یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

موارد مصرف و عوارض سفیکسیم معروف ترین آنتی بیوتیک پزشکی

عکس, موارد مصرف و عوارض سفیکسیم معروف ترین آنتی بیوتیک پزشکی

دومین داروی پر فروش و پر فروش ترین آنتی بیوتیک در کشور ما سفیکسیم است که هرگز نباید آن را بدون نسخه تهیه و مصرف کنید. این دارو نه تنها برای عفونت های مختلف بدن تجویز می شود بلکه برای پیشگیری از عفونت نیز کاربرد دارد و این ویژگی آن را از دیگر آنتی بیوتیک ها متمایز می کند. به صورتی که قبل از جراحی ها پزشک برای بیماری سفیکسیم تجویز میکند تا از عفونت های جراحی در امان بماند.

این دارو نیز هم چون آموکسی سیلین و آموکسی کلاو برای عفونت های باکتریایی تجویز می شود و از آنجه که کرونا و آنفولانزا عفونت ویرسی هستند هیچ تاثیری روی درمان آنها ندارد.

نکته ای که باید در آغاز به آن اشاره کرد این است که این دارو هرگز نباید توسط زنان باردار و شیرده مصرف شود.

دوز مناسب سفیکسیم برای افراد بزرگسال و کودکان بالای ۱۰ سال، یک الی دو قرص در طی ۲۴ ساعت است. بسیاری از پزشکان مصرف قرص سفیکسیم را در وعده صبح بعد از صبحانه و شب قبل از خواب تجویز می‌نمایند.میزان مصرف این آنتی بیوتیک قوی برای کودکان با توجه به نوع بیماری تشخیص داده شده متغیر است.

دوره درمان با سفیکسیم کوتاه بوده و در بیشترین حالت خود به ۱۴ روز می‌رسد.داروی سفیکسیم با مصرف مواد غذایی تداخل نداشته و می‌توان قبل و بعد از مصرف غذا، این آنتی بیوتیک را مصرف نمود.

داروی سفیکسیم در بازار به صورت قرص و کپسول‌های خوراکی در حجم ۲۰۰ و ۴۰۰ میلی گرم وجود دارد.

موارد مصرف :

این آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان طیف وسیعی از بیماری‌های عفونی باکتریایی مثل عفونت‌های تنفسی، عفونت‌های پوست و بافت نرم و عفونت‌های استخوان یا مفاصل و عفونت‌های ادراری مؤثر هستند. سفیکسیم همچنین ممکن است برای پیشگیری از ایجاد عفونت در افرادی که تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند یا در افرادی که به هر علتی مستعد عفونت هستند، استفاده شود.

عوارض مصرف آنتی بیوتیک سفیکسیم
داروهای آنتی بیوتیک به دلیل داشتن قدرت تخریب پذیری بالا، دارای عوارضی هستند که بیمار می‌تواند با رعایت کردن برخی از نکات بهداشتی و تغذیه‌ای، میزان عوارض مصرف آنتی بیوتیک را به کمترین حد خود برساند. در این بخش می‌خواهیم در مورد عوارض مصرف آنتی بیوتیک سفیکسیم مطالب مهمی را با شما به اشتراک بگذاریم:

در برخی از بیماران پس از مصرف قرص سفیکسیم، اسهال خفیف دیده می‌شود که با مصرف کافی آب در طول روز می‌توان اسهال را برطرف نمود. در صورتی که اسهال به مدت ۲۴ ساعت ادامه پیدا کرد، بهتر است در این زمینه با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف سفیکسیم در برخی از بیماران باعث ایجاد سرگیجه خواهد شد لذا بهتر است پس از مصرف این دارو از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به تمرکز بیشتر دارد خودداری کنید.

سردرد از دیگر عارضه‌های مصرف سفیکسیم است که برای رفع آن بهتر است مقداری زیادی آب در طول روز بنوشید. در صورت ایجاد سردردهای متوالی بهتر است جهت بررسی موضوع به پزشک خود مراجعه کنید.

از دیگر عوارض شایع مصرف سفیکسیم می‌توان به احساس تهوع، دردهای شکمی و سوء هاضمه اشاره کرد که برای رفع این مشکلات بهتر است غذاهای سبک و سالم مصرف کنید.

عوارض خاص داروی سفیکسیم
علاوه بر عوارض شایع بیان شده در بالا، آنتی بیوتیک سفیکسیم ممکن است در برخی از افراد باعث ایجاد عوارض خاص شود که از مهم‌ترین آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

در صورتی که پس از مصرف سفیکسیم دچار ضایعات پوستی مانند خارش پوست شده‌اید بهتر است مصرف دارو را قطع کرده و با پزشک خود مشورت کنید.

در برخی از موارد مصرف سفیکسیم باعث ایجاد اسهال آبکی ادامه‌دار شده که در این صورت قطع مصرف سفیکسیم توصیه می‌شود.

وجود حالت‌های تنگی نفس، ورم صورت، ورم لب و ایجاد التهاب‌های چشم می‌تواند از عوارض خاص مصرف سفیکسیم باشد که در این صورت بهتر است به مراکز درمانی مراجعه کنید.

منع مصرف داروی سفیکسیم
در صورتی که دارای سابقه حساسیت نسبت به پنی سیلین، پنی سیلامین، سفالوسپورین هستید و یا از عارضه پورفیری (گروهی از اختلالات ارثی است که باعث تولید و دفع بیش از اندازه پورفیرین‌ها در بدن می‌شود) رنج می‌برید، بهتر است از داروی سفیکسیم استفاده نکنید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر