یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

نشانه های شقاق یا ترک دندان و درمان آن

عکس, نشانه های شقاق یا ترک دندان و درمان آن

برخی از انواع شقاق‌های دندانی علائمی ایجاد نمی‌کنند و ممکن است مورد توجه قرار نگیرند. به خصوص زمانی که آن‌ها ضایعات سطحی در مینای دندان باشند.در مواقع دیگر، ترک‌های دندان می‌تواند علت انواع مختلف ناراحتی باشد. هر چه ترک عمیق‌تر و گسترده‌تر باشد، علائم بیشتر می‌شود. اگرچه درد از بیمار به بیمار دیگر متفاوت است.

ناراحتی حاد، اما ناپیوسته که می‌آید و می‌رود، یکی از تظاهرات رایج این شرایط است. درد هنگام جویدن یا گاز گرفتن، به ویژه در لحظه رها شدن لقمه نیز مشخص است.فشار جویدن تکه‌های شکاف را جدا می‌کند و درد ایجاد می‌کند. سپس، هنگام شل کردن، ترک دوباره به سرعت بسته می‌شود و باعث ایجاد یک حس تیز و بسیار ناراحت کننده جدید می‌شود.

حساسیت به گرما، سرما و شیرینی‌ها یکی دیگر از ناراحتی‌های مرتبط با شقاق دندان است. تورم و التهاب لثه اطراف دندان دردناک نیز بسیار شایع است. در نهایت، در برخی موارد مشهودتر، امکان دیدن و مشاهده ترک روی سطح دندان وجود دارد.

اگر برخی از علائم ذکر شده در بالا را دارید، ممکن است شقاق دندانی داشته باشید. بهترین کار در این مورد مراجعه به دندانپزشک برای معاینه است.

برای تشخیص دقیق دندان ترک خورده، همیشه باید به دندانپزشک مراجعه کرد. دندانپزشک منابع متعددی دارد، اگرچه تشخیص این اختلال اغلب دشوار است.در ابتدا، دندانپزشک درباره تاریخچه پزشکی، عادات و موقعیت‌هایی که می‌تواند با ترک در دندان‌ها مرتبط باشد، سؤالاتی می‌پرسد.

سابقه ضربه به این ناحیه، جویدن غذا‌های بسیار سفت به طور منظم، یا ابتلا به دندان قروچه از دلایلی هستند که می‌توانند دندانپزشک را راهنمایی کنند.هنگامی که روی صندلی نشسته اید، دندانپزشک با استفاده از نور خوب و حتی ذره بین، دندان را به طور کامل بررسی می‌کند. استفاده از لکه‌های دندانی یا توسعه دهنده‌های دندان نیز مفید است. این مایعات رنگدانه شده از داخل شکاف عبور می‌کنند و آن را قابل مشاهده می‌کنند.

پروب لثه روشی است که به دندانپزشک اجازه می‌دهد به دنبال التهاب لثه باشد و ترک‌های عمودی را که می‌تواند باعث آن شود را شناسایی کند. اشعه ایکس قادر به نشان دادن شکاف‌های کوچک نیست. با این حال، دندانپزشک ممکن است برای بررسی سایر مشکلات مرتبط به این نوع آزمایش متوسل شود.

درمان شقاق دندان

هنگامی که دندانپزشک شقاق دندانی را تشخیص داد، می‌تواند مناسب‌ترین درمان را برای هر مورد برنامه ریزی کند. روشی که باید انجام شود به عوامل مختلفی بستگی دارد:

محل ترک اندازه ضایعه بافت‌های درگیر خواه زیر خط لثه کشیده شود یا نه اگر بیمار علائم مرتبطی داشته باشد.

بر اساس این داده ها، دندانپزشک ممکن است به برخی از روش‌های زیر متوسل شود:

بدون درمان: در ترک‌های ریز روی مینا که روی ظاهر تأثیر نمی‌گذارند یا باعث درد نمی‌شوند، بهتر است آن‌ها را دست‌کاری نکنید و فقط کنترل‌های دوره‌ای انجام دهید.

پولیش: وقتی ترک‌ها خیلی عمیق نیستند، سطح دندان می‌تواند پولیش شود.

آب بندی: در مورد ترک‌های کم عمق در مینای دندان، یک درزگیر استفاده می‌شود که یک رزین سیال است که از میان شکاف می‌گذرد و آن را پر می‌کند. این کار از نفوذ باکتری به نواحی عمیق‌تر جلوگیری می‌کند.

پرکردگی‌ها: وقتی ترک گسترده‌تر باشد، ترمیم می‌شود و با رزین‌های پلاستیکی پر می‌شود که عملکرد و زیبایی دندان را بازیابی می‌کند.

روکش‌ها: روکش‌ها راه‌حلی برای موارد ترک‌های بسیار گسترده هستند که به خطر می‌افتند. بخش بزرگی از دندان آن‌ها همچنین برای بازسازی دندان‌هایی که تحت درمان ریشه قرار گرفته‌اند استفاده می‌شوند.

ریشه دندان: اگر شقاق دندانی به پالپ برسد یا بر آن تأثیر بگذارد، انجام عمل ریشه ضروری است. با این روش بافت داخلی دندان برداشته می‌شود، فضا با مواد مخصوص مهر و موم می‌شود و سپس دندان ترمیم می‌شود تا آناتومی از دست رفته بازیابی شود.

استخراج: زمانی که شقاق بسیار گسترده است، ناحیه ریشه را تحت تأثیر قرار می‌دهد یا سایر ساختار‌های مجاور را به خطر می‌اندازد. کشیدن دندان ضروری خواهد بود. سپس به دنبال جایگزین‌های مصنوعی می‌گردند.

پیشگیری از شقاق دندان

بهترین راه برای درمان شقاق دندان پیشگیری از آن است. در حالی که گاهی اوقات ممکن است امکان پذیر نباشد، باید بدانید که با برخی روش‌های ساده می‌توان یکپارچگی دندان‌های خود را حفظ کرد.

دندان‌های سالم و قوی کمتر دچار ترک خوردن می‌شوند. به همین دلیل، یک راه خوب، رعایت بهداشت دهان و دندان است.

مسواک زدن دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید، نخ دندان کشیدن روزانه و داشتن یک رژیم غذایی سالم به حفظ سلامت دندان‌ها کمک می‌کند.

مراجعه به دندانپزشک هر ۶ ماه برای مراقبت‌های پیشگیرانه و کنترل آسیب نیز مهم است.

علاوه بر این، برای محافظت از بافت‌های سخت دندان‌ها و جلوگیری از ترک خوردن آن ها، توصیه می‌شود از جویدن غذا‌های سفت خودداری کنید. اگر ورزش‌های پرخطر انجام می‌دهید، باید از محافظ دهان استفاده کنید و اگر از دندان قروچه رنج می‌برید، محافظ‌های دهان نیز از دندان‌های شما محافظت می‌کنند.

در نهایت، اگر متوجه علائمی شدید که باعث می‌شود شک کنید که ممکن است ترک دندان داشته باشید، آن‌ها را نادیده نگیرید. ترک‌های دندان بسیار رایج هستند و هر چه زودتر درمان شوند، خطر کمتری برای عوارض وجود خواهد داشت.

به دندانپزشک مورد اعتماد خود مراجعه کنید. همانطور که به شما گفتیم، روش‌های زیادی برای حفظ دندان و ظاهر آن وجود دارد.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر