یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

نقش تستوسترون در ساخت عضله و حجم گیری و ریزش مو

عکس, نقش تستوسترون در ساخت عضله و حجم گیری و ریزش مو
یکی از هورمون های استروئیدی بسیار مهم که هم در مردان وجود دارد و هم در زنان تستوسترون است. این هورمون نقش بسیار مهمی در بدنسازی مردان دارد. ساختمان اصلی سازنده آن را کلسترول تشکیل می دهد.این هورمون باعث جهش رشد در نوجوانان و توقف رشد قدی با بستن صفحات رشد در دو انتهای استخوان ها می شود. تستوسترون یک آندروژن اندوژن است که باعث تحریک گیرنده های آندروژن در بافت ها و اندام های بدن می شود و از این طریق اثر آندروژنیک خود را اعمال می کند.این دارو در پرورش اندام و ورزش های قدرتی دیگر نیز کاربرد دارد. این دارو که تحت عناوین تجارتی مختلف تولید و عرضه می شود تستوسترونی طولانی اثر بوده و بسته به ویژگی های متابولیکی افراد, به مدت ۲ یا ۳ هفته در بدن به صورت فعال باقی می ماند. اما بدنسازان و وزنه برداران قدرتی به طور متوسط هفته ای یک تزریق از این دارو را انجام می دهند. این موضوع نشان میدهد که نیمه عمر پلاسمایی این دارو در خون حدود ۷ روز می باشد.این دارو آندروژنی بسیار قدرتمند است که ترجیحا باید به همراه آنابولیکی دیگر مصرف شود. این ترکیب امکان افزایش سریع حجم و قدرت عضلانی را فراهم خواهد کرد. افزایش سریع وزن و قدرت معمولا با احتباس آب و املاح فراوان همراه خواهد بود. که این امر به شدت مورد پسند وزنه برداران سنگین وزن واقع می شود. مصرف “تستوسترون انانتات” “تستوسترون سی پیونات” و “سوستانون ۲۵۰” برای این دسته از ورزشکاران کاملا مناسب است. مصرف دوزهای ۵۰۰, , ۱۰۰۰ و یا حتی ۲۰۰۰ میلی گرم از داروی “انانتات” نیز دیده شده است.
جایگزینی تستوسترون :
تزریق:این ارزان ترین گزینه است. نتیجه تزریق تستوسترون ۷ تا ۲۲ روز دوام دارد (به طور متوسط، آقایان هر ۲ هفته یک بار به این تزریق نیاز دارند)؛ در این روش تستوسترون به عمق عضله تزریق می شود. شما می توانید خودتان تزریق را انجام داده یا از یکی از اعضاء خانواده بخواهید این کار را انجام دهد. البته، اگر تمایل داشته باشید این تزریق را در یک مرکز درمانی هم می توانید انجام دهید.
ژل یا پَچ:این مواد به طور روزانه روی پوست اعمال می شوند. تستوسترون از طریق پوست جذب شده و سپس در جریان خون آزاد می شود تا وظیفه اش را انجام دهد.
قرص ها (که به لثه می چسبند):قرص های لثه ای که به آن ها داروهای دهانی هم گفته می شود. این قرص ها بین لثه و لب بالا قرار می گیرند. آن ها موادی خمیری هستند که توسط بزاق دهان تجزیه شده و سپس جذب جریان خون می شوند.
روش های افزایش طبیعی تستوسترون :
از وزن خود بکاهید:چربی مانع از وارد شدن تستوسترون به خون می شود..
شیرینی را کنار بگذارید:نان و پاستا و پیتزا و کیک و کلوچه نخورید. شکر و نوشیدنیهای گاز دار را از رژیم غذاییتان حذف کنید.
از لحاظ فیزیکی فعالتر باشید:لازم نیست که پول خرج کنید. بیشتر راه بروید از پله ها بالا و پایین بروید یک قدم شمار بخرید و روزی ۱۰۰۰۰ قدم راه بروید. هر نوع ورزش و فعالیتی باعث افزایش تولید تستوسترون می شود.
خواب کافی داشته باشید:تولید تستوسترون در زمانی که عمیقا به خواب رفته اید افزایش پیدا می کند کسانی که خوابشان کم است میزان تستوسترونشان نیز پایین است.
بدن خود را چک کنید:بعضی از بیماریهایی که به راحتی درمان می شوند، مانند واریکوسل، می توانند باعث پایین آمدن تستوسترون شوند.
از مسکنهای افیونی استفاده نکنید:بعضی از عوارض جانبی این داروها پایین آوردن میزان تستوسترون است.
اگر میزان تستوسترونتان پایین است و علائم آن را دارید سبک زندگیتان را با روشهایی که در بالا اشاره کردم تغییر دهید اگر اینها کارساز نبودند می توانید با پزشک خود در مورد مصرف دارو مشورت کنید.
رابطه تستوسترون و ریزش مو: سالهاست از دی هیدرو تستسترون به عنوان علت ریزش موی مردانه یاد میشه وگفته شده که تستسترون تحت تاثیر آنزیم آلفارداکتاز۵تبدیل به فرم فعال تستسترون یعنی دی هیدروتستسترون میشه که در نهایت دی هیدروتستسترون سبب نابودی فولیکول مو و طاسی میشه اما به نظر میرسه این نظریه در مورد همه افراد صدق نمیکنه خصوصا کسانی که ریزش موی وسیع دارند یعنی کسانی که که در ناحیه وسط سر کاملا دچار طاسی هستند منظورم طاسی نعل اسبی هست که فقط کنارها و پشت موها باقی میمونه همونطور که میدونید ریزش مو در مردان به دو صورت رخ میده در بعضی از مردان بصورت خالی شدن کنارهای مو و گاها کم مو شدن دایره شکل در قسمت پیچش موها و در بعضی دیگر طاسی به صورت وسیع اتفاق میفته طوری که فرد در عرض چندسال بخش وسیعی از موهای سرش از دست میده و کاملا جلوی سرش طاس میشه که بهش طاسی نعل اسبی هم گفته میشه چون موهای کناری و پشت شباهت زیادی به نعل اسب پیدا میکنند که به اعتقاد من این نوع طاسی بر خلاف طاسی که در گروه اول رخ میده میتونه بعلت کمبود تستسترون باشه در گروه اول طاسی معمولا آهسته پیشرفت میکنه و فرد حتی در ده ۵۰ و ۶۰ زندگی هم موهای خود را بصورت کاملا از دست نمیدهد افرادی که در این گروه قرار دارند معمولا موهای چربی دارند و همچنین از نظر تمایلات جنسی هم در سطح بالای قرار دارند اما در گروه دوم که طاسی وسیعی دارند موها کاملا خشک و شکننده هستند و شما هیچوقت ترشح غدد چربی را در سر افراد کاملا طاس نمبینید این دست افرادبر خلاف گروه اول در اکثر موارد از نظر تمایلات جنسی در سطح پایینی قرار دارند طوری که در آزمایشات معمول سطح فر تستسترون( تستسترون آزاد ) آنها پایین است یا حداقل رنج پایین نرمال دارند حتی بسیاری از پزشکان مدعی هستند که موهای پشت و کنارهای این افراد نسبت به ریزش مو مقاوم هستند و هرگز نمیریزند اما برخلاف این ادعا ها شاهد هستیم که مو های پشت و کنار سر این افراد هم بتدریج نازک میشه و کم کم از تراکم اونها کاسته میشه طوری که فرد در ده ۷۰ تا ۸۰ زندگی حتی بخش وسیع از موهای پشت سرش رو هم از دست میده حتی این نازکی و شکنندگی در افراد نسبتا جوان با این الگو ریزش مو در پشت سر باز دیده میشه که بصورت نازک و مرده شدن موها ظاهر میشه تقریبا تمامی افرادی که دچار مشکل ریزش مو وسیع هستند.خی خال ها روی پوست که «خال بکر» نام دارند و تزریق تستوسترون می تواند آنها را از حالت نهفتگی به شکل فعال درآورد.رون پایین دارند، یک درمان پزشکی معتبر است.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر