یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

نشانه های ابتلا به بیماری اچ اف ام دی

عکس, نشانه های ابتلا به بیماری اچ اف ام دی

بیماری اچ اف ام دی ، بیماری دست و پا و دهان کودک یا نوزاد است. ( در برخی موارد افراد در سنین بالا نیز درگیر این بیماری می شوند. )

هر کودک یا نوزادی که به این ویروس مبتلا می‌شود در هفته‌های اول سیستم ایمنی بدن شروع به مقاومت خواهد کرد و اجازه پیشروی و وخیم شدن حال کودک را نخواهد داد و در بازه‌ی زمانی مشخص، فرد مبتلا و بیمار به صورت کامل بهبود پیدا خواهد کرد.

آیا ویروس کوکساکی همیشه از خود علائم بروز میدهد ؟
اما ناگفته نماند که در برخی از موارد نیز مبتلایان به ویروس کوکساکی و بیماری HFMD هیچ یک از علامت‌هایی که به آنها اشاره شد را نداشته و به صورت بی علامت مبتلا به این بیماری شده اند در این موارد فرزند شما مبتلا این بیماری بوده و ناقل نیز می‌باشد پس در صورت مشاهده کوچکترین علامتی از علامت‌هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم موضوع را با پزشک متخصص کودکتان در میان بگذارید و در صورت لزوم آزمایش‌ها و چکآپ‌های لازم را بر روی فرزندتان انجام دهید.

واگیر بودن این بیماری :

بیماری HFMD می‌تواند در هفته‌های اول به شدت واگیر دار باشد و در هفته‌های بعد نیز انتقال ویروس همچنان وجود خواهد داشت و در صورت تماس‌های نزدیک و منظم به راحتی فرد دیگری نیز به این ویروس آلوده شده و به این بیماری مبتلا خواهد شد. پس باید به این موضوع توجه کافی داشت که حتی در صورتی که فرزندتان به صورت کامل بهبود پیدا کرد تا ۱ الی ۲ هفته ممکن است، ناقل این ویروس و بیماری باشد و باید تماس‌ نزدیک با دیگر کودکان و فضا‌هایی که کودکان در آن حضور دارند و ممکن است برای آنها دردسر ساز باشد. تا جایی که مقدور می‌باشد به حداقل برسد. چون بسیار مسری بود و می‌تواند چند کودک سالم را به راحتی مبتلا کند.

راه‌های انتقال بیماری HFMD:
یکی از شایع‌ترین راه‌های انتقال این بیماری از فرد به فردی دیگر انتقال ویروس از طریق بزاق دهان می‌باشد
با توجه به مواردی که شناسایی شد شایع‌ترین علت بروز این بیماری در کودک مورد نظر از طریق همین راه می‌باشد.
در واقع را‌های انتقال می‌تواند از طریق بغل کردن یا تماس بسیار نزدیک باشد
یا می‌تواند از طریق عطسه یا سرفه بدون کنترل کردن آن با استفاده از دستمال کاغذی باشد
و مورد آخری که می‌تواند در انتقال بیماری در بین کودکان بسیار تاثیر گذار باشد استفاده مشترک از اسباب بازی‌ها و وسایلی که ممکن است کودک مبتلا به آن دست زده باشد است.
راه‌های انتقال ویروس و مبتلا شدن کودک به این بیماری بسیار زیاد است
اما به موارد مهم آن اشاره شد و مواردی نظیر کنترل کردن روابط و شناسایی کودک مبتلا و … نیز دیگر اقداماتی می‌باشد که در این زمینه می‌توان به آن اشاره داشت و به نوعی آن‌ها را تاثیر گذار بر روی روند ابتلا کودکان بیشتر به این بیماری دانست.

علائم و نشانه‌های بروز بیماری HFMD در کودک یا نوزاد:

خارش شدید در برخی از نقاط بدن که منجر به قرمز شدن
( حتی در بعضی از اوقات بر اثر خاراندن زیاد می‌تواند منجر به زخم‌های درناکی نیز بشود. )
کم اشتهایی
میل به غذا نداشتن
ضعف داشتن
خستگی بیش از حد،
ایجاد زخم‌های دردناک،
ایجاد لک‌های قرمزی که درد هم به همراه خواهد داشت،

لکه‌های قرمزی که به آن‌ها اشاره شد معمولاً در نواحی ران پا، باسن، دست و صورت ایجاد می‌شود و شاید تا حدودی بر زیبایی و جوانی پوست فرزندتان نیز تاثیر منفی داشته باشد.

بروز تاول‌ها بر نواحی صورت، دست و پا نیز از دیگر علائم مبتلا شدن به بیماری HFMD و ابتلا به ویروس کوکساکی می‌باشد. و جا دارد که در رابطه با تاول‌های ایجاد شده به این نکته مهم توجه داشته باشید که در صورت مشاهده این علائم کودک خود را از دیگر کودکان و همبازیان خود جدا کنید و اجازه ندهید تا در صورت ترکیدن تاول کودک به آن دست بزند.

(زمانی که کودک مبتلا شود تمامی آنها را به صورت یکجا نخواهد داشت و در اکثر مواقع بروز این علائم می‌تواند به صورت مرحله به مرحله و با فاصله انجام شود به همین منظور باید بیشتر از همیشه به کودک خود دقت کنید.)

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر