یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

میخک ژاپنی از کاشت و تکثیر تا بیماری های آن

عکس, میخک ژاپنی از کاشت و تکثیر تا بیماری های آن

یکی از گل های زیبای آپارتمانی میخک ژاپنی است که از خانواده ی گل های میخک است و نام علمی آن Pittosporum tobira است. این گل در فضای سبز و گیاه شاخه بریده در آب و هوای معتدل در سراسر جهان استفاده می­شود.

روش کاشت و تکثیر:

کاشت بذر:تکثیر از طریق بذر در پاییز یا اواخر زمستان انجام شود.بذرها را قبل از کاشت ضد عفونی کرده و در بستر مناسب که می‌تواند ترکیبی از خاک برگ و کوکوپیت باشد بکارید.بستر کشت را در محل گرم نگهداری کنید و تا زمان جوانه زنی بذرها سطح خاک را مرطوب نگهدارید.پس از جوانه زنی گیاه را به محل خنک‌تر منتقل کنید.

تکثیر با قلمه:برای تکثیر از طریق قلمه چوبی، در فصل بهار از قلمه‌های نیمه رسیده استفاده کنید.قلمه‌ها را با یک قیچی یا کارد ضد عفونی شده به آرامی جدا کنید.قلمه‌­ها باید به طول ۵/۷ – ۵/۶ سانتی­‌متر باشد.قلمه‌ها را در مخلوط کوکوپیت و پرلیت قرار دهید و با ماسه بپوشانید.(برای افزایش سرعت ریشه زایی می‌توانید قلمه‌ها را به هورمون ریشه زایی آغشته کنید)بستر کشت را در دمای معمولی محیط نگهدارید و بستر را کمی مرطوب نگه دارید.

خاک مناسب: میخک ژاپنی به خاک سنگین با زهکشی بالا نیاز دارد.هم چنین میخک ژاپنی در خاکی با pH خنثی بهتر رشد می‌کند.

آبیاری :این گیاه تا حدی به خشکسالی مقاوم است.اما نیاز به آبیاری منظم داشته، بین دو آبیاری اجازه بدید سطح خاک بین یک تا دو سانت خشک شود سپس اقدام به آبیاری کنید.برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه باید از گلدانی با زهکش مناسب استفاده کرد.در فصل زمستان آبیاری را کاهش دهید.

*نور لازم :این گیاه نیاز به ۶ ساعت یا بیشتر نور غیر مستقیم خورشید و ۲-۶ ساعت نیاز به سایه دارد.اگر در آپارتمان نگهداری می­شود، باید در قسمتی که نور مناسب خورشید می‌تابد قرار گیرد.بهترین محل در فصول سرد پشت پنجره‌های جنوبی و در فصل تابستان پنجره‌های شرقی است.در مناطق گرم برای محافظت از ریشه در برابر نور مستقیم آفتاب از مالچ در اطراف منطقه ریشه استفاده می­شود.

دما و رطوبت مورد نیاز :میخک ژاپنی تا حدودی به سرما مقاوم است و می‌تواند تا دمای ۵ درجه زیر صفر را تحمل کند و یخ نزند.اما در صورت قرار گیری در دمای زیر صفر درجه برگ‌های خود را از دست می‌دهد.تهویه مناسب محیط برای شادابی گیاه میخک ژاپنی بسیار مهم است.میخک ژاپنی به رطوبت زیادی نیاز ندارد.در فصل تابستان برای تامین رطوبت این گیاه می‌توانید از روش‌های معمول مانند غبار پاش

هرس:هرس سالیانه گیاه به عنوان بخشی از مراقبت گیاه به حساب می‌آید و باعث می‌شود گیاه متقارن و پر پشت‌تر باشد.برای از بین بردن شاخه‌های درهم و پیچیده گیاه، هر سال در بهار هرس انجام شود.اگر تشکیل گل در این گیاه برای ما مهم باشد باید هرس بعد از گلدهی انجام شود.اگر گیاه را در گلدان نگه داری می­کنید هر ۲ تا ۳ سال گل را در یک گلدان بزرگ‌تر جابه­‌جا کنید.

کوددهی :نیاز به کوددهی زیاد ندارد در فصل بهار و تابستان هر دو هفته یکبار می‌توانید از کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کنید.کوددهی را در فصول پاییز و زمستان به حداقل برسانید.

سم و کود: از آفات مهم این گیاه شته، شپشک آرد آلود و از بیماری­‌های شایع که میتواند باعث مشکلات میخک ژاپنی بشود، پوسیدگی ریشه، لکه برگی، بلایت است.تشخیص این آفت از روی پوشش پنبه‌ای و سفیدی که روی گیاه تولید می­کند، انجام می­شود.افزایش تعداد این شپشک­‌ها باعث افزایش تولید عسلک می­شود که میخک ژاپنی گیاهی همیشه سبز و متراکم و مقاوم به هرس شدید، گرما و خشکسالی و شوری می­‌باشد.باعث چسبناک شدن سطح گیاه می­شود.اگر میزان آلودگی کم باشد برای کنترل این حشرات می­توان از اسپری آب با چند قطره مایع ظرف شویی استفاده کرد.اما در صورتیکه آلودگی شدید باشد در مرحله اول باید با یک پنبه آغشته به الکل شپشک‌ها را از سطح برگ و ساقه پاک کنید.و گیاه را با سموم حشره کش سیستمیک مانند کنفیدور سم پاشی کنید.

شته‌­ها:شته‌ها باعث سیاه شدن برگ سوراخ شدن برگ‌ها، ضعیف شدن گیاه و ریزش برگ‌ها می شوند.برای از بین بردن و کنترل آن‌ها از روی گیاه می­توان از شستن برگ‌ها و اسپری کردن گیاه با سموم شیمیایی مانند ایمیداکلوپراید استفاده کرد.

ریزش برگ‌های میخک ژاپنی:در صورتیکه گیاه به مدت طولانی در سایه قرار بگیرد یا دمای محیط بسیار پایین باشد برگ‌های گیاه شروع به ریزش می‌کنند.برای رفع این مشکل گیاه را به محل پر نورتر و گرم‌تر منتقل کنید.

بیماری لکه برگی:قارچ آلترناریا باعث بیماری لکه برگی در میخک ژاپنی شده که علایم در این بیماری به شکل لکه­‌های زرد روشن تا قهوه ‌ی ایجاد شده.لکه‌ها ابتدا در سطح فوقانی برگ ظاهر می­شود و باعث افت شدید برگ‌های پایین می‌شود.آب و هوای گرم و مرطوب به توسعه لکه برگی کمک می‌کند.برای کنترل این بیماری از قارچ­کش­‌هایی شیمیایی مانند مانکوزب طبق دستور توصیه شده روی بسته سموم استفاده کنید.

نقاط سوخته روی برگ:در صورتیکه غبار پاشی در زیر نور مستقیم آفتاب انجام شود باعث ایجاد لکه‌های قهوه‌ای روی برگ و سوختگی برگ‌ها می‌شود.

پوسیدگی ریشه:در صورت افراط و تفریط در آبیاری و بسته بودن سوراخ زهکش گلدان ریشه گیاه دچار پوسیدگی می‌شود.و می‌تواند ساقه اصلی را تا سطح خاک آلوده می­کند.برای کنترل و پیشگیری از پوسیدگی ریشه آبیاری گیاه منظم انجام شود و از باز بودن سوراخ زهکش گلدان اطمینان حاصل کنید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر