یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

نشانه های سردرد تنشی و فرق آن با سردردهای مهم

عکس, نشانه های سردرد تنشی و فرق آن با سردردهای مهم

مهم ترین نشانه سردردهای تنشی این است که بین نیم ساعت تا دو ساعت طول می کشد . در بعضی موارد ممکن است تا چند روز ادامه پیدا کند.  این نوع سردرد ممکن است در هر سنی بروز کند ، اما در نوجوانان و بزرگسالان بیشتر دیده می شود. زنان معمولاً بیشتر از مردان از آنها رنج می برند.برخی از بزرگسالان بیش از ۱۵ بار در ماه و حداقل ۳ ماه متوالی سردردهای تنشی را تجربه می کنند. این سردرد  به عنوان سردردهای مزمن از نوع تنش شناخته می شود.علت دقیق سردردهای تنشی مشخص نیست ، اما موارد خاصی برای تحریک آنها شناخته شده است.

این عوامل محرک شامل:
استرس و اضطراب

چشمک زدن نور

وضعیت بد بدن

خستگی

کمبود آب بدن

وعده های غذایی از دست رفته

عدم فعالیت بدنی

نور شدید خورشید

سر و صدا

بوهای خاصی

سردردهای تنشی به عنوان سردردهای اصلی شناخته می شوند ، به این معنی که در اثر یک بیماری زمینه ای ایجاد نمی شوند. از دیگر سردردهای اولیه می توان به سردردهای خوشه ای و میگرن اشاره کرد.

چگونه سردردهای تنشی درمان می شوند؟سردردهای از نوع تنشی تهدید کننده زندگی نیستند و معمولاً با مسکن یا تغییر سبک زندگی برطرف می شوند.تغییر سبک زندگی (تکنیک های آرام سازی اغلب می توانند به سردردهای مرتبط با استرس کمک کنند)برای تسکین درد می توان از مسکن هایی مانند پاراستامول یا ایبوپروفن استفاده کرد. آسپرین نیز ممکن است گاهی اوقات توصیه شود.اگر از این داروها استفاده می کنید ، همیشه باید دستورالعمل های موجود در بسته را دنبال کنید.در صورت بارداری پاراستامول معمولاً بهترین انتخاب است. در طول بارداری بدون صحبت با پزشک عمومی ، ماما یا داروساز ایبوپروفن را مصرف نکنید.به کودکان زیر ۱۶ سال نباید آسپرین داده شود.هر بار نباید بیش از چند روز دارو مصرف کرد.از داروهای حاوی کدئین ، مانند کوکودامول ، باید خودداری کنید ، مگر اینکه توسط پزشک عمومی توصیه شود.اگر مرتباً دچار سردردهای تنشی می شوید ، ممکن است لازم باشد یک دفترچه یادداشت تهیه کنید تا مشخص کنید چه عواملی می توانند آن را تحریک کنند.بنابراین ممکن است لازم باشد رژیم غذایی یا شیوه زندگی شما تغییر کند تا از بروز سردرد به دفعات پیشگیری شود.ورزش منظم و آرامش نیز اقدامات مهمی برای کمک به کاهش استرس و تنشی است که ممکن است باعث سردرد شود.حفظ وضعیت خوب بدن و اطمینان از استراحت و هیدراته بودن نیز می تواند کمک کننده باشد .در رهنمودهای متخصصان آمده است که یک دوره حداکثر ۱۰ جلسه طب سوزنی در طی یک دوره ۵ تا ۸ هفته ای می تواند در پیشگیری از سردردهای مزمن از نوع تنشی مفید باشد.

در برخی موارد ، داروی ضد افسردگی به نام آمی تریپتیلین ممکن است برای جلوگیری از سردردهای مزمن از نوع تنش تجویز شود ، اگرچه شواهد محدودی در مورد اثربخشی آن وجود دارد.این دارو سردرد را فوراً درمان نمی کند ، اما باید روزانه به مدت چند ماه مصرف شود تا زمانی که سردرد کاهش یابد.

این علائم نشان می دهد که سردرد شما یک سردرد ساده ی تنشی نیست و باید به پزشک مراجعه کنید:

به طور ناگهانی دچار سردرد شوید و دردها مانند آنچه قبلا داشته اید نیستید

سردرد همراه با گردن بسیار سفت ، تب ، حالت تهوع ، استفراغ و گیجی است

سردرد به دنبال تصادف ایجاد شود ، به خصوص اگر ضربه ای به سر شما وارد شود

سردرد همراه با ضعف ، بی حسی ، اختلال گفتاری یا گیجی است

 

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر