که طی آن فرد از ترکیبات chelating به‌صورت خوراکی یا تزریقی استفاده کرده و بدن را سم‌‌زدایی می‌‌کند.

ALA چیست ـ محلول در آب و چربی

یکی از دلایل اصلی برای مزایای متعدد آلفا لیپوئیک اسید برای فیزیولوژی، قابلیت محلول بودن آن در آب و چربی است. قابلیت حل مواد ازجمله برترین شاخص‌‌های آن‌ها به شمار می‌‌رود. همان‌طور که می‌‌دانیم برخی مواد در آب و برخی دیگر فقط در روغن حل می‌‌شوند. برای مثال، شکر و نمک به‌آسانی در آب حل می‌‌شوند، اما هیچ‌‌کدام از آن‌ها را نمی‌‌توان در روغن حل نمود. از سوی دیگر، کره در آب حل نمی‌‌شود، اما در چربی یا روغن حل می‌‌شود.

می‌‌دانیم که آب و روغن هرگز ترکیب نمی‌‌شوند، این بدین معناست که نمی‌‌توانیم ترکیبی همگن از آب و روغن داشته باشیم. بنابراین، ماده‌‌ای که دریکی از آن‌ها حل شود، در دیگری حل نخواهد شد. آلفا لیپوئیک اسید ازجمله موادی است که از این قاعده مستثنا هست، زیرا در آب و روغن حل می‌‌شود.

دلایل اهمیت حلالیت مواد در بدن به شرح زیر می‌‌باشند که ناشی از دو محیط داخلی در بدن هستند:

الف) محیط هیدروس که از آب تشکیل‌شده است که ازجمله آن می‌‌توان به داخل و خارج سلول‌‌ها اشاره کرد.

ب) محیط آن‌هیدروس که از چربی‌‌ها (لیپید و روغن) تشکیل‌شده است که ازجمله آن‌ها می‌‌توان به غشاهای سلولی اشاره کرد که از چربی ساخته‌شده‌اند. بافت‌‌های لیپیدی ازجمله بافت‌‌های زیرپوست و بخش‌‌هایی از بدن ازجمله بافت سینه نیز محیط آن‌هیدروس تشکیل می‌‌دهند.

مواد شیمیایی فعال ازجمله ویتامین‌‌هایی که باید در آب (هیدروس) فعالیت کنند، به‌منظور عملکرد صحیح به آب نیاز دارند، این در حالی است که برخی از ویتامین‌‌ها محلول در چربی بوده و در محیط‌‌های آبی قادر به فعالیت نخواهند بود و به محیط‌‌های چرب (لیپید) نیاز دارند.

شایان‌ذکر است که حلالیت ازجمله مواردی است که باید در طراحی و تجویز داروها نیز موردتوجه قرار گیرد. برای مثال، دارویی که برای مثانه تجویز می‌‌شود باید حلال در آب باشد تا بتواند در ادرار فعال شود. این در حالی است که داروهای تجویزی برای سینه باید حلال در چربی باشند، زیرا بافت سینه از لیپید تشکیل‌شده است.

درباره مکمل‌‌های آلفا لیپوئیک اسید

مصرف مکمل‌‌های آلفا لیپوئیک اسید برای موارد زیر مؤثر می‌‌باشد:

تقویت دستگاه‌‌ ایمنی
مشکلات عصبی ناشی از دیابت
تصلب شرایین

مزایای آلفا لیپوئیک اسید برای پوست

تاکنون ما با برخی از مزایای آلفا لیپوئیک اسید آشنا شده‌‌ایم، اما در این مقاله قصد داریم به بررسی تأثیر این ماده بر پوست بپردازیم.

این ماده برای تمام سلول‌‌های موجود در پوست مفید‌‌ است. اما سؤال اصلی این است: اگر ما از آلفا لیپوئیک اسید برای پوست آسیب‌‌دیده استفاده کنیم، مؤثر واقع خواهد شد؟ ازنظر تئوری، این روش باید مؤثر باشد، اما آیا این‌طور است؟

متأسفانه، این‌یکی از مواردی است که علم هنوز پاسخی برای آن پیدا نکرده است. بسیاری از نتایجی که به‌طور نظری دارای مزایای متعددی هستند، در صورت استفاده در شرایط بالینی بدون تأثیر هستند. برخی اوقات، زمانی که یک ماده بر روی کشت سلولی اعمال‌شده و مؤثر واقع می‌‌شود، اما در صورت استفاده بر روی موجودات زنده نتیجه‌‌ای حاصل نمی‌‌شود. برخی اوقات نظریه‌‌ها منجر به آسیب می‌‌شوند.

واقعیت این است که هر چه اطلاعات ما بیشتر می‌‌شود، نقاط مبهم بیشتری برای ما ایجاد می‌‌شود که باید به دنبال پاسخ آن‌ها باشیم. فیزیولوژی انسان بسیار پیچیده است و میلیون‌‌ها مکانیسم به‌طور هماهنگ در حال فعالیت هستند و این امر منجر به افزایش پیچیدگی می‌‌شود، درنتیجه نمی‌‌توان همواره پیش‌‌بینی دقیقی از نتایج آزمایش‌ها در شرایط واقعی داشت.

من اولین فردی نیستم که به این موضوع اشاره می‌‌کنم، اما مهندسی داخلی فیزیولوژی انسان همانند تلاش برای درک ذهنیت خداوند است.

نتیجه ـ فواید آلفا لیپوئیک اسید

درزمینهٔ فواید آلفا لیپوئیک اسید آزمایش‌ها متعددی انجام‌شده‌‌اند که برخی از آن‌ها بسیار امیدوارکننده هستند، اما هیچ‌‌یک از مطالعات به نتیجه جامعی دست نیافته‌‌اند. محصولات موضعی حاوی آلفا لیپوئیک اسید تا حدودی در کاهش خطوط و چین‌وچروک صورت مؤثر هستند. بااین‌حال، مطالعات بالینی متعددی برای دستیابی به نتیجه‌‌ای قطعی در مورد بازده آلفا لیپوئیک اسید نیاز است. این امر در مورد تأثیرات ALA در درمان آکنه، آکنه کیستی، آفتاب‌‌سوختگی، لکه‌‌های پیری و … صحت دارد.

خبر خوب این است که بررسی‌‌های اخیر حاکی از تأثیر ALA بر پوست هستند. این ماده کاملاً بی‌‌ضرر بوده و هیچ عوارضی برای پوست ندارد. این در حالی است که برخی محصولات رایجی که امروزه در بازار عرضه می‌‌شوند دارای مضرات متعددی هستند که ازجمله آن‌ها می‌‌توان به تریتینوئین اشاره کرد که افراد دارای پوست حساس نباید به‌هیچ‌عنوان از آن استفاده کنند.

در هنگام انتخاب محصولات حاوی ALA توجه داشته باشید که محصول حاوی نوع R آلفا لیپوئیک اسید باشد، زیرا این نوع تأثیر بیشتری در مقایسه با نوع S دارد.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر