یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

نشانه های بیماری هاری در انسان و حیوانات و راه انتقال

عکس, نشانه های بیماری هاری در انسان و حیوانات و راه انتقال

مهم ترین بیماری مشترک بین تمام حیوانات پستان دار  و انسان بیماری هاری است که اگر سگ هار شما را گاز بگیرد به این بیماری مبتلا می شوید. نشانه های این بیماری چیست؟

انتقال بیماری هاری

مهمترین راه انتقال هاری به انسان گاز گرفته شدن توسط حیوان مبتلا به هاری است. علاوه بر گاز گرفتن، تماس بزاق آلوده حیوان هار با زخم‌های پوستی، خراش‌ها یا غشاهای مخاطی بدن می‌تواند بیماری را به انسان منتقل کند.
انتقال فرد به فرد هاری بین انسان‌ها نادر است و با تماس‌ها و ارتباطات عادی افراد مانند لمس کردن یا دست دادن، ویروس هاری منتقل نمی‌شود. همچنین احتمال انتقال بیماری از طریق پیوند اعضا و انتقال خون از شخص بیمار نیز وجود دارد.

علائم هاری در حیوانات

علائم هاری بز و گوسفند تکیه و فشار دادن جمجمه را به دیوار یا ستون است و گاوها چوب‌های طویله و ظرف غذای خود را گاز می‌گیرند. شتر در صورت ابتلاء بیش از حد خمیازه می‌کشد. علائم هاری در سگ و گرگ شامل حالت تهاجمی بیش از اندازه و ترشح شدید بزاق است حیوان در کمتر از یک هفته از بین می‌رود. روباه و گربه پس از ابتلاء خودشان را لوس می‌کنند و به سمت نوازش تمایل دارند، اما انگشت را گاز می‌گیرند.

علائم هاری در انسانها

علائم اولیه هاری شبیه به علائم آنفلوانزا است این علائم شامل تب، ضعف عضلانی، مورمور شدن، درد شدید در گلو و عدم توانایی در بلع است. دیگر علائم هاری شامل احساس سوزش در محل گاز گرفتگی، ترس از نور، آب، جریان هوا، کبودی شدید بر روی پوست، فلجی فک، استفراغ، فلجی دست و پا، فلجی فک و ترشح شدید بزاق است. در نهایت بیمار مبتلا در اثر ترشح زیاد بزاق به علت خفگی جان خود را از دست می‌دهد.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر