یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

منابع هیالورونیک اسید برای درمان پوست خشک

عکس, منابع هیالورونیک اسید برای درمان پوست خشک

شاید اسم هیالورونیک اسید را در ترکیبات بسیاری از کرم ها و محصولات زیبایی دیده باشید. این ماده در بدن ما وجود دارد و فواید زیادی برای ما دارد اما عملکرد اصلی هیالورونیک اسید تامین رطوبت پوست بدن است.شما می توانید علاوه بر مصرف کرمها و محصولات موضعی و داروها از منابع طبیعی آن برای زیاد کردن هیالورونیک اسید در بدن خود استفاده کنید.

با خوردن خوراکی های زیر میتوانید پوست خشک خود را درمان کنید و در نتیجه چروک و خارشهای پوست شما هم درمان می شود.

آب استخوان (آب قلم)
برای تهیه این ماده غذایی باید استخوان ها و بافت همبند حیوانات را به مدت ۱۲ تا ۴۸ ساعت جوشاند.آب استخوان یکی از غذاهای خوش طعم و حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی از جمله هیالورونیک اسید است.

این ترکیب همچنین مقادیر مناسبی پروتئین (در حدود ۱۰ گرم در هر ۲۴۰ میلی لیتر) است.پرولین، گلوتامین، کندرویتین و گلوکوزامین از دیگر مواد مغذی این ترکیب هستند.پرولین و گلوتامین دو نوع اسید آمینه (اجزا سازنده پروتئین) هستند.

در واقع آنها در تولید پروتئین در بدن نقش دارند. کندرویتین و گلوکوزامین نیز به حمایت از سلامت مفاصل می پردازند.یکی دیگر از ترکیبات مهم آب استخوان کلاژن (نوعی پروتئین است) است که باعث بهبودی خاصیت ارتجاعی و آبرسانی پوست می شود.

 سیب زمینی شیرین
سیب زمینی شیرین فوق العاده مغذی بوده و حاوی موادی مانند فیبر، ویتامین A، ویتامین C و منگنز است.سیب زمینی شیرین به دلیل داشتن مقادیر زیادی منیزیم در تولید موثر هیالورونیک اسید نقش دارد.

این ماده غذایی همچنین به دلیل داشتن طیف گسترده ای از آنتی اکسیدان ها به جلوگیری از آسیب سلول های اکسیداتیو و بیماری های مزمن کمک می کند.بتاکاروتن از دیگر ترکیبات سیب زمینی شیرین بوده که باعث تسکین التهاب، خنثی کردن رادیکال های مضر و محافظت از بدن در برابر آسیب های پوستی وآفتاب سوختگی می شود.

کلم کیل
کلم کیل نوعی برگ سبز است که مقادیر زیادی مواد مغذی دارد.هر وعده کلم کیل پخته شده دارای مقادیر خوبی از فیبر،ویتامین A، ویتامین K، کلسیم، مس و منگنز است.همچنین کلم کیل مقادیر زیادی منیزیم به عنوان یک ماده ضروری (موثر در بیش از ۳۰۰ واکنش آنزیمی بدن) دارد.منیزیم نه تنها در تولید انرژی، عملکرد عضلات و سلامت استخوان ها بلکه در تولید هیالورونیک اسید نیز نقش دارد.

متاسفانه اکثر مردم روزانه کمتر از میزان توصیه شده منیزیم دریافت می کنند. این کمبود باعث ایجاد اختلال در تولید هیالورونیک اسید موثر بر سلامت قلب، استخوان و روان و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ می شود.

 پرتقال
پرتقال حاوی هیالورونیک اسید نبوده اما مقادیر زیادی نارینجنین دارد.نارینجنین نوعی فلانوئید یا ترکیب گیاهی با خواص آنتی اکسیدانی قوی است. نارینجنین به طور طبیعی در سایر مرکبات، گوجه فرنگی و انجیر نیز وجود دارد.

نارینجنین باعث مسدود شدن فعالیت هیالورونیداز (آنزیم مسئول تولید هیالورونیک اسید) می شود. بنابراین مصرف پرتقال بیشتر در حفظ سطوح سالم هیالورونیک اسید موثر است.

پرتقال دارای کالری کم و مقادیر زیادی ویتامین C است. ویتامین C نوعی ریزمغذی ضروری بوده و دارای خاصیت آنتی اکسیدانی قوی است.

ویتامین C باعث تحریک سنتز کلاژن (فراوان ترین پروتئین در بدن) موردنیاز برای ساختار پوست، عضلات، موها، مفاصل و سایر موارد می شود. همچنین این ویتامین دارای قابلیت محافظت از پوست در برابر آسیب ناشی از اشعه ماورابنفش است.

  بادام

بادام نوعی مغز درختی بوده دارای طعمی قوی و متنوع است.این ماده غذایی بسیار مغذی بوده و سرشار از ترکیباتی چون پروتئین، فیبر و چربی های مفید برای قلب است.منیزیم موثر در افزایش تولید هیالورونیک اسید از دیگر مواد موجود در بادام است.

علاوه بر این بادام مقادیر خوبی ویتامین E به عنوان یک ریزمغذی دارد. این ویتامین در خنثی سازی رادیکال های آزاد مضر و مبارزه با استرس اکسیداتیو موثر است. این مساله در افزایش سرعت بهبود زخم و محافظت در برابر آسیب های پوستی موثر است.

 ادامام
ادامام نوعی سویا نارس است. اغلب ادامام جوشانده یا بخارپز شده و با نمک میل می شود.ادامام نیز مانند غذاهای توفو و سایر محصولات سویا حاوی فیتواستروژن بوده و به افزایش سطح هیالورونیک اسید بدن کمک می کند.

همچنین ادامام در تامین منگنز لازم برای فعال شدن پرولیداز (آنزیمی که در متابولیسم کلاژن نقش دارد) موثر است.همچنین ادامام بواسطه داشتن پروتئین به تامین نیاز سایر ویتامین ها و مواد معدنی ضروری از جمله فولات، ویتامین C، ویتامین K و آهن کمک می کند.

 توفو
خوده توفو حاوی هیالورونیک اسید نیست اما سرشار از فیتواستروژن به عنوان ترکیبی است که اثرات هورمون استروژن را تقلید می کند.

به نظر می رسد که استرژن سطح منابع هیالورونیک اسید را افزایش داده و با حمایت از سلامت پوست مانع از ایجاد مشکلاتی چون خشکی و چین و چروک می شود.

همچنین فیتواستروژن های توفو و سایر محصولات سویا دارای اثرات مشابه هستند. در واقع بر اساس مطالعات این مواد تولید هیالورونیک اسید و سطح کلاژن را افزایش داده و با محافظت از بدن در برابر استرس اکسیداتیو به کاهش سرعت روند پیری کمک می کنند.

مقادیر مناسب پروتئین و سایر مواد مغذی کلیدی از جمله منگنز، کلسیم و سلنیوم از دیگر ترکیبات موجود در توفو هستند.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر