یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

ملاتونین فواید و عوارض آن و نکته های مفید

عکس, ملاتونین فواید و عوارض آن و نکته های مفید
به جرات می توان گفت اگر شما برای به خواب فرو رفتن نیاز به مصرف دارو دارید بی خطرترین داروی ممکن ملاتونین است. در واقع ملاتونین هورمون طبیعی خواب است که در مغز ترشح می شود و شما با مصرف این دارو ملاتونین مغز خود را افزایش می دهید. این قرص برای سالمندان ، برای افرادی که چرخه ی خواب آن ها به هم ریخته ، برای کسانی که حتی با خوردن دمنوشهای مناسب به خواب فرو نمی روند مناسب است. کارکرد هورمون ملاتونین بدین صورت است که با تاریک شدن هوا و کم شدن نور آفتاب ترشح این هورمون در بدن افزایش پیدا می کند. اما گاهی این هورمون به اندازه کافی ترشح نمی شود و در نتیجه خواب در شب برای بسیاری از افراد به یک معضل بزرگ تبدل می شود. کارشناسان بر این باور هستند که مصرف این قرص کمک زیادی به این افراد می کند.همچنین افرادی که ناچار هستند سفرهای بین قاره ای داشته باشند ممکن است دچار اختلالات خواب شوند. پزشکان استفاده از این قرص را به این دسته از افراد پیشنهاد می دهند.اختلال خواب درجات مختلفی دارد و از خفیف تا شدید دسته بندی می شود. به همین دلیل دوز دارویی که برای درمان این بیماری تجویز می شود، متفاوت است.برای گرفتن نتیجه مطلوب از این قرص، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا نوع اختلال خواب شما تشخیص داده شود. سپس پزشک دوز مناسب را برای شما تجویز می کند.هزگر خودسرانه استفاده از قرص ملاتونین و یا هر قرص و داروی دیگری را آغاز نکنید. زیرا به بدن خود آسیب می رسانید.

عوارض جانبی قرص ملاتونین

عوارض جانبی قرص ملاتونین بسیار محدود است. اما گاهی برخی از افراد به (۱) سردرد، (۲) سرگیجه، (۳) حالت تهوع و (۴) خواب آلودگی شدید دچار می شوند. عوارض شدید این قرص به شرح زیر هستند:
افسردگی
اضطراب
افزایش تحریک پذیری
معده درد
اسهال
افت فشار خون
درد مفاصل
در صورت بروز هریک از این علایم سریعا مصرف این قرص را قطع کنید و به پزشک مراجعه کنید.
چه افرادی باید از مصرف این قرص اجتناب ورزند؟
زنان باردار و شیرده در مصرف این قرص باید بسیار محتاط باشند و قبل از مصرف آن با پزشک مشورت کنند. همچنین افرادی که آلرژی های شدید دارند و یا سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف است نباید از قرص ملاتونین استفاده کنند.
آیا مصرف قرص ملاتونین برای کودکان مبتلا به اوتیسم مناسب است؟
اوتیسم اختلال درخودماندگی است که کودک مبتلا نمی تواند با دنیای خارج ارتباط برقرار کند. این کودکان معمولا به طور هم زمان از چندین سندروم رنج می برند و همین امر درمان آنها را با چالشهای زیادی رو به رو می کند.مطالعات اخیر نشان داده اند که قرص ملاتونین مکملی مناسب برای درمان بیماری اختلال خواب برای این کودکان است. برای جزییات بیشتر به مقاله ای که در این رابطه است مراجعه کنید.
آیا قرص ملاتونین اختلال دارویی دارد؟
مصرف قرص ملاتونین سبب می شود فرد احساس خواب داشته باشد. به همین دلیل مصرف آن با الکل قدغن اکیدا ممنوع است. همچنین اگر داروهای زیرا مصرف می کنید نباید ملاتونین را استفاده کنید:
بنزودیاپین و هیپنوتیک
آنتی هیستامین
مسکن ها و آرامش بخش ها
مسکن های عضلانی
قرص ملاتونین سبب افزایش قند خون می شود و نباید با داروهای دیابتی مصرف شود. هرگز قرص ملاتونین را با داروهای منعقد کننده خون مصرف نکنید زیرا مانع از لخته شدن خون می شود.
طریقه مصرف قرص ملاتونین به چه صورت است؟
دستور العمل مصرف این قرص بر روی آن نوشته شده است. بنیاد ملی خواب در آمریکا پیشنهاد می دهد که برای گرفتن بهترین نتیجه از این قرص بهتر است نیم ساعت قبل از خواب آن را مصرف کنیم. همچنین مصرف این قرص در طول روز سبب می شود دایما حالت خواب آلودگی داشته باشید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر