یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

نکاتی برای خرید فرش دستباف و ماشینی

عکس, نکاتی برای خرید فرش دستباف و ماشینی
قبل از خرید هر گونه فرشی حسابی در مورد آن تحقیق کنید . با عجله و شتاب زده فرش نخرید. فرق نمی کند فرش ماشینی یا دست باف هر دو نکاتی دارند که قبل از خرید باید آن را بدانید . در این پست از یاس فان نخست به نکات خرید فرش ماشینی و سپش دست باف می پردازیم. مساله اول این است که دکوراسیون منزل شما مدرن است یا کلاسیک ؟ متناسب با آن فرش را انتخاب کنید. اگر در دکوراسیون منزل شما از تم سنتی یا کلاسیک استفاده شده فرشتان را سنتی انتخاب کنید و اگر دکوراسیون مدرن دارید در هنگام خرید فرش ماشینی روی طرح های مدرن و ساده تمرکز کنید.سعی کنید فرش را متناسب با محل استفاده بخرید. برای محل های پر رفت و آمد فرش های ماشینی بادوام و تیره تر را انتخاب کنید و فرش های اتاق خواب لازم است تا نرم و لطیف و با رنگ روشن باشند.برای اتاق هایی که مبلمان استیل دارند فرش‌های گل‌دار مناسب‌اند ولی برای خانه های مدرن فرش هایی با طرح های هندسی و شاخه شکسته جلوه و زیبایی بیشتری دارند. فرش های ترنج دار برای سالن های پذیرایی و در محل هایی که نقش ترنج آن در معرض دید کامل باشد، بخرید.قالی های با نقش سرتاسری و گل برجسته و یا خنثی در سالن های نهارخوری و پذیرایی و نشیمن و اتاق مطالعه منظره بهتری دارند. می توانید برای بزرگ‌تر نشان دادن اتاق از فرش های یا طرح مرکزی بزرگ استفاده کنید. برای اتاق خواب کودک هم طرح های فانتزی شاد و کودکانه گزینه های مناسبی هستند.فرش ها در جنس های مختلفی مثل آکریلیک، پلی پروپیلن و پلی استر یا ترکیبی از این‌ها وجود دارند که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. از بین این جنس ها فرش های آکریلیک بادوام ترین و بهترین آن‌ها است.برای بافت فرش دستباف از پشم یا ابریشم استفاده می‌شود. از لحاظ قیمت و ظرافت ابریشم در رده اول قرار می‌گیرد و بعد از آن پشم قرار دارد.در خرید فرش ماشینی ایرانی به تراکم فرش هم دقت کنید. قسمت پشت فرش را از نظر تراکم بافت بررسی کنید. هرچه تراکم فرش بیشتر باشد، کیفیت فرش ماشینی بیشتر است. معمولاً پشت فرش اطلاعات کامل فرش به عنوان راهنمای خرید فرش ماشینی چسبانده می شود. شانه فرش تعداد گره های در یک ردیف از عرض فرش است. فرش های ماشینی ۳۵۰، ۴۴۰، ۵۰۰، ۷۰۰، ۹۰۰، ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ شانه تولید می شوند. تراکم فرش هم به تعداد پرزهای فرش در یک ردیف طولی فرش می گویند. انواع تراکم فرش هم ۱۰۰۰، ۱۲۰۰، ۱۴۰۰، ۱۷۰۰، ۲۰۰۰، ۲۲۵۰ و ۲۷۵۰ است. شانه فرش به طرح و نقشه فرش بستگی دارد و تراکم فرش به فشردگی فرش بستگی دارد. یکی از موارد خوب در بین فرش های ماشین، فرش ۵۰۰ شانه با تراکم ۱۰۰۰ یا ۱۲۰۰ است.
در حال حاضر گران ترین فرش های ماشینی ایران و جهان فرش های ۱۵۰۰ شانه هستند که از ظرافت فوق العاده بالایی برخوردارند و فرش‌های ۱۲۰۰، ۱۰۰۰، ۷۰۰ و ۵۰۰ شانه به ترتیب در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند. از لحاظ تفاوت ظاهری فرش های با تراکم بالا یعنی ۱۵۰۰ و ۱۲۰۰ شانه دارای ظرافت، لطافت، انعطاف پذیری و زیبایی بیشتری هستند اما قطر کمتری نسبت به فرش های ۷۰۰ شانه و ۵۰۰ شانه دارند؛ به عبارت دیگر فرش های ۷۰۰ شانه و ۵۰۰ شانه نرم تر هستند و وزن کمتری هم نسبت به فرش های ۱۰۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه دارند.برای فرش اتاق خواب رنگ های روشن و خنثی مثل سبز و سفید آرامش را به وجود می آورند. معمولاً برای نشیمن و آشپزخانه از رنگ های گرم استفاده می کنند تا حس نشاط و سرزندگی به ساکنین القا شود. برای اتاق ناهارخوری بهتر است از فرش هایی با طیف رنگی بیسکویتی و برای اتاق نشیمن از فرش‌هایی با تم رنگی خنثی استفاده شود.برای چیدمان با طرح های مدرن به دنبال فرش های با رنگ های تیر و چشمگیر باشید و به وضوح رنگ به کار گرفته شده در بافت فرش دقت کنید.در هنگام خرید فرش ماشینی یا قالی به رنگ کف‌پوش توجه کنید. اگر کف اتاق یا سالن با سرامیک یا کف‌پوش با موکت تیره پوشیده شده است بهتر است فرش خود را به رنگ روشن انتخاب کنید.
هنگام خرید فرش ماشینی آکریلیک آن را روی زمین پهن کنید. چون نخ های آکریلیک درخشش دارند و در حال آویزان بودن رنگ و بافت خود را به خوبی نشان نمی دهند. به همین دلیل لازم است فرش را زیر نور مناسب و مشابه منزل با دقت بررسی کنید.
تمام فرش های ماشینی را باید از زوایای مختلف و در نور طبیعی بررسی کرد. رنگ فرش در جهت خواب آن تیره تر از رنگ آن در جهت عکس خواب فرش به نظر می رسد در نتیجه طرح در جهت عکس خواب به واضح تر دیده می شود. همچنین باید رنگ فرش در تمام سطح آن یکنواخت باشد.مهم‌ترین روش تشخیص فرش تقلبی از اصلی، دقت در برچسب پشت آن است. در این برچسب‌ها معمولاً نام و علامت تجاری (لوگو) تولید کننده و مشخصاتی از قبیل کد طرح (نقشه) فرش، تراکم طولی و عرضی آن، تعداد رنگ فرش، جنس الیاف، علامت استاندارد و بسیاری موارد دیگر ذکر می‌شود؛ که باید به آن دقت کافی داشته باشید.
لوگو یا علامت تجاری تولید کنندگان فرش ماشینی ایرانی بشناسید تا در انتخاب فرش اشتباه نکنید.سعی کنید هنگام خرید فرش ماشینی از کارخانه به مکان های معتبر و فروشگاه های معتبر بروید تا فرش های ماشینی و معتبر و با کیفیت بالاتری تهیه کنید.هنگام خرید فرش حتماً رسید خرید و ضمانت نامه ای که حاوی تمام مشخصات فرش است از فروشنده درخواست کنید.
و در آخر اینکه اگر با دانش کافی برای خرید فرش ایرانی یا هر چیز دیگری اقدام کنید هیچ‌گاه اشتباه نخواهید کرد.
راهنمای خرید فرش دست باف:
تعداد گره: فرش های سنتی ایرانی به صورت دستباف بافته می شوند، بنابراین یکی از مهم‌ترین ویژگی هایی که باید در نظر داشته باشید تعداد گره آن‌ها است. یک فرشِ با کیفیت حداقل ۱۲۰ گره در اینچ مربع خواهد داشت. برای اینکه حداقل ظاهر یک فرش دستباف را در مقابل فروشنده ترسیم کنید، آن را بپیچید و به زیر گره ها نگاه کنید. انتظار نمی رود که آن‌ها را بشمارید، اما قسمت پشتی فرش حرف های زیادی برای گفتن دارند! یک فرش دست ساز دارای پشتی نرم با چند گره بزرگ‌تر خواهد بود، شهادت روشنی برای بافته شدن با دست وجود دارد که نشان از هنر مردمان این سرزمین است.فرش های دستباف به طور معمول از پشم، ابریشم یا مخلوط پشم – ابریشم ساخته می شوند. فرش های ۱۰۰٪ خالص ابریشمی کاملاً خوب هستند و درخشندگی کاملی دارند. از طرف دیگر پشم رایج ترین ماده است. کیفیت پشم به نژاد گوسفند، آب و هوا، مرتع و زمان برش بستگی دارد. این دو ماده با کیفیت و مقاوم را در برابر الیاف مصنوعی فرش های ماشینی که اشتباه نگیرید، زیرا به راحتی شعله ور می شوند.فرش های دستبافت از رنگ های طبیعی ساخته می شوند، بنابراین به دنبال رنگ هایی باشید که به نظر می رسد از طبیعت به دست می آید، حیوانات به رنگ قرمز، گیاهان به رنگ آبی و عناصر تاریخی اغلب به رنگ زرد هستند. رنگ های مصنوعی تمایل دارند به طور مساوی در کل فرش تقسیم شوند، در حالی که رنگ های طبیعی سطح را می پوشانند. برای جدا کردن چند نخ فرش را خم کنید و اگر متوجه ناهمواری ظریف هستید، می دانید که با رنگ‌های طبیعی سر و کار دارید.قبل از خریدن فرش دستبافت، تعیین اندازه دقیق آن بسیار مهم است. مهم است که بر اساس اندازه فضای خانه خود فرش مورد نظر را انتخاب کنید. به عنوان مثال، برای فضای نشیمن، یک فرش بزرگ ایده آل است، در حالی که برای اتاق خواب ممکن است یک فرش متوسط و کوچک خوب باشد. از طرف دیگر، برای راهرو یا ورودی خانه، یک فرش گرد یا مربع شکل، خوب به نظر خواهد رسید.قیمت فرش های دستباف تقریباً بسته به نوع شهر (فرش کاشان، فرش نائین، فرش شیراز، فرش تبریز و موارد دیگر) و نوع الگوهای ساخت متفاوت هستند، بنابراین قبل از هر چیز مهم‌ترین موضوع تعیین مقدار بودجه است. فرش های ابریشمی گران قیمت ترین هستند، اما با به داشتن متریال سخت تر و تعداد گره های بالاتر، انتظار قیمت بالا را باید داشت. از آنجا که پشم راحت تر در دسترس است، فرش های پشمی مقرون به صرفه تر خواهند بود.
نحوه استفاده:به این فکر کنید که فرش را در کجا استفاده خواهید کرد. اگر چه ممکن است فرش کالایی لوکس باشد، اما فرش های ابریشمی در برابر فشار و استفاده مقاومت کمتری دارند ولی برای اهداف تزئینی همانند آویزان کردن روی دیوار بسیار مناسب هستند. فرش های پشمی کاربردی تر و فوق العاده بادوام هستند و می توانند بدون نشان دادن علائم پریشانی، ده ها سال (حتی قرن ها) با حجم بالایی از ترافیک پا روبرو شوند.همه فرش های دستبافت به طور یکسان ساخته نمی شوند و عجیب نیست که افراد تازه وارد آن را با یک گلیم (یک فرش بافته مسطح) یا گبه (فرش مخصوص عشایر) اشتباه بگیرند. این اشتباه از این موضوع ناشی می شود که همه آن‌ها تولید ایران هستند. همه فرش های دستبافت ایرانی به خودی خود زیبا هستند، اما مطمئن باشید که تفاوت هر یک از آن‌ها را می دانید تا سرمایه گذاری درستی در خرید آن‌ها داشته باشید.گل؟ هندسی؟ پته جقه؟ سنتی؟ قبیله ای؟ بسته به اینکه از کدام منطقه ایران فرش می خرید، باید بدانید که فرش ها الگوهای بسیار متفاوتی دارند. انتخاب الگو مناسب به علاقه شخصی بستگی دارد و ممکن است تا حدودی به دکوراسیون داخلی خانه نیز مرتبط باشد. با این حال، الگوی فرش نشان از فرهنگ شهر مورد نظر داشته و حاوی ارزش های والای هنر انسانی است. در واقع، طراحی منعکس کننده محل ساخت آن است. الگوهای و طرح های مختلف زیادی وجود دارد که پیوندهای محکمی با یک شهر خاص دارند.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر