یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

نشانه های عفونت گوش نوزاد و درمان خانگی و پزشکی آن

عکس, نشانه های عفونت گوش نوزاد و درمان خانگی و پزشکی آن

مادران به سادگی متوجه ی گوش درد کودکان می شوند چرا که نوزاد با دست زدن به گوش خود و گریه به مادر خود می فهماند که در گوشهایش مشکیلی ایجاد شده است. نشانه های دیگری که به مادر می فماند گوش کودکش بیمار است :

تکان دادن یا کشیدن گوش‌ها
ایرادگیری و گریه کردن
اختلالات خواب
تب (بخصوص در نوزادان و بچه‌های کوچکتر)
استخراج مایع از گوش کودک
گیجی یا مشکل در برقراری تعادل
مشکل در شنیدن یا پاسخ به صداهای کم

اگر پس از درمان های خانگی کودک درمان پیدا نکرد حتما او را به پزشک متخصص کودک ببرید:

سعی کنید که یک کمپرس گرم و مرطوب را برای مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بر روی گوش کودکتان قرار دهید. این کار، درد را کاهش می‌دهد.
قطره‌های هومئوپاتی گوش شامل عصاره‌ی عناصری مانند سیر، آفتاب گردان، اسطوخودوس و گل سرخ است که می‌توانند به کاهش تورم و درد کمک کنند.
کمی زیر سر کودک را بلند کنید تا به خشک شدن سینوس‌ها کمک شود. زیر سر او بالش قرار ندهید. به جای آن، یک یا دو بالش زیر تشک بگذارید.
به کودک مایعات زیاد بدهید. قورت دادن می‌تواند به باز شدن شیپور استاش کمک کرده و بنابراین مایع گیر افتاده خشک می‌شود.
اگر هیچ مایع خشک شده‌ای در گوش کودک نبود و شک به سوراخ شدن پرده‌ی گوش نیز وجود نداشت، چند قطره روغن زیتون یا روغن کنجد گرم شده یا در دمای اتاق را در گوش بریزید.

درمان پزشکی

بسیاری از پزشکان، آنتی بیوتیک‌هایی مانند آموکسیسیلین را برای مدت هفت تا ده روز تجویز می‌کنند. پزشک ممکن است همچنین مسکن‌های بدون نسخه‌ای مانند استامینوفن یا ایبوپروفن را برای کم کردن تب و درد تجویز کند (به این دلیل که در آسپرین عامل خطر قابل پیشگیری سندرم ری مشاهده شده است، کودکی که دارای تب یا دیگر علائم شبه آنفولانزا می‌باشد، نباید بدون دستور پزشک آسپرین مصرف کند). اگر پزشک قادر به تشخیص قطعی عفونت گوش میانی نبوده و کودک درد شدید گوش یا تب ندارد، پزشک ممکن است از پدر و مادر بخواهد که یکی دو روز برای برطرف شدن احتمالی درد گوش صبر کنند. اگر تحت ۴۸ یا ۷۲ ساعت از شروع علائم، هیچ بهبودی حاصل نشد، پزشکان درمان با آنتی بیوتیک را شروع می‌کنند. گاهی اوقات گوش درد به دلیل وجود عفونت ایجاد نشده است، و برخی از عفونت‌های گوش نیز بدون تجویز آنتی بیوتیک بهبود می‌یابند. استفاده از آنتی بیوتیک با احتیاط و با دلیل کافی، به جلوگیری از پیشرفت باکتری و ایجاد مقاومت نسبت به آنتی بیوتیک کمک می‌کند. اگر پزشک آنتی بیوتیک تجویز کرد، مهم است که کودک دارو را به صورت کاملاً دقیق مصرف کرده و دوره‌ی درمان را کامل کند. حتی اگر پس از چند روز حال کودک به نظر بهتر رسید، اما عفونت هنوز کاملاً از گوش او پاک نشده است. متوقف کردن زود هنگام دارو می‌تواند باعث عود کردن عفونت شود. این موضوع نیز مهم است که کودک برای ویزیت‌های مجدد به مطب برده شود تا پزشک بتواند برطرف شدن عفونت را چک نماید. کودک باید بعد از چند روز از ملاقات با پزشک بهتر شده باشد. اگر چند روز گذشت و کودک هنوز به نظر بیمار می‌رسید، با پزشک او تماس بگیرید. کودک ممکن است به آنتی بیوتیک متفاوتی نیاز داشته باشد. زمانی که عفونت برطرف شد، مایع هنوز در گوش میانی باقی است اما معمولاً در سه تا شش هفته ناپدید می‌شود.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر