یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

مقاله ورزشی و هر چه میخواهی از کیک‌بوکسینگ بدانی

عکس, مقاله ورزشی و هر چه میخواهی از کیک‌بوکسینگ بدانی

ریشهٔ اصلی کیک بوکسینگ((به انگلیسی: Kickboxing)) به ۲۰۰۰ سال پیش در آسیا بر می‌گردد. کیک بوکسینگ ژاپنی در دههٔ ۱۹۶۰ میلادی ایجاد و رقابت‌های آن از همان دهه شروع شد. بنیان‌گذاران آن اوسامو ناگوچی و تاتسو یامادا می‌باشند.کیک‌بوکسینگ  ترکیبی از رشته‌های، کاراته و بوکس است. کیک بوکسینگ ورزشی رزمی می‌باشد که ۴۳ سال از تولد آن می‌گذرد. به‌طورکلی هدف از تمرینات کیک بوکسینگ دفاع از خود، به دست آوردن آمادگی جسمانی و هم چنین به عنوان ورزش رزمی می‌باشد.اصطلاح کیک بوکسینگ به وسیله اوسامو ناگوچی ژاپنی برای نام‌گذاری رشته‌ای رزمی که از موای تای و کاراته و از بوکس و تکواندو الهام گرفته شده بود استفاده شد. او این رشته را در سال ۱۹۵۸ معرفی کرد. کیک بوکسینگ در واقع از دو قسمت (کیک = ضربه پا) و (بوکسینگ = مشت زدن) تشکیل شده که تکنیک‌های اصلی آن هم در مشت و ضربه پا می‌باشند..اولین بوکس محمد رحمانی پسر مجید رحمانی بود  کمربندهای کیک بوکسینگ به صورت فدراسیونی به این ترتیب میباشد:سفید، زرد، نارنجی، سبز، آبی، قهوه ای، مشکی، دان ۱ الی دان۹،کمربند فایتری.

مسابقات در یک زمین مربع شکل ۱۶ تا ۲۰ فوتی که با طناب محصور شده برگزار می‌گردد. زمان مسابقه معمولاً سه راند سه دقیقه ای می‌باشد که ورزشکاران بین هر راند یک دقیقه استراحت می‌کنند. هر مسابقه توسط یک داور و یک پزشک کنترل می‌شود؛ و در هر راند سه قاضی به مبارزان امتیاز می‌دهند.

کیک بوکسینگ مانند تمام رشته‌های رزمی دارای کمربند و دان می‌باشد. این ورزش داخل رینگ یا تاتامی برگزار می‌شود و گرفتن حریف در مسابقه خطا است . در مسابقه یک داور وسط وجود دارد و سه داور کنار و یک قاضی وجود دارد. در مسابقات آماتور راند ها به شکل دو راند ۲ دقیقه ای برگزار می شود و در صورت مساوری کار به راند سوم کشیده می شود . به افرادی که در مبارزات کیک بوکسینگ شرکت می‌کنند «فایتر» می‌گویند.

ضربات مشت به سر حریف دارای ۱ امتیاز و ضربات پا به سر دارای ۲ امتیاز می‌باشد. هم چنین ضربات پایی که به صورت چرخشی اجرا شوند و به سر حریف اصابت کنند ۳ امتیاز دارند. اجرای ضربات چرخشی معمولاً توانایی زیادی می‌خواهد و در واقع یک نوع حرکت ریسکی است، به همین دلیل این گونه ضربه‌ها کمتر اجرا می‌شود.

مردان و زنان هر دو کیک بوکسینگ را شیوه بسیار خوبی برای کاهش سطح استرس می دانند. کیک بوکسینگ چالشی مقابل آن ها قرار می دهد که در انواع دیگر ورزش‌ها وجود ندارد. این ورزش به تعادل و هماهنگی نیز کمک می کند. برنامه های ورزش‌های رزمی وجود دارند که کیک بوکسینگ برای بچه ها هم ارائه می کنند.

ممکن است از فهمیدن این موضوع تعجب کنید که تعداد زنانی که کیک بوکسینگ انجام می دهند بیشتر از مردان درگیر این ورزش است. این امر به این دلیل است که ورزش رزمی چیزی است که زنان به آن علاقه دارند. اما بعضی انواع آن برای زنان خیلی پیچیده و مشکل هستند. زنان از بعضی انواع دیگر ورزش‌های رزمی لذت نمی برند اما به نظر می رسد کیک بوکسینگ دقیقاً چیزی است که آن ها به دنبال اش می گردند.

این ورزش ماهیچه های تمام بدن را درگیر می کند و در مدت زمانی کوتاه کالری زیادی می سوزاند.

احتمالا یکی از مهمترین فواید تمرینات کیک بوکسینگ حفظ و استفاده درست از زمان است.با یک ساعت تمرین کیک بوکسینگ می توان حدودا ۷۵۰تا ۹۰۰ کالری سوزاند. عمچنین این فرآیند کالری سوزاندن حتی تا یک ساعت پس از تمرین و جلسه باشگاه نیز ادامه پیدا میکند. البته این اتفاق زمانی می‌افتد که در بین تمرینات و تکنیک‌های کیک‌بوکسینگ حرکات و ورزش های هوازی نیز گنجاده شده باشد.

اگر برای چربی‌سوزی و کاهش وزن رشته کیک بوکسینگ را انتخاب کرده‌اید حتما قبل از شروع کلاس‌ها با مربی باشگاه صحبت کنید و درمورد روش آموزشی آگاه شود. همزمان بودن تمرینات «کاردیو» و تکنیک‌ها می تواند کمک زیادی به شما بکند.در کلاس‌های کیک بوکسینگ شما عضلاتی را درگیر تمرین می‌کنید که احتمالا خبری از آن ندارید. تمرین‌های هوازی در کیک‌بوکسینگ این خاصیت را دارد که اکثر گروه عضلانی بدن را درگیر کند. این تمرین‌ها منجر به بهبود جریان خون و تنظیم ریتم ضربان قلب می‌شود. نهایتا کیک‌بوکسینگ باعث افزایش قدرت، چربی‌سوزی و انعطاف‌پذیری می‌شود.

نوع دیگری از تمرینات کیک‌بوکسینگ نیز وجود دارد که بیشتر به ایروبیک نزدیک است تا به ورزش کیک بوکسینگ. در این تمرینات بیشتر حرکات و ضربات پا و مشت تمرین می‌شود و حریف تمرینی درکار نیست.

درست است که در این نوع تمرینات خشونت و خطر آسیب دیدگی کمتر است ولی یادگیری دفاع شخصی و آمادگی برای شرایط استراس زا با تمرینهای واقعی به دست می‌آید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر