یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

نشانه های کم کاری و پرکاری تیروئید در حاملگی

عکس, نشانه های کم کاری و پرکاری تیروئید در حاملگی

مشکلات تیروئید در کنار دیابت بارداری، یکی از شایع‌ترین عوارض دوران بارداری‌اند. بهترین کاری که می‌توانید بکنید این است که به طور منظم و روتین به پزشکتان مراجعه کرده و همه‌ی تست‌ها و چکاپ‌های مرتبط را انجام دهید.
ضمناً این بیماری‌ها به راحتی تشخیص داده می‌شوند، بنابراین شما می‌توانید از تمام عوارضی که بارداری‌تان را تهدید می‌کنند پیشگیری کرده و سلامت خود و کودکتان را به خطر نیندازید.

کم کاری تیروئید در بارداری
غده تیروئید در بارداری هم از نظر سایز بزرگ‌تر می‌شود هم از نظر تولید هورمون فعال‌تر. این اتفاق نیازمند فعالیت زیاد غده است. وقتی خانم باردار، ذخایر تیروئیدی محدودی دارد یا دچار کمبود ید است، ممکن است کم کاری تیروئید رخ دهد؛ زیرا مصرف یُد طی بارداری برای سنتز و تولید هورمون‌های تیروئید لازم است.
این اتفاق در تقریباً ۴ درصد از بارداری‌ها روی می‌دهد. تیروئید به کُندی کار می‌کند و میزان هورمون‌های لازم تولید نمی‌شود. علائم کاری تیروئید اغلب گیج کننده بوده و با دیگر بیماری‌ها اشتباه گرفته می‌شود، بنابراین باید مراقب علائم زیر باشید:
. خستگی و ضعف
. افزایش وزن
. یبوست
. خشکی پوست و ضعیف شدن مو و ناخن
. درد در عضلات و مفاصل
تأثیر کم کاری تیروئید بر جنین می‌تواند خطرناک باشد. اگر کم کاری تیروئید تشخیص داده نشود، خود جنین می‌تواند با کم‌کاری تیروئید متولد شود که باعث مشکلاتی در رشد روانی او خواهد شد.

پُرکاری تیروئید در بارداری
پُرکاری تیروئید که طی آن غده تیروئید، تیروکسین بیشتری نسبت به حد نرمال تولید می‌کند، به اندازه‌ی کم‌کاری تیروئید شایع نیست. پُرکاری تیروئید در تقریباً ۰.۲ درصد از بارداری‌ها روی می‌دهد.
علائم پُرکاری تیروئید معمولاً شامل اضطراب و نگرانی در مادر می‌شود. همچنین این اختلال معمولاً منجر به افزایش فشارخون و کاهش وزن می‌شود؛ اما عوارض آن می‌تواند خیلی جدی‌تر باشد.
پُرکاری تیروئید باعث می‌شود جنین ضربان قلب بالاتری داشته باشد. در نهایت، رشد جنین مختل شده و به وضعیت نرمال نخواهد رسید. پُرکاری تیروئید می‌تواند باعث شود کودک زودرس به دنیا بیاید و حتی در رحم بمیرد.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر