یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

هر چیزی که در مورد رازیانه میخواهید بدانید

عکس, هر چیزی که در مورد رازیانه میخواهید بدانید
یکی از پرکاربردترین گیاهان دارویی به خصوص برای خانم ها رازیانه است که در این پست از یاس فان تلاش شده است تا تمامی اطلاعات مفید درباره رازیانه را برای شما گرد آوری کنیم. پس تا انتها با ما همراه شوید. در این مقاله به بررسی کامل خواص رازیانه، روش از بین بردن موهای زائد با رازیانه ، موارد منع مصرف آن ، ارزش غذایی رازیانه ، تاثیر رازیانه روی سینه ، تاثیر آن روی لاغری یا چاقی و بهترین روش خوردن رازیانه برای لاغری و اهداف دیگر اشاره شده است.
تمامی خواص رازیانه :
رازیانه اثر زیاد کننده‌ی شیر را در زنان شیرده دارد و بدین منظور می‌توان از دم کرده‌ی رازیانه استفاده کرد.
اشتها آور و مقوی است.
خارج کردن آب میان بافتی: مدر یا خاصیت خارج کردن آب از بافته‌ای بدن خود یکی از مهم‌ترین مزایای مصرف رازیانه است. نوشیدن یک لیوان از دم‌نوش رازیانه، بدن و سلول‌های آن را به خارج کردن آب از خود تشویق می‌کند. به این ترتیب شما مشاهده خواهید کرد که عوارضی به مانند پف کردن زیر چشم که بیشتر به همین علت اتفاق می‌افتد، کاهش می‌یابد.
رازیانه درمان کم خوبی:زمانی که شما از رازیانه در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنید، بخش بزرگی از نیاز بدن خودتان به مواد خون‌ساز را تأمین کرده و نیازی به مصرف مکمل‌های آهن نخواهید داشت.
کاهش نفخ شکم با رازیانه :. این ماده به عنوان ضد نفخ در بسیاری از قرص‌های شیمیایی وجود دارد. بنابراین شما به جای خوردن قرص‌های شیمیایی می‌توانید از رازیانه به عنوان ضد نفخ استفاده کنید.خواص ضد نفخ رازیانه خوشبختانه محدودیت سنی ندارد و از کودکان تا افراد مسن می‌توانند از آن استفاده کنند. صد البته که شما نمی‌توانید به کودک خودتان همانند پدربزرگتان رازیانه بخورانید و قبل از این کار حتماً باید با پزشک کودک مشورت کنید.
کاهش اسپاسم عضلانی:با مصرف مقداری رازیانه در طول روز، عضلات مخصوصاً آن دسته که در سیستم گوارشی دخیل هستند از خطر بروز اسپاسم در امان خواهند بود.
خاصیت ملینی رازیانه:اگر بتوانید تخم رازیانه را به صورت پودر شده در وعده‌های مختلف بخورید، مشاهده خواهید کرد که یبوست شما به مقدار زیادی درمان می‌شود.
قاعده آور است.
بهبود سلامت استخوان:خوردن رازیانه در طول شش هفته نشان داده است که به مقدار قابل توجهی احتمال شکست استخوان را کاهش می‌دهد.
کاهش اسیدیته با رازیانه:دم‌نوش رازیانه یا تخم آن با خارج کردن مقدار زیاد آب از سلول‌ها به این تعادل کمک می‌کند.
کاهش بوی بد دهان:زمانی که غذا خوردید، مقداری تخم رازیانه به دهان بگیرید و آن را بجوید، این کار به شما کمک خواهد کرد تا از شر بوی بد دهانتان خلاص شوید.
استفاده موضعی آب برگ‌های رازیانه، ناراحتی و خستگی مفرط چشم را از بین می‌برد. این گیاه که ادرارآور است، با تکرر ادرار سموم بدن را دفع می‌کند.
جوشانده ریشه رازیانه ملین و مسهل است.
روغن تخم رازیانه کرم روده را از بین میبرد.
حالت تهوع را برطرف می‌کند.
کاهش اثر آفتاب سوختگی با رازیانه:همان‌طور که مطالعه کردید رازیانه دارای مقدار زیادی ویتامین ث است. در صورتیکه از روغن آن به عنوان بهبود دهنده التهاب‌های ناشی از آفتاب سوختگی استفاده کنید، به سرعت آفتاب سوختگی را رفع خواهند شد. توصیه می‌شود قبل از اینکه به فکر درمان آفتاب سوختگی باشید، از روغن رازیانه به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی بهره ببرید.
برای برطرف کردن آسم، سرفه و تنگی نفس از دم کرده تخم رازیانه به مقدار سه فنجان در روز استفاده کنید.
برای رفع اسهال رازیانه را با زیره سبز به نسبت مساوی دم کرده و نوش جان کنید.
رازیانه بعلت داشتن هورمون زنانه رشد دختران را جلو می‌اندازد.
رازیانه مغز را فعال می‌کند.
افزایش حجم سینه :رازیانه با دارا بودن هورمون‌های متعدد زنانه می‌تواند تأثیر زیادی بر روی ساختار اندام زنان ایجاد کند. بر اساس مطالعات انجام شده فلانوئید های موجود در رازیانه توانایی افزایش زیاد هورمون زنانه استروژن را دارد. این هورمون مستقیماً بر روی اندام‌های زنانه تأثیر گذاشته و آن‌ها را حجیم‌تر می‌کند.
ریشه رازیانه دارای کومارین Coumarin می‌باشد. چون این ماده رقیق کننده خون است بنابراین آن‌هایی که مبتلا به تصلب شرائین یا انسداد رگ‌ها هستند می‌توانند از جوشانده ریشه رازیانه استفاده کنند.
دردهای مفاصل را برطرف می‌کند.
برای از بین بردن درد آرتروز روغن رازیانه را در محل درد بمالید.
مصرف رازیانه در غذا از چشم در برابر التهاب، اختلالات مربوط به سن و پیری چشم محافظت می‌کند.
رازیانه موها را تقویت می‌کند، مانع ریزش مو می‌شود، به بدن آرامش می‌دهد و حافظه را تقویت می‌کند.
بهبود معده درد
تسکین گلودرد
مفید برای دیابت :نتایج حاصل از بررسی‌های علمی حاکی از آن است که مصرف روغن رازیانه اثر دیابت بر پانکراس موش‌های صحرایی را برطرف می‌سازد که گمان می‌رود این اثر رازیانه به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی بالای این گیاه صورت پذیرد.
در موش‌های دیابتی که روغن رازیانه مصرف کردند، بازسازی سلولی در جزایر لانگرهانس لوزالمعده دیده شد.
به عبارت دیگر ترمیم این بافت به دنبال مصرف رازیانه به دلیل اثر ترمیمی سلول‌های برون ریز پانکراس است که اثر مثبت این ماده بر تولید انسولین را نشان می‌دهد.
مفید برای تشنج
بذر رازیانه دارای ترکیباتی مانند لیمونن، آنتول و میرسن است که همگی در درمان آکنه مؤثر هستند. همچنین رازیانه سبب بهبود شرایط پوست و رطوبت آن می‌شود
کاهش خارش نیش حشرات
رازیانه دارای یک ماده ضد التهابی به نام آنتول است که خواص ضد سرطانی فوق العاده‌ای دارد و به ویژه در پیشگیری از سرطان سینه موثر است.
رازیانه سبب کاهش مولکول NF-kappa B می‌شود. این مولکول یک تحریک کننده التهابی و تغییر دهنده ژن است.
فیبر موجود در رازیانه از سرطان روده بزرگ پیشگیری می‌کند.
رازیانه حاوی آهن، فسفر، کلسیم، منیزیم، منگنز، روی و ویتامین K است و به حفظ استخوان‌ها کمک می‌کند.
رازیانه همچنین برای درمان التهاب پلک‌ها و درمان شب‌کوری بسیار مفید است.
رازیانه در هر پیاز خود ۲۸ میلی‌گرم ویتامین C دارد که معادل نیمی از نیاز روزانه بدن به این ویتامین است، ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان قوی محسوب می‌شود که سیستم ایمنی بدن را تقویت و روند کهولت سن را کند می‌کند.
رازیانه برای رفع موهای زائد : رازیانه به شکل ضماد برای از بین بردن موهای زائد بسیار مناسب است. برای این کار، بذر رازیانه را پودر کنید و سپس آن را با یک نوع روغن (مثل روغن زیتون یا روغن بادام) مخلوط کنید و به صورت ماسک روی صورت خود بگذارید. این ماسک باعث روشن شدن و شفاف شدن پوست می‌شود.
موارد منع مصرف رازیانه : رازیانه پتاسیم بالایی دارد بنابراین افرادی که بیماری‌های کلیوی دارند باید میزان استفاده روزانه از آن‌را محدود کرده و کسانی که برای کنترل فشار خون خود از مسدودکننده بتا استفاده می‌کنند باید رازیانه را فراموش کنند.
ارزش غذایی در هر ۱۰۰ گرم رازیانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
انرژی ۳۱۳ کیلوکالری
چربی ۰٫۲ گرم
کلسترول ۰ درصد
سدیم ۵۲ میلی‌گرم
پتاسیم ۴۱۴ میلی‌گرم
کربوهیدرات ۷ گرم
فیبر غذایی ۳٫۱ گرم
پروتئین ۱٫۲ گرم
ویتامین آ ۱۳۴ واحد
کلسیم ۴۹ میلی‌گرم
ویتامین دی ۰ واحد
ویتامین ب ۱۲ ۰ میکروگرم
ویتامین ث ۱۲ میلی‌گرم
آهن ۰٫۷ میلی‌گرم
ویتامین ب ۶ ۰ میلی‌گرم
منیزیم ۱۷ میلی‌گرم
رازیانه چاق میکند یا لاغر : رازیانه باعث حجم گرفتن سینه ها و لاغری بدن می شود. رازیانه نه تنها مقدار چربی صفر دارد، بلکه می‌تواند به چربی سوزی هم کمک شایانی داشته باشد. این روزها هر کسی از چاقی شکایت می‌کند و دوست دارد که سریع‌تر لاغر شود. رازیانه از یک‌سو با داشتن فیبر زیاد و از سوی دیگر با کاهش هورمون‌های به وجود آورده حس گرسنگی، از جذب کالری زیاد جلوگیری می‌کند.زمانی که با استفاده از رازیانه توانستید میزان دریافت کالری بدن را کاهش دهید، حال با فعالیت‌های روزانه قبلی که داشتید، هر روز لاغر و لاغرتر خواهید شد. طریقه مصرف رازیانه برای لاغری می‌تواند به این صورت باشد که مقداری از آن را بعد از غذا به حالت جویدنی یا دم‌نوش میل کنید.
عوارض مصرف رازیانه چیست؟هرچند هنوز عوارض شدید یا قابل ذکری برای رازیانه وجود ندارد اما در هر صورت نباید در خوردن هیچ ماده غذایی چه طبیعی یا شیمیایی زیاده‌روی کرد.خوردن رازیانه برای بانوان باردار توصیه نشده است. اگر تصمیم به خوردن رازیانه دارید، در صورت بارداری بهتر است که با پزشک خود مشورت کنید. همچنین خوردن زیاد رازیانه یکی از مهم‌ترین عوامل بروز خارش و بثورات است.
روش مصرف رازیانه برای لاغری : برای لاغری با رازیانه، بهتر است با مصرف روزی یک تا ۲ لیوان دمنوش یا عرق رازیانه شروع کنید؛ لازم است ابتدا میزان مصرف کم باشد و سپس افزایش دهید، همچنین ذکر این نکته ضروری است که اگرچه دم‌نوش رازیانه طبیعی است اما باید مراقب بود که به آن حساسیت نداشته باشید، همچنین زنان باردار نباید آن را مصرف کنند.
برای تهیه دمنوش رازیانه پس از جوش آمدن آب، دانه‌های گیاه رازیانه را به آن اضافه کنید و زیر آن را خاموش کنید و بگذارید دم بکشد و پس از خنک شدن در یخچال قرار دهید. برای یک لیتر آب از ۲ قاشق غذاخوری رازیانه استفاده شود. همچنین می‌توان برای داشتن نتیجه بهتر دانه‌های رازیانه را یک شب خیساند و یا دانه‌ها را تفت دهید تا خوشبو شود. میزان مورد استفاده برای لاغری با رازیانه، به طور متوسط روزانه حداکثر ۵ گرم یا یک تا سه استکان عرق رازیانه است.
قابل توجه اینکه اگرچه رازیانه و لاغری مرتبط بوده و مصرف آن در کاهش وزن مؤثر است، اما خوردن زیاد آن باعث تسریع روند کاهش وزن نخواهد شد و مانند همه چیز باید در مصرف آن تعادل رعایت شود، همچنین رازیانه دارای طبعی بسیار گرم می‌باشد به همین دلیل نباید به صورت روزانه در مصرف آن زیاده‌روی کرد.
بهترین روش مصرف رازیانه به صورت دمنوش است یا جوشانده یا عرق رازیانه ؟ بهترین و سنتی ترین روش مصرف رازیانه به صورت دمنوش است که حداقل نیم ساعت روی کتری یا سماور دم بکشد. 

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر