یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

نکاتی مهم درباره رادیوگرافی برای زنان باردار

عکس, نکاتی مهم درباره رادیوگرافی برای زنان باردار

خبر خوش این که اگر خانمی در هفته‌های اول بارداری رادیوگرافی انجام بدهد و از بارداری خود بی اطلاع باشد،  جای هیچ نگرانی نیست و می‌تواند با خیال راحت به بارداری خود ادامه بدهد.

بعد از پایان هفته سوم و با شروع هفته چهارم رادیو گرافی برای زنان باردار خطر ساز است. انجام رادیوگرافی در این دوران می‌تواند با خطراتی همراه باشد ولی بعد از هفته چهاردهم، خطرات به حداقل می‌رسد و می‌توان تصویربرداری و رادیوگرافی را با رعایت اصول ایمنی خاص انجام داد که برای این منظور در ناحیه لگن و رحم، باید حتما روپوش سربی قرار داد.

برخی خانم‌ها در ایام بارداری، حتی از ورود به ساختمان‌های مراکز تصویربرداری ترس دارند و تصور می‌کنند با ورود به ساختمان برای آنها مشکل ایجاد می‌شود در حالی‌که این باور کاملا نادرست است و ساختمان‌هایی که برای این منظور در نظر گرفته می‌شود، طبق استانداردها و نظارت‌های ویژه، ایمن می‌شوند و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.روش‌های زیادی برای حفاظت در نظر گرفته می‌شود برای مثال، داخل دستگاه‌های رادیولوژی، دیافراگم‌هایی وجود دارد که این قابلیت را به دستگاه می‌دهند که تنها از یک نقطه مورد نظر رادیوگرافی انجام شود و اشعه با سایر قسمت‌های بدن در تماس نباشد. تمام دیوارهای اتاق رادیوگرافی تا ارتفاع حدود دو متر (یا دو متر و ۳۰ سانتی‌متر) به وسیله لایه سرب پوشانده شده و روی آنها گچ و رنگ شده است. در تمام درها لایه‌ای از سرب وجود دارد. حتی در پنجره‌ای که متخصص رادیولوژی از آن داخل اتاق را نگاه می‌کند، سرب شفاف وجود دارد.
علاوه بر این، در پنجره‌های اتاق‌های رادیولوژی که در نزدیکی آنها ساختمانی وجود دارد، سرب به کار رفته است. روپوش‌های سربی هم برای حفاظت از لگن و رحم خانم باردار به کار گرفته می‌شوند تا مشکلی به‌وجود نیاید. پس خانم‌های باردار یا آن دسته از خانم‌هایی که احتمال می‌دهند باردار باشند، بعد از اطلاع این مساله به متخصص رادیولوژی، نباید نگران باشند.

 انجام سی تی اسکن (CT Scan) و ام.آر. آی (MRI) برای زنان باردار :

شاید این سوال به ذهن خیلی از خانم‌های باردار برسد که برای انجام سی تی اسکن (CT Scan) و ام.آر. آی (MRI) هم محدودیتی وجود دارد یا خیر، در جواب به این سوال باید گفت که این نوع تصویربرداری‌ها هم تا جای ممکن نباید در هفته‌های ۴ تا ۱۴ انجام شود ولی در شرایطی که جان خانم باردار در خطر باشد و پزشک انجام این کار را ضروری بداند، باید حتما تحت هر شرایطی انجام شود چون سلامت مادر و جان او در اولویت قرار دارد. به طور کلی در تصویربرداری به روش سی تی اسکن، اشعه پراکنده در اتاق تقریبا وجود ندارد و اگر انجام این نوع تصویربرداری ضرورت داشته باشد، با پوشیدن روپوش سربی و محافظت از ناحیه لگن و رحم این کار انجام می‌شود.
در رابطه با ام.آر.آی نیز قانون کلی تصویربرداری در بارداری مصداق دارد و باید در سه ماهه اول بارداری، از قرار دادن خانم باردار در دستگاه ام.آر.آی خودداری کرد ضمن این‌که در شرایط ضروری، معمولا انجام ام.آر.آی، بدون تزریق ماده حاجب خواهد بود.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر