یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

موارد مصرف و عوارض و هشدارهای آمپول جنتامایسین

عکس, موارد مصرف و عوارض و هشدارهای آمپول جنتامایسین

آمپول جنتامایسین با این داروها نباید مصرف شود .آمفوتریسین B، BCG، مشتقات بیسولفونات، محصولات حاوی سم بوتولینوم، کربوپلاتین، گلیکوزیدهای قلبی،سفالوسپورین­ها،سفازودون، سیس­پلاتین، دیورتیک­های لوپ، مکامیلامین، مانیتول، بلاک کننده­های عصبی و عضلانی، پنیسیلین­ها، تنوفوویر، واکسن تیفوئید، ونکوماسین و…

جنتامایسین یک آنتی بیوتیک آمینوگلیکوزیدی است که مانند سایر داروهای این گروه با عبور فعال ازغشای باکتری مانع بیوسنتز پروتیئن توسط ریبوزوم ها می شود.معمولا از این دارو در درمان عفونت­های جدی دستگاه گوارش، دستگاه تنفسی، استخوان­ها و بافت نرم و پریتونیت استفاده می­ شود.آمینوگلیکوزیدها از راه گوارش جذب نمی شوند. البته در صورت زخم گوراش یا التهاب روده مقادیری از دارو جذب می شود. آمینوگلیکوزیدها عمدتا بصورت تزریق عضلانی یا وریدی مصرف می شوند.جذب این داروها پس از تزریق عضلانی سریع و کامل است. آمینوگلکوزیدها از راه پوست هم جذب می­شوند. پس از جذب در اغلب بافت ها و مایعات بدن منتشر می شوند و بیشترین غلظت را در ادرار دارند. غلظت سرمی این داروها نیم الی یک و نیم ساعت پس از تزریق عضلانی و ۱۵ الی ۳۰ دقیقه پس از تزریق وریدی به حداکثر خود می رسد.دفع آمینوگلیکوزیدها عمدتا کلیوی است و در صورت وجود مشکلات کلیوی ممکن است در بدن تجمع پیدا کرده و نیمه عمر آن­ها از ۲ تا ۴ ساعت به ۱۰۰ ساعت نیز برسد.

موارد منع مصرف:حساسیت شدید به این دارو یا دیگر داروهای گروه آمینوگلیکوزیدها

عوارض جانبی:ادم، افزایش یا کاهش فشار، فلبیت، آتاکسی، گیجی، دپرسیون، سردرد، لتارژی، بی حسی، پاراستزی، نوروپاتی، سرگیجه، تشنج و…

مراقبت­ها:

۱. فاصله بین دفعات مصرف دارو در بیماران مبتلا به مشکلات کلیوی باید افزایش داده شود.

۲. مصرف این دارو در بیماران سالخورده مبتلا به پارکینسون و نوزادان باید با احتیاط فراوان صورت گیرد.

۳. از مصرف طولانی مدت این دارو باید خوداری کرد.

۴. از آنجا که دفع آمینوگلیکوزیدها عمدتاً کلیوی است و غلظت این داروها در ادرار زیاد خواهد بود، بیمار باید به اندازه کافی آب یا مایعات مصرف کند تا غلظت زیاد دارو موجب آسیب به مجاری ادراری نشود.

۵. تزریق زیر جلدی جنتامایسین توصیه نمی شود، زیرا دردناک خواهد بود.

۶. مقدار مصرف جنتامایسین به ویژه در بیمارانی که دچار سوختگی شده اند یا عمل جراحی در پیش دارند و در زنان باردار یا مبتلا به بیماری های زنان ممکن است کمتر یا بیشتر از مقدار توصیه شده باشد که این به دلیل تفاوت زیاد بین نیاز این گروه بیماران به دارو است.

۷. از آنجا که احتمال تشکیل کمپلکس بین جنتامایسین و سایر داروها وجود دارد، مخلوط کردن این دارو با سایر داروها در یک محلول توصیه نمی شود.

دارو های هم گروه جنتامایسین
امیکاسین
کانامایسین
نئومایسین
استرپتومایسین
توبرامایسین

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر