یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

موارد تجویز فیلگراستیم و استخوان درد شدید با این دارو

عکس, موارد تجویز فیلگراستیم و استخوان درد شدید با این دارو

اگر پزشک برای شما یا عزیزان شما داروی فیلگراستیم را تجویز کرده است خواندن این مطلب برای شما مفید است. از جمله شایع ترین عوارض این دارو استخوان درد است که باید برای کم شدن این عارضه از مسکن های مخصوصی که پزشک تجویز می کند استفاده کنید.

نکته : برای تسکین دردهای استخوانی و نیز دردهای مفصلی، مقداری از زاج سفید را پودر کرده سپس همراه با روغن زیتون کهنه مخلوط کنید و مواضع درد را ماساژ دهید.

این دارو در درمان کمکی تسریع بهبود میلوئید در بیمارانی که تحت عمل جراحی پیوند مغز استخوان پس از شیمی درمانی سرطان‌های بدخیم غیر میلوئیدی هستند، مصرف می‌شود. این دارو همچنین برای درمان نوتروپنی مزمن شدید از جمله نوتروپنی مادرزادی، ایدیوپاتیک و سیکلیک مصرف می شود.

هم چنین این دارو در درمان نوتروپنی ناشی از شیمی درمانی به منظور کاهش شیوع عفونت که به شکل نوتروپنی تب‌زا تظاهر می‌کند و در بیماران مبتلا به سرطان‌های بدخیم غیر میلوئیدی که داروهای ضد سرطان تضعیف کننده مغز استخوان دریافت می‌کنند، مصرف می‌شود. این دارو همچنین برای کاهش طول مدت نوتروپنی پس از تکمیل شیمی درمانی لوسمی میلوسیتیک حاد در بزرگسالان نیز مصرف می‌‌شود.

عوارض جانبی فیلگراستیم

عوارض شایع (%۱۰<):
عصبی، عضلانی و اسلکتی: درد استخوان
عوارض نسبتا شایع (%۱۰-۱):
عصبی، عضلانی و اسلکتی: درد دست و پا

هشدار ها فیلگراستیم

دوره درمان باید کامل شود.

در صورت بروز علائم و نشانه‌های عفونت ( شامل تب و لرز ) سریعاً باید به پزشک مشورت شود.

این دارو در موارد زیر باید با احتیاط فراوان مصرف شود: وجود تعداد زیاد سلول‌های جوان میلوئید لوسمیک در مغز استخوان یا خون محیطی،حساسیت به فاکتورهای حرک کلنی، حساسیت به پروتئین‌های مشتق شده از اشریشیا کلی.

طی مدت مصرف دارو، شمارش تام سلول‌های خون همراه با آزمون تشخیص افتراقی ضروری است.

این دارو از طریق تزریق زیر جلدی ( تزریق سریع یا انفوزیون ۲۴ ساعته ) یا تزریق وریدی ( طی ۳۰ دقیقه یا به صورت انفوزیون وریدی ) مصرف می‌شود. زمان تزریق وریدی باید حداقل ۳۰ دقیقه باشد، زیرا کارایی دارو در اثر تزریق سریع از بین می‌رود.

بیمارانی که فاکتور محرک کلنی دریافت می‌کنند، باید تحت نظارت پزشک مجرب و آشنا به شیمی درمانی باشند.

احتیاط‌های لازم جهت پیشگیری از بروز آلرژی باید صورت گیرد. در صورت بروز آلرژی شدید یا واکنش آنافیلاکتیک، مصرف فاکتور باید قطع شده و درمان مناسب شروع شود.

در صورت فراموش شدن یک نوبت مصرف دارو، حتماً باید با پزشک مشورت شود.

فاکتور محرک کلنی نباید طی ۲۴ ساعت قبل یا پس از مصرف آخرین دوز شیمی درمانی یا طی ۴ ساعت قبل یا پس از رادیوتراپی به دلیل حساسیت ذاتی سلول‌های خون‌ساز در حال تقسیم به داروهای شیمی درمانی سیتوتوکسیک و اشعه رادیوتراپی، مصرف شود.

طی درمان با دارو، بیمار باید تحت نظارت دقیق پزشک باشد.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر