یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

نشانه های کامل کم کاری و پر کاری تیروئید و درمان ها و نکات

عکس, نشانه های کامل کم کاری و پر کاری تیروئید و درمان ها و نکات
در این پست از یاس فان علائم کم کاری و پر کاری تیروئید و روش های درمانی آن ها را برای شما قرار داده ایم . همان طور که می دانید هورمون های تری یدوتیرونین (T۳) و تیروکسین (T۴) توسط تیروئید تنظیم می شود. این هورمون ها کارهایی چون مک به کنترل درجه حرارت بدن و تأثیر بر تمام جنبه‌های متابولیسم بدن را بر عهده دارند. پس بیماری های تیروئید باید به صورت صد در صد درمان شوند. بیماری گواتر که بزرگ شدن غده تیرویید است با کم کاری و پرکاری تیروئید متفاوت است. در گواتر غده تیروئید بزرگتر از اندازه طبیعی می شود؛ به گونه ای که اغلب با چشم قابل مشاهده است. افراد مبتلا به گواتر اغلب از بزرگی غده و ظاهر ناخوشایند آن شکایت دارند. گواتر ممکن است با کم کاری یا پرکاری تیروئید همراه نباشد.
علائم کم کاری تیروئید: ( درمان نشدن این مشکل سبب بیماری های چون چاقی، درد مفصل، ناباروری و بیماری قلبی می شود )
افزایش حساسیت نسبت به سرما، خشونت در صدا، ضعف و درد عضلانی.
خستگی، یبوست، صورت پف آلود، چاقی و افزایش وزن غیر قابل توضیح و بدون مصرف غذای زیادی،
سطح کلسترول خون بالا
تغییرات در رشد مو، احساس سوزش در انگشتان بخصوص انگشتان پا.
درد مفصل، سفتی و تورم در مفاصل، ناباروری یا کاهش باروری و بیماری قلبی.
حساسیت به لمس، ریزش مو، ورم پا.
کاهش ضربان قلب، افسردگی و اختلال حافظه
وقتی کم کاری تیروئید درمان نشود. علائم و نشانه‌ها به تدریج شدیدتر می‌شوند.
تحریک مداوم تیروئید برای آزاد کردن هورمون‌های تیروئید سبب بزرگی این غده (گواتر) می‌شود.
کم‌کاری مادرزادی تیروئید در نوزادان:کم‌کاری مادرزادی تیروئید در نوزادان می‌تواند باعث ایجاد عقب‌ماندگی‌های ذهنی شود. در صورتی که این عقب‌ماندگی ایجاد شود، دیگر قابل درمان نخواهد بود.در صورتی که کم‌کاری مادرزادی تیروئید، تشخیص داده نشود می‌تواند باعث عقب‌ماندگی ذهنی.کوتاهی قد، ناشنوایی، لالی، لوچی چشم، ناراحتی‌های عصبی و روانی و بعضی از بیماری‌های مغزی و عصبی گردد.
درمان ها :
ویتامین D:بررسی‌ها نشان داده تمام افراد مبتلا به این بیماری کمبود ویتامین دی دارند چرا که کمبود این ویتامین باعث افزایش آنتی‌بادی‌های سیستم ایمنی می‌شود. اگر روزانه به مقدار کافی این ویتامین دریافت شود، فعالیت تیروئید به حالت عادی برمی‌گردد؛ ماهی (سالمون)، تخم مرغ و شیر منابع این ویتامین هستند.
ید:عنصرید برای تولید هورمون‌های تیروئیدی بسیار مهم است و بیشتر کسانی که به تیروئید کم‌کار مبتلا هستند، این عنصر را کم دارند؛ بزرگسالان روزانه ۱۵۰ میکروگرمید نیاز دارند. دریافتید به میزان کم سبب گواتر می‌شود و مقدار زیاد این ماده معدنی نیز کم کاری تیروئید را بدتر می‌کند.ید برای تولید هورمون تیروئید ضروری است. با خوردن غذا‌های دارایید به صورت طبیعی این ماده معدنی تأمین می‌شود.ید دارای خصوصیت بی همتایی است. ید تنها ماده معدنی است که بطور مستقیم در فعالیت هورمونی شرکت دارد. تنها ماده معدنی است که میزان آن در شیر بستگی مستقیم به میزانید در غذای فرد دارد. جذبید تقریباً حدود ۱۰۰% است.
منابع مهم غذایی ید (I):
* شیر و ماست بسته بندی و بهداشتی (یک لیوان): ۵۰ درصد نیاز روزانه
* نمکید دار، یک‌چهارم قاشق چای‌خوری (یک و نیم گرم): ۴۷ درصد نیاز روزانه
* میگو (۸۵ گرم): ۲۳ درصد نیاز روزانه
* تخم‌مرغ، یک عدد بزرگ: ۱۶ درصد نیاز روزانه
* ماهی (۸۵ گرم): ۱۱ درصد نیاز روزانه
منابع دیگرید: پنیر، کشک، هویج، سیب زمینی، کره، شلغم پخته، گندم، لوبیا، گوشت.
از نمک یددار در پایان پخت غذا استفاده شود، زیرا در غیر این صورتید موجود در نمک هنگام برداشتن درب ظرف غذا، همراه با بخار خارج می‌شود. در ضمن نمک یددار را نباید در شیشه‌های شفاف و در معرض نور نگهداری کرد.توجه: زیاده روی در مصرفید باعث کم کاری تیروئید خواهد شد.
سلنیوم:یک ماده معدنی مفید با خاصیت آنتی‌اکسیدانی بالاست و از مواد حیاتی در تولید هورمون‌های تیروئید محسوب می‌شود؛ مشکلات سیستم ایمنی بدن که باعث تیروئید کم‌کار می‌شوند، معمولاً موجب ملتهب شدن این غده هستند و مصرف روزانه سلنیوم می‌تواند تا حدود زیادی آن را کاهش دهد. غذا‌های سرشار از سلنیوم عبارتند از: آجیل (برزیلی)، تخم مرغ، حبوبات، ماهی تن و ساردین، گوشت قرمز و مرغ.
زینک (روی):زینک عنصری ضروری است که برای تولید هورمون تیروئید مورد استفاده قرار می‌گیرد. دریافت مکمل زینک نشان داده می‌تواند سطح هورمون تیروئید در افراد مبتلا به گواتر را بالا ببرد.
روی (Zn) بطور گسترده‌ای در تمام بدن پخش است، بیشترین مقدار آن در پوست (۲۰% از کل) وجود دارد. جزئی از پوست، استخوان‌ها، و مو است. در توسعه و فعال کردن ارگان‌های تولید مثلی مشارکت دارد. در فعال کردن انسولین مؤثر است.
منابع مهم روی: بادام، تخمه هندوانه و کدو، شیر و فراورده‌های لبنی، ماهی و فراورده‌های دیگر دریایی، کنجد، گوشت طیور، ذرت، جوانه گندم، گوشت قرمز، انار، سیب، مرکبات، گلاب، مکمل روی.
ویتامین B۱۲:کمبود ویتامین B۱۲ برای تولید گلبول‌های قرمز خون وتامین اکسیژن بدن لازم است. کمبود آن در افراد دارای رژیم گیاهی، فوق العاده زیاد است، چون فقط در منابع غذایی حیوانی وجود دارد. کمبود آن باعث تأخیر در رشد، کرخی و لرزش بدن، کاهش باروری، رنگ زرد چهره، زبان سرخ و ناتوانی‌های عصبی، کم خونی از نوع وخیم بنام کم خونی از نوع مگالوبلاست و ایجاد گویچه‌های قرمز غیرطبیعی می‌شود.
منابع مهم ویتامین B ۱۲: عبارتند از محصولات حیوانی (شیر و فرآورده‌های لبنی، گوشت قرمز، گوشت طیور، ماهی، صدف)، و مکمل ویتامین B ۱۲.
آهن:کمبود این ماده موجب تخریب فعالیت آنزیم‌های تولیدکننده هورمون تیروئید می‌شود. دریافت این ماده بخصوص در خانم‌ها بسیار حیاتی است و از سن نوزده تا پنجاه سالگی روزانه هجده میلی‌گرم آهن نیاز دارند و این مقدار در سنین بالای پنجاه به هشت میلی‌گرم خواهد رسید. گوشت قرمز، عدس و لوبیا سفید منابع خوب آهن هستند. جذب آهن برای بدن معمولاً سخت است، ولی اگر همراه با ویتامین C باشد، تسهیل می‌شود، مثلاً: مصرف لوبیاسفید همراه با لیموترش؛ نکته دیگر اینکه این ماده معدنی تأثیر دارو‌های هورمونی را کاهش می‌دهد، بنابراین مصرف آهن چهار ساعت بعد یا پیش از مصرف دارو‌های تیروئید انجام شود.
غذا‌های مضر برای تیروئید کم‌کار:
غذا‌هایی که دارای گلوتن هستند مانند چاودار، جو و گندم، البته کاملاً مشخص نیست که گلوتن برای تمام افراد مبتلا به تیروئید کم‌کار مضر باشه، اما اگر با حذف چندهفته‌ای حال بیمار بهتر شد باید در رژیم غذایی خود تجدید نظر کند.
پرهیز از مصرف زیاد مواد غذایی گواترزا شامل انواع کلم (کلم بروکلی، گل کلم، کلم پیچ) شلغم، کلزا (کانولا)، بادام زمینی، ارزن، سویا و خردل.
سبزی جات به صورت بخارپز و پخته مصرف گردد.
قند‌های ساده مانند قند و شکر، شیرینی جات و …و نوشیدنی‌های کافئین دار.
۲- نشانه های پر کاری تیروئید :
افزایش اشتها:غده تیروئید هورمون‌هایی تولید می‌کند که روی اکثر اندام‌های داخلی تاثیر می‌گذارد، از جمله اعصابی که در مغز و معده به انسان هشدار می‌دهند که باید غذا بخورد؛ وقتی این قسمت بیش از اندازه هورمون تولید کند شما به صورت غیرعادی و زودتر از موعد گرسنه می‌شوید.
تعریق بیش از حد:از آنجا که هورمون‌های تولید شده توسط این غده سوخت و ساز بدن شما را تنظیم می‌کنند، اگر بیش از حد کار کند دمای بدن را بالا می‌برد و در نتیجه شما زیاد عرق می‌کنید؛ در این حالت شما همیشه احساس گرما می‌کنید و تحمل دمای بالا را به هیچ عنوان ندارید.
لاغری شدید:اگرچه در حالت تیروئید پرکار بیشتر غذا می‌خورید اما چون سوخت و ساز بدن شما بیش از حد نرمال است و بیش از حد چربی و انرژی می‌سوزانید، به جای چاق شدن رفته‌رفته وزنتان را از دست خواهید داد و بدن شما خشکیده می‌شود.
تپش قلب:یکی از اندام‌های حیاتی که هورمون‌های تیروئید بر آن اثر می‌گذارند، قلب است؛ این قسمت که با تنظیم گردش خون به نوعی در متابولیسم بدن نقش اساسی ایفا می‌کند، با افزایش مواد ترشح شده توسط تیروئید، دچار تپش‌های مکرر و حتی بالا رفتن تعداد ضربان می‌شود.
برآمدگی تیروئید:نوعی از پرکاری تیروئید به راحتی قابل مشاهده است و ممکن است توده‌هایی روی این غده رشد کنند و هنگام لمس
اختلالات روانی:همان‌طور که پیش از این اشاره شد، بالا رفتن سوخت وساز، دمای بدن را بالا می‌برد که همین امر ممکن است باعث بی‌حوصلگی و تندمزاجی شود؛ از این گذشته افزایش هورمون‌های تیروئید بر اعصاب کنترل‌کنند مغز هم اثر می‌گذارد و فرد را مضطرب و یا عصبی و پرخاشگر می‌کند.
ریزش مو:موهای بدن توسط فرآیندهای متابولیسمی بدن تغذیه می‌شوند و وقتی این عملکردها در بدن دچار اختلال شوند، ممکن است ابروها و موهای سر بیش از اندازه بریزند.
تغییر حالت چشم‌ها:در بعضی موارد پرکاری تیروئید روی حالت فیزیکی چشم بیمار تاثیر می‌گذارد. در این حالت ممکن است چشم‌ها بیرون‌زده شوند و یا به صورت خیره بمانند؛ گاهی هم حرکت چشم محدود و حتی دردناک می‌شود.
پرکاری تیروئید معمولا در سنین ۲۰ تا ۵۰ سالگی و بیشتر سراغ خانم ها می آید. این بیماری هایپرتیروئیدیسم Hyperthyroidism نامیده می شود . پرکاری به دلایل متعددی بروز می کند از جمله: بیماری گریوز که در این بیماری، سیستم ایمنی بدن به غده تیرویید حمله کرده و موجب ترشح مقدار زیادی هورمون از تیروئید می شود. همچنین وجود برجستگی هایی به نام ندول های تیروئیدی که اغلب خوش خیم هستند و ممکن است شامل بافت های تیروئید بوده و موجب ترشح بیش از اندازه هورمون های تیروئید شوند. مصرف بیش از اندازه ید هم می تواند موجب پرکاری تیروئید شود. بسیاری تصور میکنند که پرکاری تیروئید قابل درمان نیست و تنها می توان آن را کنترل و با آن مدارا کرد. اما این بیماری قابل درمان است و می توان با درمان آن، زندگی سالم و طبیعی داشت. بنابراین برای درمان خود مصمم بوده و تحت نظر پزشکان متخصص درمانکده اقدام کنید.بسیاری تصور می کنند که بیماری تیروئید قطعا به صورت ارثی به فرزندان منتقل می شود. واقعیت این است که درصد بسیار پایینی از بیماری های تیروئید به صورت ارثی منتقل می شود. بنابراین در صورتی که والدین شما دچار بیماری های تیروئید هستند نگران نباشید و همانند دیگر افراد برای بررسی سلامتی خود به پزشک متخصص مراجعه و از سلامتی خود اطمینان حاصل نمایید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر