یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

هر آنچه از آنتی بیوتیک زاکسیم یا سفکسیم می خواهی بدانی

عکس, هر آنچه از آنتی بیوتیک زاکسیم یا سفکسیم می خواهی بدانی

داروی Zaxime یکی از آنتی بیوتیکهای پر تجویز است که برای درمان عفونت‌های ناشی از باکتری‌ها تجویز می شود. عمده ترین دلیل تجویز آن درمان عفونتهای اداراری است. اما این دارو برای درمان عفونت های  تنفسی، عفونت‌های پوستی، عفونت‌های استخوان یا مفاصل نیز تجویز می شود. ممکن است شما این دارو را با نام تجاری آن یعنی سفکسیم بهتر بشناسید.

مصرف زاکسیم برای درمان سرماخوردگی ، آنفولانزا و کرونا بی تاثیر است. 

زاکسیم به شکل قرص، کپسول و شربت و در دوزهای مختلف، در دسترس است. این دارو به صورت قرص‌ و کپسول ۲۰۰ میلی‌گرمی و ۴۰۰ میلی‌گرمی و همچنین شربت ۵۰ و ۱۰۰ میلی‌گرمی در داروخانه‌ها، به فروش می‌رسد.

عوارض مصرف این دارو :

کبودی یا خونریزی غیرعادی، درد مفاصل، اسهال، سوء هاضمه، درد معده، تهوع و استفراغ، زخم‌های دهانی یا زبانی، خارش یا ترشح واژن، ایجاد پلاک‌های سفید در دهان یا روی زبان

هشدار این دارو با کاربامازپین، وارفارین، سالیسیلات‌ها، پروبنسید، ایبوپروفن و آسپیرین تداخل دارد.

مقدار دقیق مصرف این دارو به میزان شدت و ضعف بیماری بستگی داشته و حتما باید توسط پزشک متخصص، تعیین گردد. به طور معمول برای بزرگسالان، زاکسیم ۲۰۰ به صورت هر ۱۲ ساعت یک بار و زاکسیم ۴۰۰ برای هر ۲۴ ساعت یک بار، مورد استفاده قرار می‌گیرد. مقدار پیشنهادی دارو برای کودکان در گروه سنی ۶ ماه تا ۱۱ سال، مقدار ۸ میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن کودک، به صورت یک نوبت یا دو نوبت جداگانه در روز است. پیشنهاد می‌شود برای کودکان بین سنین ۶ ماه تا ۱۱ سال، سفیکسیم به صورت سوسپانسیون خوراکی تجویز شود.

نکاتی که در رابطه با مصرف داروی زاکسیم باید بدانید
در صورتی که با مصرف قرص زاکسیم به علائمی نظیر تورم لب‌ها و دور چشم، بثورات جلدی، کهیر یا تورم‌های پوستی، تب، غش ناگهانی، ضربان قلب تند، یا خس خس سینه یا مشکل تنفسی دچار شدید؛ بلافاصله مصرف آنتی‌بیوتیک را قطع کرده، با یک مرکز خدمات اورژانس پزشکی، تماس بگیرید.
در صورت حساسیت به داروی زاکسیم یا هر نوع آنتی‌بیوتیک دیگر، نباید از این دارو استفاده کنید.
قبل از مصرف این دارو، فهرست کلیه داروهای مصرف خود را در اختیار پزشک قرار دهید. ممکن است برخی از داروها با داروی زاکسیم تداخل داشته باشند.
مصرف داروی زاکسیم ممکن است منجر به نتیجه مثبت کاذب در تست قند خون شود.
در صورت ابتلا به دیابت، قبل از استفاده از داروی زاکسیم به شکل شربت خوراکی، با پزشک خود مشورت کنید چرا که این دارو به صورت شربت خوراکی حاوی ساکارز است.
زاکسیم را می‌توان با غذا، یا بدون آن مصرف کرد.
حتی در صورت داشتن احساس بهبودی، دارو را تا اتمام دوره درمان و طبق دستور پزشک، مصرف کنید.
اگر یک نوبت را فراموش کردید، به محض یادآوری، آن را مصرف کنید. البته اگر تقریبا موقع نوبت بعدی رسیده است، نوبت فراموش شده را رها کرده و به برنامه منظم دارویی‌تان برگردید. مقدار دارو را دو برابر نکنید.
اگر ظرف ۳ روز از مصرف دارو احساس بهبودی نداشتید، با پزشکتان مشورت کنید.
اگر به پنی سیلین حساسیت دارید قبل از مصرف این دارو، به پزشک خود بگویید.
در صورتی که در دوران بارداری یا شیردهی هستید، قبل از مصرف این دارو به پزشک، اطلاع دهید.
چنانچه با مصرف داروی زاکسیم علائمی نظیر درد شدید معده، زردی (زرد شدن پوست یا چشم)، ادرار تیره رنگ، گیجی یا ضعف، تشنج، تب و لرز، علائم آنفولانزا، تورم لثه، زخم‌های دهانی، زخم‌های پوستی، تپش قلب، کبودی، مشکلات کلیوی، دفع ادرار کم یا زیاد، ادرار دردناک، تورم در پاها، تنگی نفس و یا خونریزی غیرمعمول را مشاهده کردید، موارد را به اطلاع پزشک معالج خود، برسانید.
مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک می‌تواند در مواردی باعث اسهال شود، در صورت بروز این عارضه باید به پزشک مراجعه کرد.
مصرف این دارو در افراد سالمند و افرادی با نارسایی کلیوی، باید با احتیاط و تحت نظر پزشک، صورت گیرد.

 

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر