یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

موارد مصرف سفالکسین عوارض و نکات آن

عکس, موارد مصرف سفالکسین عوارض و نکات آن
یکی از آنتی بیوتیک هایی که امروزه خیلی تجویز می شود سفالکسین با نام تجاری Cephalexin است . این دارو در حال حاضر برای بیماری کرونا ، عفونت های پوستی و بافتهای نرم،عفونت استخوان و مفاصل ، پنومونی باکتریایی،التهاب عفونی لوزه ها و عفونتهای مجاری ادرار مصرف می شود.درصورت وجود سابقه حساسیت مفرط به سفالوسپورین ها پنی سیلین ها و مشتقات آنها یا پنی سیلامین یا بیماری پورفیری ،نباید مصرف شود.

مکانیسم اثر

مانند پنی سیلینها بر دیواره باکتریها موثرند. سفالکسین از طریق مهار سنتز دیواره سلول باکتری موجب ناپایداری اسموتیک باکتری شده و آثار باکتریسیدی دارد.

عوارض جانبی

واکنشهای آلرژیک شامل کهیر و بثورات جلدی و علایم حساسیت مفرط شامل شوک آنافیلاکتیک ،تهوع ،استفراغ و اسهال و علایم کولیت پسود و ممبران با مصرف این دارو گزارش شده است.

نکات قابل توصیه به بیمار

۱.سوسپانسیون دارو پس از تهیه در صورت نگهداری در یخچال تا ۱۴ روز پایدار خواهد بود.
۲.در صورت فراموش کردن یک نوبت مصرف دارو،به محض بیاد آوردن دارو را باید مصرف کرد.ولی اگر تقریبا زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد،از مصرف نوبت فراموش شده باید خودداری شود و مقدار مصرف بعدی نیز دو برابر نگردد.
۳.در صورت بروز اسهال شدید،قبل از مصرف هرگونه داروی ضداسهال ،باید با پزشک مشورت شود.

فارماکوکینتیک

نود و پنج درصد دارو از راه خوراکی جذب می شود و غلظت سرمی آن پس از یک ساعت به اوج خود می رسد.نیمه عمر دارو تقریبا ۱/۵۰/۹ ساعت است که در صورت عیب کار کلیه ممکن است تا ۴۰ ساعت نیز افزایش یابد. ۸۰درصد دارو از راه کلیه و از طریق ترشح توبولی دفع می شود.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر