یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

مولتی ویتامین مناسب برای هرسن و هر شرایط بدنی

عکس, مولتی ویتامین مناسب برای هرسن و هر شرایط بدنی

شاید ما خیلی برای انتخاب مولتی ویتامین مناسب برای بدن خود وقت نگذاریم و هر نوع مولتی ویتامینی را که مسئول داروخانه به ما بدهد قبول کنیم . اما این کار اشتباه است و افراد بر حسب شرایط سنی و بدنی خود باید از مولتی ویتامین مخصوص خود استفاده کنند. در این پست منظور از MVM همان مولتی ویتامین ها می باشد.

اغلب مکمل‌ها حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند و میزان مواد مغذی آن‌ها بیش از DV نیست. MVM ها اغلب دارای مقدار کمی از موادی هستند که به مقدار زیادی برای بدن نیاز هستند که ازجمله آن‌ها می‌توان به کلسیم و منیزیم اشاره کرد، بنابراین افراد باید این موارد را از سایر مکمل‌ها تأمین نمایند. از سوی دیگر، همان‌طور که پیشتر نیز اشاره شد، برخی افراد باید به میزان ویتامین A و آهن موجود در MVM ها توجه کنند تا از مصرف بیش‌ازحد آن‌ها جلوگیری شود.

هم چنین بخوانید : زمان خوردن مولتی ویتامین و تاثیر آن بر چاقی یا لاغری و بهترین مارک آن

افراد در حین انتخاب مکمل‌های MVM باید به جنسیت، سن و سایر ویژگی‌های فردی ازجمله بارداری توجه کنند. MVM ها برای مردان اغلب فاقد آهن یا دارای مقدار ناچیز آهن هستند و این در حالی است که مکمل‌های جوانان سرشار از ویتامین D، کلسیم و ویتامین B12 می‌باشند. مکمل‌های دوران قبل از زایمان نیز فاقد ویتامین A به‌صورت رتینول هستند و بسیاری از مکمل‌های کودکان نیز میزان مواد تشکیل‌دهنده را مناسب با سن افراد تعیین کرده‌اند. سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده (FDA) نیز اقدامات تولیدی بسیار خوبی را برای مکمل‌های رژیمی ایجاد کرده است تا از ترکیب، میزان خلوص و تأثیر آن‌ها اطمینان حاصل شود. FDA به‌طور منظم کارخانه‌های تولید مکمل‌های رژیمی را بازدید می‌کند.

MVM ها و رژیم‌های غذایی سالم

طبق اصول رژیمی دولت فدرال برای آمریکایی‌ها در طی سال‌های ۲۰۱۵-۲۰۲۰، “نیازهای غذایی باید اساساً از طریق غذاها تأمین شوند. غذاهای سرشار از مواد مغذی حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری و هم‌چنین فیبر و مواد طبیعی می‌باشند که ممکن است تأثیرات مثبتی داشته باشند. در برخی از موارد، غذاهای تقویتی و مکمل‌های رژیمی نیز می‌توانند برخی از مواد مغذی موردنیاز بدن را برای شما فراهم آورند.” اگرچه این گزارش اشاره ای به MVM ها ندارد، بااین‌حال توصیه می‌کند که آمریکایی‌ها باید از غذاهای سالم و سرشار از مواد مغذی استفاده کنند. ازجمله مواد مغذی موردنیاز در رژیم غذایی آمریکاییان می‌توان به کلسیم، پتاسیم، فیبرهای رژیمی و ویتامین D برای بزرگ‌سالان و کودکان و هم‌چنین آهن برای کودکان و زنان جوان و باردار اشاره کرد.

مکمل‌های دارای کلسیم و ویتامین D منجر به افزایش تراکم معدنی استخوان‌ها گردیده و میزان شکستگی را در زنان یائسه کاهش می‌دهند.
زنان در سنین بارداری نیز باید روزانه در حدود ۴۰۰ mcg فولیک اسید را از غذاهای تقویتی یا مکمل‌های رژیمی دریافت کنند. استفاده از فولیک اسید در ماه اول بارداری منجر به کاهش نقص لوله عصبی در نوزادان می‌گردد.
افراد بزرگ‌تر از ۵۰ سال نیز باید به میزان کافی ویتامین B12 را از غذاهای تقویتی یا مکمل‌های رژیمی دریافت کنند، زیرا توانایی این دسته از افراد به جذب ویتامین B12 از مواد غذایی کاهش می‌یابد. علاوه بر این، افراد گیاه‌خوار نیز باید از دریافت ویتامین B12 موردنیاز بدن از طریق غذاهای تقویتی و مکمل‌ها اطمینان حاصل کنند.
زنان باردار نیز باید با مشورت پزشک معالج یا کارشناس بهداشت از مکمل‌های آهن استفاده کنند.
مرکز بهداشت اطفال آمریکا نیز مصرف روزانه ۴۰۰ IU ویتامین D بعد از تولد را توصیه کرده و هم‌چنین این مکمل‌ها باید تا زمان گرفته شدن از شیر از این مکمل‌ها استفاده کنند. نوزادان باید روزانه ۱۰۰۰ میلی‌لیتر شیر یا غذای غنی‌شده با ویتامین D دریافت کنند. هم‌چنین، تمام نوزادانی که از شیر مادر تغذیه نکرده که میزان دریافت مواد غذایی تقویت‌شده با ویتامین D توسط آن‌ها کمتر از ۱۰۰۰ میلی‌لیتر در روز است نیز باید از مکمل‌های ویتامین D به میزان ۴۰۰IU در روز استفاده کنند. به گزارش این مرکز، کودکان بی‌اشتها، کودکان بدون رژیم غذایی مناسب، کودکان مبتلابه بیماری‌های مزمن، کودکان خانواده‌های محروم، کودکان گیاه‌خوار، کودکانی که برای مدیریت چاقی تحت رژیم هستند، باید از مکمل‌ها استفاده کنند.

افراد سیگاری و افرادی که پیشتر سابقه استعمال دخانیات داشته‌اند، باید از مصرف مکمل‌های MVM حاوی مقادیر بالای ویتامین A و بتاکاروتن خودداری کنند، زیرا این دو ماده مغذی منجر به افزایش احتمال ابتلا به سرطان ریه در افراد سیگاری می‌شوند. در یک آزمایش تصادفی، مردان سیگاری اهل فنلاند که از مکمل‌های دارای بتاکاروتن (۲۰ میلی‌گرم/روز) استفاده می‌کردند، در مدت ۵-۸ سال ۱۸ درصد بیش از افراد سیگاری که از دارونما استفاده کرده بودند، به سرطان ریه مبتلا شدند. در مطالعه‌ای دیگر، افراد سیگاری، افرادی که پیشتر سابقه استعمال دخانیات داشته و افرادی که در معرض آزبست قرار داشتند، موردبررسی قرار گرفتند و مشخص شد که دریافت ۳۰ میلی‌گرم بتاکاروتن و ۲۵۰۰۰ IU ویتامین A (رتینول) در روز منجر به افزایش ۲۸ درصدی احتمال ابتلا به سرطان ریه در مدت ۴ سال می‌گردد.

مصرف بیش‌ازحد ویتامین A (به‌صورت رتینول) در طی بارداری منجر به افزایش نقص نوزادان می‌گردد. میزان UL ویتامین A در طی بارداری برای زنان جوان و زنان بزرگ‌سال به ترتیب برابر ۹۲۴۰ و ۱۰۰۰۰ IU است.

تا زمانی که پزشک کمبود یا فقدان آهن را تشخیص نداده است، مردان بزرگ‌سال نباید از MVM های حاوی DV برای افزایش جذب آهن استفاده کنند. میزان آهن موجود در این مکمل‌ها معمولاً برابر ۱۸ میلی‌گرم می‌باشد این در حالی است که مردان بزرگ‌سال به ۸ میلی‌گرم آهن در روز نیاز دارند. زنان یائسه نیز مجاز به استفاده از ۸ میلی‌گرم آهن در روز هستند، بنابراین باید از مصرف MVM های حاوی آهن خودداری کنند و صرفاً در صورت صلاح‌دید پزشک می‌توانند از این مکمل‌ها استفاده کنند. مکمل‌های آهن ازجمله اصلی‌ترین عوامل بروز مسمومیت در کودکان زیر ۶ سال هستند، بنابراین والدین باید مکمل‌های حاوی آهن را دور از دسترس کودکان نگه‌دارند.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر