یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

نشانه های معتاد به کراک و درمان

عکس, نشانه های معتاد به کراک و درمان
متاسفانه اعتیاد به کراک هم چون اعتیاد به مواد مخدرهای دیگر عوارض جبران ناپذیری دارد. بر خلاف کوکائین که گران قیمت است و ثروت مندان به آن اعتیاد پیدا می کنند ، کراک ارزان قیمت است و به همین دلیل جوانان بیشتری را به کام  بدبختی خود می کشد. کراک، از جمله مواد محرک می‌باشد که بر سیستم اعصاب مرکزی تاثیر گذارده و با بالا بردن خلق، باعث ایجاد سرخوشی شدیدی در فرد مصرف‌کننده می‌گردد. مکانیسم عمل آن تقریباً مشابه کوکائین بوده و از لحاظ ترکیبات نیز بسیار به آن شبیه است.در واقع کراک، نام متداولی است که به یکی از فرآورده‌های کوکائین داده شده است. کراک ماده جامد و قالب‌پذیری است که به اشکال مختلف از تکه‌ها یا تراشه‌های کوچک تا تکه‌های بزرگ و زبر مانند سنگ دیده می‌شود. بسته به نحوه تهیه و میزان خلوص آن ممکن است به رنگ‌های کرم روشن، کرم مایل به خاکستری و قهوه‌ای روشن یا تیره وجود داشته باشد. در برخی موارد، تکه‌های کراک مشابه خرده صابون یا سنگ نمک به‌نظر می‌رسد.روند اعتیاد به کراک تقریبا به دنبال همان اولین مصرف آغاز می‌شود. ذهن و روان فرد به آهستگی به سمت اعتیاد به این ماده گرایش یافته و این گرایش رفته رفته قوی‌تر می‌شود تا زمانی که فرد به این باور می‌رسد که دیگر نمی‌تواند بدون وجود این ماده به زندگی ادامه دهد و خود را در دام اعتیاد به کراک گرفتار می‌بیند.
افرادی که وابسته به مصرف این مخدر هستند و در عین حال که می‌بینند زندگی آن‌‌ها تحت تاثیر این ماده در حال نابود شدن است و پیامدهای منفی این اعتیاد در کلیه جنبه‌های زندگی آن‌ها اعم از اجتماعی، خانوادگی، بین فردی، شغلی، تحصیلی، روانی و … سایه افکنده است، اما بدون توجه به این عواقب منفی همچنان به مصرف کراک ادامه می‌دهند این سیکل اعتیاد آن‌قدر ادامه می‌یابد که فرد در اثر عوارض اعتیادش اتفاقات ناگواری برایش می‌افتد یا این‌که تصمیم بگیرد مصرف آن را برای همیشه کنار بگذارد، این راه علاوه بر نیاز به تلاش و تحکیم و اراده فردی، نیاز بر همیاری و کمک متخصصین نیز دارد به همین جهت مشاورین، متخصصین ترک اعتیاد و پزشکان مرکز ترک اعتیاد آکسون، آماده همراهی شما در زمینهترک کراک میباشند.
روش صحیح ترک کراک به چه صورت است؟پس از قطع مصرف این مخدر، افسردگی شدیدی در فرد ایجاد می‌شود که با احساس ملامت، فقدان احساس لذت، خستگی، تحریک‌پذیری، اضطراب، خواب‌آلودگی و گاهی بی‌تابی مشخص است. با مصرف کم تا متوسط کراک این علائم معمولاً ظرف چند روز از بین می‌روند. اما با مصرف زیاد به‌گونه‌ای که فرد به این ماده وابسته شده باشد که پس از دو تا چهار روز به اوج خود می‌رسند. در برخی افراد این علائم ممکن است هفته‌ها و یا ماه‌ها دوام داشته باشند.افسردگی دوران ترک، ممکن است با افکار مربوط به خودکشی و یا آسیب زدن به خود یا دیگران همراه باشد. در دوران ترک، اشتیاق برای مصرف مجدد کراک، بسیار قوی و نیرومند است چرا که فرد می‌داند مصرف مخدراین علائم ناراحت کننده را از بین می‌برد.برخی افراد برای مقابله با این حالات به مصرف الکل، مسکن‌ها، خواب‌آورها یا ضد اضطراب‌هایی مثل کلردیازپوکساید روی می‌آورند که ممکن است با این اقدام، تنها نوع اعتیادشان تغییر کند و از کراک به‌سوی مواد مذکور سوق داده شوند.مرکز ترک اعتیاد آکسون دارای کامل‌ترین و مجرب‌ترین تیم از خدمات روانکاوی اعتیاد ، خدمات روانشناسی ، مددکار اجتماعی هستند، همچنین در کلینیک ترک اعتیاد آکسون کلیه درمان‌های دارویی، سم زدایی سریع و فوق سریع، توانبخشی و امکانات پس از درمان را به بیماران ارائه می‌دهد که یک بار و برای همیشه از شر اعتیاد به انواع مواد رها شود.
مصرف هم زمان کراک و الکل
مرگ ناگهانی زمانی رخ می‌دهد که تعادل شیمیایی بدن به‌هم خورده و ترکیبات سمی در آن ایجاد شوند. این مواد سمی باعث شکل‌گیری واکنش‌هایی در بدن می‌شود که به حمله قلبی منجر شده و مرگ ناگهانی رخ می‌دهد.
کراک چه مقدار در بدن مصرف‌کننده باقی می‌ماند؟
دودی که از کشیدن این ماده وارد ریه‌ها می‌گردد، به سرعت جذب گردش خون شده و اثری که ایجاد می‌کند برابر با مصرف کوکائین به روش تزریق است. این اثرات تقریباً بلافاصله پس از مصرف ظاهر شده و با شدت بالایی همراه هستند. از سوی دیگر مدت دوام این اثرات خوشایند بسیار کوتاه بوده و طی ۸ تا ۱۵ دقیقه به‌طور کامل از بین می‌روند.
چگونه می‌توان تشخیص داد که فردی کراک مصرف کرده است؟
وقتی فردی برای اولین بار کراک مصرف کند، این اثرات در اوج خود و با بیشترین شدت بروز می‌کنند، اما به مرور زمان دیگر با همان میزان مصرف قبلی، فرد به حالت سرخوشی اولیه دست نمی‌یابد بلکه باید هر بار میزان بیشتری کراک مصرف کند تا به این حالت برسد. در واقع مصرف‌کنندگان این ماده اذعان می‌دارند که دیگر هیچ‌گاه نتوانستند سرخوشی اولیه را تجربه کنند، در فردی که کراک مصرف کرده باشد این علائم قابل مشاهده هستند:
بسیار پرحرف شده و گاهی این پرحرفی با بی‌ربط گویی همراه می‌شود
نیاز کمتری به خواب احساس کرده و ممکن است ساعت‌ها بیدار بماند
فردی اجتماعی شده و در بیشتر ارتباطات اجتماعی شرکت می‌کند
هشیاری زیاد و در برخی موارد هشیاری بیش از حد
احساس سرحالی زیاد و گاهی توأم با بزرگ‌منشی
احساس لذت فراوان و سرخوشی
اعتماد به‌نفس فرد افزایش می‌یابد
احساس انرژی زیادی می‌کند
اشتهای فرد کاهش می‌یابد
اثرات کوتاه مدت مصرف کراک کدامند؟
اثرات کوتاه مدت مصرف کراک فوراً پس از مصرف شروع به ظاهر شدن می‌کنند. عروق خونی تنگ شده و درجه حرارت بدن افزایش پیدا می‌کند. در این حالت قلب ناچار است سریع‌تر کار کند و ضربان قلب، نبض و فشار خون فرد بالا می‌رود. فرد مصرف‌کننده احساس انرژی زاید الوصفی می‌کند و نیاز خود به غذا و خواب را از دست می‌دهد. این اثرات کراک، موقتی بوده و فرد تنها برای زمان کوتاهی احساس شادی و سرحالی خواهد داشت. با از بین رفتن اثرات خوشایند مصرف این ماده، افسردگی شدیدی فرد را احاطه می‌کند که با غمگینی، احساس بی‌ارزشی و خستگی همراه است. این حالات باعث می‌شود که فرد بار دیگر و برای از بین بردن ناراحتی‌های خود به مصرف کراک بپردازد.برخی افراد از همان مصرف اول، کنترل خود را روی مصرف‌شان از دست داده و آن‌قدر مواد مصرف می‌کنند تا به حالت مسمومیت دچار می‌شوند. این حالت با تهوع، استفراغ، ضربان نامنظم قلب و تنگی نفس همراه است که گاهی در اثر فشاری که به قلب وارد می‌شود حمله قلبی یا سکته پیش می‌آید و در موارد شدید نیز ممکن است در اثر وقفه تنفسی و به دنبال آن تشنج، مرگ ناگهانی رخ دهد.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر