یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

هر آنچه از تزریق داخل چشم می خواهی بدانی

عکس, هر آنچه از تزریق داخل چشم می خواهی بدانی

در این پست از یاس فان اطلاعات مفیدی در خصوص تزریق داخل چشم برای شما قرار داده شده است و سعی شده است تا به بیشتر سوالهای شما پاسخ داده شود. با ما تا انتهای مطلب همراه شوید :

مواردی که دکتر تزریق داخل چشمی را توصیه می کند :

رتینوپاتی دیابتی: این عارضه در بیماران مبتلا به دیابت کنترل نشده شایع است و در اثر آن عروق خونی جدید ایجاد و کارکرد طبیعی شبکیه مختل می‌شود. رتینوپاتی دیابتی شایع‌ترین عامل نابینایی در افراد مبتلا به بیماری قندخون است.
یووئیت: این بیماری سبب تورم و التهاب داخل چشم می‌شود.
انسداد عروق شبکیه: در این حالت رگ‌هایی که خون را از خارج چشم به شبکیه منتقل می‌کنند، مسدود می‌شوند.
یک عفونت داخل چشمی به نام اندوفتالمیت.
بیماران مبتلا به دژنراسیون ماکولا: این بیماری یک اختلال جدی بینایی است که در صورت عدم درمان به تدریج پیشروی کرده و دید مرکزی فرد را از بین می‌برد.
بیماران مبتلا به ادم ماکولا: این عارضه سبب تورم یا افزایش ضخامت ماکولا می‌شود و دید مرکزی چشم را از بین می‌برد.

جراحی تزریق چشمی (اینتراویترال)

تزریق چشمی یا اینتراویترال ( intravitreal) یک روش برای تزریق مستقیم ماده دارویی به چشم بیمار است. این تزریق باید در ناحیه پشت چشم انجام شود که حفره زجاجیه نامیده می شود. حفره زجاجیه پر از ژل زجاجیه (یک ژل مایع) است. به دلیل اهمیت این فرآیند، تزریق چشمی باید توسط یک متخصص انجام شود.

شرایط عمل تزریق چشمی (اینتراویترال)

عمل تزریق چشمی (اینتراویترال) در شرایطی انجام می شود که پزشک می خواهد درمان برخی از مشکلات شبکیه را با تزریق دارو به داخل چشم انجام دهد. به عنوان مثال، انسداد رگ شبکیه، دژنراسیون ماکولا ناشی از افزایش سن یا رتینوپاتی دیابتی، توسط داروهای اینتراویترال به نام anti-VEGF درمان می شود. استروئید های اینتراویترال نیز به عنوان درمان برای یووئیت، رتینوپاتی دیابتی و انسداد رگ شبکیه به کار برده می شود. این دو نوع دارو باعث کاهش خروج مایعی می شوند که به خاطر آن مشکلات چشم ایجاد شده اند. انواع دیگر داروهایی که استفاده می شوند آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد ویروسی یا ضد قارچی هستند. این نوع داروها عفونت های چشم چون رتینیت و اندوفتالمیت را متوقف می کنند.برای عمل تزریق چشمی نیازی به اتاق عمل وجود ندارد، این عمل را می توان درون مطب انجام داد. شما روی یک صندلی می نشینید، چشم و پلک هایتان بی حس می شوند، بنابراین در هنگام تزریق احساس درد نمی کنید. پس از اینکه آماده شدید، دکتر از شما می خواهد که به جهت خاصی نگاه کنید تا بتواند داروهای چشمی شما را به راحتی در محفظه زجاجیه تزریق کند. لازم نیست نگران باشید. در طول تزریق کمی احساس فشار خواهید داشت. در پایان پزشک، چشم شما را پاک می کند و عمل به پایان می رسد! تزریق چشمی (اینترویترال) تنها چند دقیقه طول خواهد کشید.در بعضی شرایط خاص، شما نیاز به تکرار تزریق چشمی دارید مانند ورم ماکولا ناشی از مشکلات دیابت، انسداد رگ های شبکیه یا دژنراسیون ماکولا، چرا که این بیماری ها از جلمه اختلالات مزمن هستند.

علائمی که منجر به تزریق اینترویترال می شود

علائمی برای هر بیماری چشم وجود دارند که باید از آنها آگاهی داشته باشید. برای دژنراسیون ماکولا، اولین علامت می تواند یک تغییر ناگهانی در کیفیت دید شما باشد. که با تاری دید یا لکه های تاریک در میدان دید شما همراه می شود. همچنین ممکن است در تشخیص رنگ مشکل پیدا کنید، در صورت وجود ورم ماکولای دیابتی، ممکن است تصاویر تار شده و رنگ ها محو گردند.

علائم انسداد رگهای شبکیه:
از بین رفتن بینایی و تاری دید است که به طور معمول در یک چشم اتفاق می افتد. همچنین ممکن است لکه های تاریک در دیدتان باشد. در وضعیت بدتر، بیمار از درد و فشار بالای چشم رنج می برد.

عوارض تزریق داخل چشم یا اینترویترال چیست؟

هر جراحی عوارض و خطرات خاص خود را دارد. ما برخی از عوارض تزریق چشمی را ذکر خواهیم کرد:

فشار داخل چشم افزایش می یابد
ممکن است خونریزی در داخل ژل زجاجیه رخ دهد
در برخی موارد شبکیه بیمار ممکن است جدا شود
چشم بیمار ممکن است عفونت کند
از دست دادن بینایی نیز محتمل است
چشم ممکن است به بعضی داروها واکنش داده و متورم شود
بیمار ممکن است چشم خود را از دست بدهد (خیلی نادر است)
توجه داشته باشید که این عوارض جانبی به ندرت اتفاق می افتد و می توان آنها را کنترل کرد.

آمپول چشمی اوستین

اوستین، یک داروی قابل تزریق در داخل چشم برای کاهش سرعت پیشرفت بیماری و از دست دادن دید در بیماران مبتلا به مشکلات شبکیه ناشی از دیابت، ادم ماکولا و تخریب شبکیه وابسته به سن می باشد .اوستین از رشد رگ های خونی غیر طبیعی جلوگیری می کند .

اوستین چگونه کار می کند ؟

برای رشد رگ های خونی غیر طبیعی در چشم ، آن ها به ماده شیمیایی که عامل رشد دیواره رگ است، نیاز دارند . اوستین از ساخت این ماده جلوگیری می کند. بنابراین سرعت رشد رگ های خونی داخل چشم که باعث کاهش یا از دست دادن دید می شوند را کم می کند .

چه بیماری هایی با اوستین درمان می شوند ؟

اوستین برای درمان تخریب وابسته به سن ماکولا(D AM ) از نوع مرطوب استفاده می شود .

AMD ماکولا را تخریب می کند. ماکولا قسمت حساس به نور شبکیه است که مسوول دید مستقیم و واضحی است که در اعمالی چون خواندن، تشخیص چهره ها، تماشای تلویزیون و رانندگی مورد نیاز است.هنگامی که سلولهای ماکولا تخریب شد یک نقطه کور در مرکزمیدان بینایی ایجاد خواهد شد اما دید محیطی بدون تغییر باقی می ماند. بیماران دچار AMD می گویند “مانند این است که یک سوراخ در میدان بینایی شما وجود دارد. شما مستقیم را خیلی خوب نخواهید دید اما لبه های میدان بینایی را واضح خواهید دید.”دو نوع AMD وجود دارد. این بیماری می تواند به عنوان نوع خشک یا مرطوب تشخیص داده شود.اوستین برای درمان AMD خشک موثر نیست .اوستین همچنین برای درمان ادم ماکولا به علت انسداد ورید مرکزی شبکیه ( CRVO ) یا انسداد شاخه ورید شبکیه ( BRVO ) و یا ادم ماکولا به علت رتینوپاتی دیابتی استفاده می شود .

مراقبتهای قبل از تزریق اوستین

چندین کار برای قبل از تزریق باید مد نظر قرار گیرد:

۱- بهداشت عمومی و شستشوی سر و صورت و حمام کردن (چون تا دو روز بعد نباید آب به چشم برسد)

۲- استفاده از قطره های تجویز شده توسط پزشک

۳- عدم آرایش چشم در بانوان ( که تا ۳ روز بعد از تزریق منع مصرف دارد)

۴- گزارش هرگونه وضعیت مشکوک مانند درد، قرمزی و ترشح چرکی در روز تزریق ( درصورتی که قبلا وجود نداشته)

۵- به همراه داشتن مدارک و برگه ها و عکس ها

۶- قطع داروهای ضد انعقاد از ۳ روز قبل از تزریق در صورتی که پزشک داخلی یا قلب تایید کرده باشد.

در حین تزریق اوستین چه اتفاقی می افتد ؟

چشم پزشک اوستین را در یک عمل سرپایی به داخل چشم تزریق می کند .

قبل از عمل چشم پزشک چشم ها را برای جلوگیری از عفونت تمیز می کند و از یک قطره بی حسی برای چشم استفاده می نماید .

سپس دارو از قسمت سفیدی چشم توسط یک سوزن بسیار نازک به داخل چشم تزریق می شود . عموما خود سوزن توسط بیمار دیده نمی شود . بیماران ممکن است چندین تزریق اوستین را طی دوره های چند ماهه دریافت کنند . اغلب تکرار تزریق جهت دست یابی به نتایج بهتر نیاز است .

گاهی اوقات ، چشم پزشک انجام سایر روش های درمانی را با توجه به موقعیت بیمار همزمان با تزریق اوستین پیشنهاد می کند .

عوارض اوستین :

اوستین ممکن است باعث مشکلات جدی برای چشم از جمله عفونت شدید چشم،جداشدگی شبکیه و آب مروارید شود .

سایر عوارض اوستین شامل :

· قرمزی چشم

· حساسیت به نور

· درد

· تغیراتی در دید از جمله تاری دید و دوبینی

· خشکی یا خارش چشم

· احساس جسم خارجی

اگر بیمار هر کدام از این مشکلات را چند روز پس از تزریق تجربه کرد باید سریعا به چشم پزشک خود مراجعه کند .

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر