یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

موارد تجویز کاپتوپریل و نکته های مفید

عکس, موارد تجویز کاپتوپریل و نکته های مفید
یکی از داروهای پر مصرف فشار خون بالا و البته بیماری های قلبی و البته مشکلات کلیوی قرص کاپتوپریل  است. اگر به بنازپریل، فوزینوپریل، انالاپریل، لیزینوپریل، موکسیپریل، پریندوپریل، کویناپریل، رامیپریل یا تراندولاپریل حساسیت دارید نباید از این دارو استفاده کنید.سایر داروها ممکن است با کاپتوپریل تداخل داشته باشند، از جمله داروهای بدون نسخه، ویتامین ها و داروهای گیاهی. در مورد تمام داروهایی که استفاده می کنید و هر دارویی را که مصرف آن را شروع یا متوقف کرده اید با پزشک خود مشورت کنید.اگر باردار هستید از آن استفاده نکنید. اگر باردار هستید، مصرف این دارو را متوقف کنید و بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید. اگر دارو را در سه ماهه دوم یا سوم بارداری مصرف کنید، کاپتوپریل می تواند باعث آسیب یا مرگ جنین شود.کاپتوپریل می تواند به شیر مادر منتقل شود و ممکن است به کودک شیرخوار نیز آسیب برساند. هنگام استفاده از کاپتوپریل نباید شیردهی انجام شود.هنگام مصرف این دارو از جایگزین های نمک یا مکمل های پتاسیم استفاده نکنید، مگر اینکه طبق دستور پزشک باشد.
چگونه باید کاپتوپریل را مصرف کرد؟
کاپتوپریل را دقیقاً طبق تجویز پزشک مصرف کنید. تمام دستورالعمل های روی نسخه پزشک را دنبال کنید. پزشک شما ممکن است گاهی دوز مصرفی شما را تغییر دهد. از این دارو در مقادیر بیشتر یا کمتر یا بیش از مدت توصیه شده استفاده نکنید.کاپتوپریل معمولاً ۱ ساعت قبل از غذا مصرف می شود. با این حال حتما دستورالعمل های پزشک خود را دنبال کنید.اگر با مصرف کاپتوپریل، استفراغ مداوم، اسهال یا تعریق بیش از حد معمول دارید، با پزشک خود تماس بگیرید. هنگام مصرف کاپتوپریل بدن شما به راحتی می تواند دچار کم آبی شود. این امر می تواند منجر به فشار خون بسیار پایین، اختلالات الکترولیتی یا نارسایی کلیوی شود.
۱- هنگام مصرف کاپتوپریل، روزانه مقدار زیادی آب بنوشید.
۲- فشار خون شما باید مرتباً بررسی شود و ممکن است به آزمایش خون مکرر نیاز داشته باشید.
۳- این دارو می تواند باعث نتایج کاذب در برخی آزمایش های خاص شود. در صورت مصرف کاپتوپریل به پزشک خود اطلاع دهید.
در صورت نیاز به جراحی، پیش از زمان موعد جراحی به جراح خود اطلاع دهید که از کاپتوپریل استفاده می کنید. ممکن است لازم باشد برای مدت کوتاهی مصرف دارو را قطع کنید.اگر برای درمان فشار خون بالا از این دارو استفاده می کنید، حتی اگر احساس خوبی داشتید مصرف دارو را متوقف نکنید. فشار خون بالا اغلب بدون علامت است. ممکن است لازم باشد تا آخر عمر از داروی فشار خون استفاده کنید.دارو را در دمای اتاق و به دور از گرما و رطوبت نگهداری کنید. در صورت استفاده از بطری، آن را کاملاً بسته نگه دارید.
کاپتوپریل قرص فشار خون
اگر مصرف یک دوز را فراموش کنم چه اتفاقی می افتد؟دوز فراموش شده را به محض یادآوری مصرف کنید. اگر تقریباً زمان دوز بعدی شما رسیده است، از مصرف دوز فراموش شده صرف نظر کنید. برای جبران دوز فراموش شده، داروی اضافی مصرف نکنید.
اگر بیش از حد از این دارو مصرف کنم چه اتفاقی می افتد؟اگر بیش از حد از این دارو مصرف کرده اید فورا خود یا اطرافیانتان با اورژانس تماس بگیرید.
هنگام مصرف کاپتوپریل از چه چیزهایی باید خودداری کرد؟نوشیدن الکل می تواند فشار خون شما را بیشتر کاهش دهد و برخی از عوارض جانبی این دارو را افزایش دهد.
در هوای گرم و هنگام ورزش کردن حواستان به گرم شدن بیش از حد و کمبود آب بدن باشد. دستورالعمل های پزشک خود را در مورد نوع و مقدار مایعاتی که باید بنوشید دنبال کنید. در برخی موارد، نوشیدن بیش از حد مایعات به اندازه عدم نوشیدن کافی ناامن است.
اگر تحت درمان نارسایی قلبی هستید، بدون تأیید پزشک از انجام ورزش های سنگین خودداری کنید.
عوارض جانبی کاپتوپریل
در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک به کاپتوپریل، فورا به پزشک مراجعه کنید: کهیر، درد شدید معده، مشکل تنفسی، تورم صورت، لب ها زبان یا گلو
در صورت داشتن موارد زیر، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید:
احساس سبکی سر، یا غش کردن.
ادرار کم یا عدم وجود ادرار یا ادرار بیش از حد معمول.
تنگی نفس (حتی با کارهای سبک)، تورم، افزایش سریع وزن.
درد یا فشار قفسه سینه یا تپش قلب.
پتاسیم بالا – حالت تهوع، ضربان قلب کند یا غیرمعمول، ضعف، سختی حرکت.
ضعف ناگهانی یا احساس بد، تب، لرز، گلودرد، زخم های دردناک دهان، درد هنگام بلع، زخم های پوستی، علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا.
عوارض قرص کاپتوپریل فشار خون
عوارض جانبی شایع کاپتوپریل ممکن است شامل موارد زیر باشد:
سرفه
گرگرفتگی (گرما، قرمزی یا احساس گنگی).
بی حسی، سوزن سوزن شدن یا درد در دست ها یا پاها.
از دست دادن احساس چشایی.
خارش یا بثورات پوستی خفیف.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر