یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

هر چیز که بخواهی بدانی در مورد درد پاشنه ی پاها و درمان آن

عکس, هر چیز که بخواهی بدانی در مورد درد پاشنه ی پاها و درمان آن
درد پاشنه ی پا به هر علتی که باشد آزار دهنده است و باید با پیدا کردن علت به دنبال درمان بود به خصوص اگر این درد مزمن شود.

عمده ترین دلایل درد کف پا :

کبودی پاشنه:کبودی پاشنه پا باعث درد شدیدی در قسمت زیر پاشنه پا می‌شود. این امر ممکن است بعد از ضربه (به عنوان مثال، فرود آمدن بعد از پرش بلند یا پا گذاشتن روی سنگ) یا تمرینات بیش از حد همراه با تحمل وزن (به عنوان مثال، دویدن در مسافت‌های طولانی در کفش‌های دارای بالشتک ضعیف)
تاندونیت آشیل:تاندونیت آشیل به التهاب تاندون آشیل اشاره دارد یک تاندون بزرگ طنابی مانند که به پشت استخوان پاشنه شما متصل می‌شود.درد سفت کننده یا سوزاننده تاندونیت آشیل در بخشی از تاندون قرار دارد که کمی‌بالاتر از استخوان پاشنه است. تورم خفیف در اطراف تاندون و سفتی صبحگاهی در پاشنه و ساق پا نیز اغلب تجربه می‌شود.تاندونیت آشیل معمولاً در اثر استفاده بیش از حد (به عنوان مثال، بیش از حد دویدن و یا گرم نشدن عضلات ساق پا) ایجاد می‌شود. خار استخوان در اثر پوشیدن کفش‌های نامناسب یا آرتروز نیز ممکن است منجر به تاندونیت آشیل شود.به ندرت تاندون آشیل پاره می‌شود. این وضعیت به طور معمول در نتیجه انجام یک نوع فعالیت بدنی شدید اتفاق می‌افتد که در آن پا ناگهان چرخش داشته باشد (مانند بسکتبال یا تنیس). علاوه بر درد شدید در پاشنه، برخی از افراد این گونه گزارش می‌کنند که هنگام پارگی تاندون یک “صدای پاپ” یا “ضربه محکم و ناگهانی” شنیده می‌شود.
ورم کف پا:فاسییت کف پا به تحریک و التهاب نوار بافتی محکمی ‌اشاره دارد که قوس پا را تشکیل می‌دهد و استخوان پاشنه پا را به پایه انگشتان پا متصل می‌کند. درد شدید، تیز یا ضربان ناخنک مانند کف پا در قسمت پایین پاشنه پا احساس می‌شود و با تحمل وزن پس از استراحت، مثلا هنگام برداشتن اولین قدم‌های صبح یا هنگام ایستادن پس از نشستن طولانی مدت ایجاد می‌شود.اگر فاسییت کف پا برای مدت طولانی ادامه یابد، خار پاشنه یک برآمدگی استخوانی ممکن است در جایی که فاسیا به استخوان پاشنه شما متصل می‌شود، ایجاد شود. در موارد نادر ممکن است ناحیه کف پا پاره شود. درد پارگی فاسیای کف پا شدید، شدید و ناگهانی است و ممکن است تورم و کبودی نیز وجود داشته باشد.
سندرم تارسال تونل:سندرم تونل تارسال یک بیماری عصبی است که در آن یک عصب بزرگ در پشت پا گیر می‌افتد. درد تونل تارسال، به صورت درد و سوزش توصیف می‌شود، ممکن است در پاشنه احساس شود اما بیشتر در پایین پا و نزدیک انگشتان پا دیده می‌شود. مشابه سندرم تونل کارپال در دست، ممکن است بی حسی و سوزن سوزن شدن وجود داشته باشد و درد اغلب در شب بیشتر می‌شود.
شکستگی فشاری:شکستگی فشاری در پا و پاشنه معمولاً در ورزشکاران یا دونده‌های مسافت‌های طولانی رخ می‌دهد که مسافت پیموده شده خود را در یک مدت کوتاه افزایش می‌دهند. فشار مکرر روی استخوان پاشنه در نهایت منجر به شکستگی می‌شود.شکستگی فشاری باعث درد قابل توجهی می‌شود که با فعالیت شدت می‌یابد و با استراحت بهبود می‌یابد. علاوه بر درد، تورم همراه با حساسیت به لمس در ناحیه شکستگی استخوان نیز وجود دارد.
توده استخوانی کم (استئوپنی)
داشتن اختلال در غذا خوردن، مانند بی اشتهایی یا پرخوری
آتروفی پد پا:در بزرگسالان مسن تر، چربی بالشتک پاشنه شما ممکن است دچار تحلیل یا تجزیه شود. برخلاف فاشیتیس کف پا، درد آتروفی پد چربی در صبح وجود ندارد اما با فعالیت در طول روز بدتر می‌شود.
سندرم پد پاشنه: به دلیل نازک شدن این پد چربی است که ناشی از ضربه می‎باشد، مانند کوبیدن مداوم پا در دونده‌های ماراتن یا فشار وارد شده به پا به دلیل چاقی. این وضعیت باعث ایجاد یک درد عمیق و دردناک در وسط پاشنه می‌شود که با فعالیت تحمل وزن بدتر می‌شود.
سندرم‌ هاگلوند (با یا بدون بورسیت)سندرم‌ هاگلوند، که به آن “پامپ بامپ” نیز گفته می‌شود، هنگامی ‌رخ می‌دهد که برجستگی استخوانی در پشت پاشنه پا به کفش‌های سفت و سخت می‌مالد.مشخص نیست که چرا بعضی از افراد دچار این برجستگی استخوانی شده اند، اما کارشناسان احتمال می‌دهند که به دلیل گرفتگی تااندون آشیل، قوس بالای پا، پوشیدن کفش‌های تنگ یا ضعیف، و یا وراثت باشد.درد سندرم‌ هاگلوند در پشت پاشنه پا احساس می‌شود و ممکن است با لنگیدن و علائم التهابی مانند تورم، داغی و قرمزی همراه باشد. با تحریک بافت نرم اطراف برجستگی استخوانی در پشت پاشنه پا، ممکن است بورسیت ایجاد شود.بورسیت پاشنه دو نوع است:بورسیت رتروکالکانیل: التهاب بورسا (کیسه ای پر از مایع) که در زیر تاندون آشیل قرار دارد و در آنجا به پشت استخوان پاشنه متصل می‌شودبورسیت کالکانیل: التهاب بورسا بین تاندون آشیل و پوست شما
بورسیت رتروکالکانیل باعث ایجاد درد در قسمت اعماق پشت پاشنه می‌شود، در حالی که درد بورسیت کالکانیل در قسمت بالای تاندون آشیل شما احساس می‌شود.
عفونت استخوان پاشنه:عفونت استخوان پاشنه پا (به نام استئومیلیت) به ندرت ممکن است باعث درد شود اگرچه، برخلاف اکثر منابع درد پاشنه، درد ناشی از عفونت استخوان پاشنه پا معمولاً ثابت است. تب نیز ممکن است وجود داشته باشد.
تومور استخوان پاشنه:تومور در استخوان پاشنه پا ممکن است باعث درد شود، که معمولاً شب هنگام عمیق، خسته کننده و بدتر می‌شود.

درمان درد پاشنه پا به علت آن بستگی دارد:

استراحت
در صورت داشتن درد پاشنه یکی از مهمترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید استراحت دادن به پا است. شما به سادگی باید راه‌هایی برای از بین بردن استرس و فشار از ناحیه کف پا را پیدا کنید.
در گذشته، روش استراحت، یخ، فشرده سازی و بالا بردن پا برای درمان آسیب‌های حاد اسکلتی عضلانی استفاده می‌شده است.
در سال‌های اخیر، یک روش متفاوت و فعال تر برای درمان ورم فاسییت حاد کف پا، محفاظت، وزن مطلوب روی پا، یخ، فشرده سازی و ارتفاع دهی است.
مرحله محافظت از بهبود هنوز هم مهمترین و اساسی ترین مرحله است و این امر مستلزم این است که قبل از شروع تمرینات، برای مدت کوتاهی به پایتان استراحت دهید. این مرحله محافظت از مدیریت آسیب معمولاً از سه تا پنج روز طول می‌کشد. فیزیوتراپیست شما می‌تواند در این مرحله از استراحت به شما کمک کند تا در زمان مناسب برای شروع ایجاد بار مطلوب روی پا، که شامل کشش ملایم و تقویت عضله حمایت کننده پا و مچ پا است، تصمیم بگیرید.
طب فیزیکی
درمان درد پاشنه پا با طب فیزیکی
اگر درد پاشنه دارید، میتوانید از طب فیزیکی برای کاهش درد و بهبود تحرک کلی بهره مند شوید. فیزیوتراپیست شما ممکن است از روش‌های مختلفی مانند یونتوفرز یا اولتراسوند برای کمک به درمان بیماری شما استفاده کند، اگرچه شواهد کافی در دسترس نیست که نشان دهد اینها درمان‌های موثر برای درد پاشنه هستند. متخصص طب فیزیکی همچنین می‌تواند شرایط شما را ارزیابی کند تا بهترین روش برای کمک به رفع نقص بیومکانیکی شما که ممکن است باعث درد شما شود را تعیین کند.
آموزش در مورد وضعیت شما یکی از مهمترین اجزای طب فیزیکی برای درد کف پا است. متخصص طب فیزیکی شما باید بتواند برای درمان درد پاشنه پا به شما بگوید که چه کاری باید انجام دهید (و چرا این کار را انجام می‌دهید). به یاد داشته باشید، همیشه بهتر است که قبل از شروع هرگونه درمان یا رژیم خودمراقبتی با پزشک یا متخصص طب فیزیکی مشورت کنید تا یک تشخیص دقیق بدست آورید و مطمئن شوید که برای شرایط خاص شما بی خطر است.
تمرینات کششی
درمان درد پاشنه پا با تمرینات کششی
هنگامی ‌که دچار ورم کف پا هستید، کشش ملایم کف پا و عضلات اطراف پا و مچ پا به بهبود تحرک شما کمک می‌کند و می‌تواند به بهبودی مطلوب منجر شود.
کشش دیواره فاشیای کف پا یک روش ساده برای بهبود ملایم فاشیای کف پا است. استفاده از حوله برای کشش عضلات ساق پا نیز ممکن است به بهبود انعطاف پذیری و تحرک عضلات اطراف پا و مچ پا کمک کند.
تقویت عضلاتی که از پای شما محافظت می‎کند
گاهی اوقات، ضعف عضلاتی که از پا و مچ پا حمایت می‌کنند ممکن است به درد پاشنه شما منجر شود. تقویت و عضلات مانند ساق پا، عضلات قدامی ‌تیبیالیس یا عضلات پشت تیبیالیس ممکن است برای شما مفید باشد.
گرفتن حوله با انگشت نیز روشی ساده برای انقباض عضلات پای شما است که به شما کمک می‌کند قوس طبیعی پای خود را محافظت کنید. این کار شامل استفاده از انگشتان پا برای برداشتن دستمال یا حوله کوچک است.
حتماً با متخصص طب فیزیکی خود مشورت کنید تا ببینید کدام تمرینات تقویت کننده برای شما مناسب هستند.
ماساژ با بطری یخ را امتحان کنید
درمان درد پاشنه پا با ماساژ کف پا با بطری یخ را امتحان کنید
در مراحل حاد و اولیه مدیریت ورم کف پا، ممکن است از استفاده از یخ برای کنترل التهاب و درد مرتبط با شرایط خود بهره مند شوید.
ماساژ بطری یخ یک روش ساده و موثر برای تأمین سردی پای شما است در حالی که شما به آرامی ‌ناحیه کف پا را ماساژ می‌دهید. کافی است یک بطری آب را فریز کرده و سپس به مدت ۱۰ دقیقه آن را به آرامی ‌در زیر پای خود بغلتانید.
از کفش طبی مخصوص یا کفی کفش برای حمایت از قوس پای خود استفاده کنید
درمان درد پاشنه پا با استفاده از کفش طبی مخصوص یا کفی کفش
تغییرات در قوس کف پا ممکن است به درد پاشنه مرتبط با ورم کف پا کمک کند. متخصص طب فیزیکی شما می‌تواند تشخیص دهد که قوس شما دچار افتادگی شده است یا به طور غیر عادی بالا آمده است و آیا این امر به درد شما منجر می‌شود یا خیر.
کفی کفش یا ارتز می‌تواند به شما کمک کند تا از قوس کف پا پشتیبانی کند و از فاسیای کف پای شما در جهت بهبودی از آسیب کمک کند. ارتزها می‌توانند از پای شما پشتیبانی کرده و به شما در حفظ حالت خنثی هنگام راه رفتن و دویدن کمک کنند.
کفی‌های کفش‌های قالب دار سفارشی ممکن است برای کمک به درمان بیماری شما لازم باشد، اما ممکن است هزینه زیادی داشته باشد. یک راه حل ساده و کم هزینه این است که ابتدا کفی‌های کفش آماده را امتحان کنید که قوس داخلی پای شما را پشتیبانی می‌کنند. اینها ممکن است پشتیبانی و تسکین لازم را برای فاشیای کف پا شما ایجاد کنند.
نوار کینزیولوژی را امتحان کنید
درمان درد پاشنه پا با استفاده از نوار کینزیولوژی
نوار چسب کینزیولوژی ممکن است روش دیگری باشد که با حمایت از قوس طبیعی پای شما حین تحریک عصبی پا و مچ پا به درمان درد پاشنه پا و ورم مفاصل کف پا کمک می‌کند.
کینزیولوژی نواری پنبه ای است که انعطاف پذیر است و می‌تواند به شما کمک کند تا از پای شما پشتیبانی کند در حالی که هنوز به پا و مچ پا اجازه می‌دهد تا به درستی حرکت کند. همچنین تصور می‌شود که این نوار به آرامی‌پوست پا و مچ پا را لیفت می‌دهد ، که ممکن است به بهبود گردش خون در ناحیه آسیب دیده کمک کند و باعث بهبودی شود.
قبل از استفاده از نوار کینزیولوژی حتماً با متخصص طب فیزیکی خود در این زمینه مشورت کنید تا تکنیک‌های مناسب را بیاموزید و مطمئن شوید که استفاده از آن برای شما بی خطر است.
کفش مناسب بپوشید
اگر درد پاشنه پا دارید باید کفش مناسب بپوشید. کفش‌های پاشنه بلند ممکن است زیبا به نظر برسند، اما در حالی که از وضعیت دردناک خود مراقبت می‌کنید، کفش‌های معقول تری را انتخاب کنید که از پای شما پشتیبانی می‌کنند.
بسیاری از افراد در خانه خود کفش نمی‌پوشند، اما اگر شما دچار ورم کف پا باشید، پابرهنه راه رفتن دردناک است (یا غیرممکن). استفاده از کفش‌های طبی در همه زمان‌ها برای برداشتن فشار از ناحیه کف پا و التیام پا لازم است.
جراحی
گاهی اوقات ممکن است فاسییت پلانتار مداوم به درمان‌های تهاجمی ‌بیشتری مانند تزریق کورتیزون یا به عنوان آخرین راه حل، جراحی نیاز داشته باشد. اگر وضعیت شما به سرعت در حال بدتر شدن است و بیش از چند ماه طول کشید، باید با پزشک خود مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که برای درمان مشکل خود تمام تلاش خود را انجام می‌دهید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر