یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

همه چیز درباره آمپول پرولوتون برای جلوگیری از سقط

عکس, همه چیز درباره آمپول پرولوتون برای جلوگیری از سقط

یکی از داروهای پر تجویز توسط پزشک زنان برای پیشگیری از سقط جنین آمپول Proluton depo است که برای نگه داشتن جنین کمک زیادی به مادران میکند. این هورمون  یک هورمون سنتتیک است که به خصوص برای مادرانی که مدان سقط جنین می کنند تجویز می شود. تزریق این آمپول باعث حفظ سطح طبیعی پروژسترون می شود. پزشکان این دارو را از سه ماهه دوم بارداری به بعد تجویز می‌کنند.

زمان و نحوه مصرف آمپول پرولوتون

مقدار مصرفی حتما باید توسط پزشک شما مشخص شود و به هیچ عنوان بدون دستور پزشک نباید آن را تزریق کنید. معمولا دوز تزریق بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلی گرم بر حسب شرایط مادر و بصورت داخل عضلانی است. اگر شما باردار هستید، در ماه های اولیه هر هفته یک آمپول توسط پزشک تجویز می شود. اما اگر شما از این آمپول برای درمان ناباروری استفاده می کنید هر ۳ روز درمیان یک بار تزریق انجام می شود. این آمپول باعث افزایش دمای بدن شده و به تخمک گذاری در افراد مبتلا به ناباروری کمک می کند.

در موارد سقط جنین مکرر، تزریق به صورت هفتگی از هفته های اول بارداری تا زمانی که پزشک شما تشخیص دهد تجویز می شود. اما در موارد سقط جنین در معرض خطر، شما باید دو تا سه بار در هفته تا زمانی که خونریزی متوقف شود تزریق را انجام دهید.

هشدارهای لازم درباره مصرف آمپول پرولوتون

این دارو برای خانم های شیرده توصیه نمی شود مگر اینکه از نظر پزشک متخصص یک نیاز ضروری باشد. در صورتی که داروهای دیگری نیز مصرف می کنید به پزشکتان حتما اطلاع دهید تا با این آمپول تداخل دارویی نداشته باشند.

سرکلاژ و آمپول پرولوتون

شیاف و آمپول برای جلوگیری از انقباض و زایمان زود رس است و در صورت وجود انقباض حتی با داشتن سرکلاژ آمپول پرولوتون هفتگی تزریق میشود.

اثر آمپول پرولوتون تا چند روز است؟

چون پروژسترون در بارداری در زمان زایمان ترشح می‌شود، تأثیر آمپول پرولوتون به این صورت است که انقباضات رحم را از بین می‌برد. بنابر‌این به تدریج سطح پروژسترون یا گیرنده‌های پروژسترونی کارایی خود را از دست می‌دهند و پایین می‌افتند. در نتیجه درد‌های زایمانی زیاد می‌شود. اما پروژسترون موجود در آمپول پرولوتون رحم را در حالت سکون نگه می‌دارد. آمپول پرولوتون در واقع هیدروکسی پروژسترون طولانی اثر است.

هشدارهای لازم

این دارو برای خانم های شیرده توصیه نمی شود مگر اینکه از نظر پزشک متخصص یک نیاز ضروری باشد.

۱- تداخل پرولوتون با انواع بیماری ها

سرطان سینه:
استفاده از این دارو برای بیماران دارای موارد فعال سرطان سینه توصیه نمی شود .

بیماری کبد :
در صورت ابتلا به بیماری های کبدی نیز نمی توانید از این آمپول استفاده کنید و خطرناک است.

ترومبوآمبولیسیا:
استفاده از این دارو در بیماران مبتلا به اختلال لخته شدن که لخته از جایی به جای دیگر حرکت می کند، توصیه نمی شود.

افسردگی :
این دارو باید با احتیاط در بیماران مبتلا به افسردگی یا دارای سابقه افسردگی، به ویژه هنگامی که استروژن نیز به صورت ترکیبی تجویز می شود (افسردگی: ۴۴ درمان خانگی افسردگی بهمراه علائم و علت آن)، مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین اگر با تزریق این آمپول افسردگی دوباره برگشت و میزان آن جدی باشد، مصرف دارو باید قطع شود.

ترومبوز شبکیه :
استفاده از این دارو گاهی اوقات می تواند باعث مسدود شدن جریان خون از شبکیه به قلب شود و منجر به کوری خواهد شد. از این رو باید در هنگام استفاده از آن احتیاط کرد و قبل از تزریق هر گونه اختلال در بینایی باید به پزشک گزارش شود.

۲- تداخل پرولوتون با الکل

تداخل این دارو با الکل هنوز ناشناخته است. به همین دلیل توصیه می شود قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

۳- تداخل پرولوتون با آزمایش ها

قبل از انجام تست عملکرد تیروئید، استفاده از پروژسترون هیدروکسیل یا همان آمپول پرولوتون را به پزشک گزارش بدهید. این دارو می تواند با آزمایش تداخل داشته و نتایج مثبت کاذب را نشان دهد.

آمپول پرولوتون در بارداری | متخصص زنان اصفهان

۴- تداخل پرولوتون با داروها

کاربامازپین
• قبل از تزریق گزارش استفاده از هر دارویی را به دکتر بدهید. برای اطمینان از استفاده ایمن از این داروها، ممکن است نیاز به تنظیم دوز یا نظارت بیشتر داشته باشید (عوارض قرص کاربامازپین). در هنگام استفاده از کاربامازپین باید در خصوص روش های دیگر کنترل زایمان با پزشک صحبت کنید. مصرف دارو را بدون مشورت با پزشک خود متوقف نکنید.

کتوکونازول
• در صورت استفاده از این دارو همراه با آمپول پرولوتون، مشاهده علائمی مانند تهوع، استفراغ یا خونریزی واژینال را به پزشک گزارش کنید.

وارفارین
• استفاده از این دارو می تواند سطح خون و اثر وارفارین را کاهش دهد. برای مصون کردن این داروها نسبت به هم، ممکن است نیاز به تنظیم دوز و نظارت بیشتر داشته باشید.

سیکلوسپورین
• استفاده از این دارو ممکن است اثر سیکلوسپورین را کاهش دهد. برای استفاده از این داروها، ممکن است نیاز به تنظیم دوز و نظارت بیشتر داشته باشید. اما به هیچ وجه مصرف دارو را بدون مشورت با پزشک خود متوقف نکنید.

انسولین
• قبل از دریافت پروژسترون هیدروکسیل، در خصوص مصرف انسولین یا داروهای ضد دیابت دیگر با پزشک صحبت کنید. ممکن است به یک دوز تعدیل شده از داروهای ضد دیابتی نیاز داشته باشید و نظارت بیشتر بر میزان قند خون در چنین مواردی ضروری است.

پاراستامول
• استفاده از این دارو ممکن است اثر پاراستامول را کاهش دهد. برای استفاده از این داروها، ممکن است نیاز به تنظیم دوز و نظارت بیشتر داشته باشید. اما مصرف دارو را بدون مشورت با پزشک خود متوقف نکنید و با پزشک در میان بگذارید.

ریفامپین
داروی ریفامپین باعث کاهش اثرگذاری پرولوتون میشود.

سایر داروها
آمپول پرولوتون می تواند اثر داروهای زیر را نیز کاهش دهد:

استامیتوفن
ایبوبروفن
متادون
تیزانیدین
نیکوتین
تئوفیلین
کلوزاپین
هالوتان

افراد ممنوعه در استفاده از آمپول پرولوتون

تجویز پرولوتون ممکن است برای همه بیماران نتیجه یکسان نداشته باشد. اگر شما باردار یا شیرده هستید و یا اینکه قصد باردار شدن دارید و همزمان داروی گیاهی و یا مکمل خاصی مصرف میکنید و یا آلرژِی دارید قبل از تزریق پزشک را از وضعیت خود مطلع کنید.

اگر سابقه هر کدام از موارد زیر را داشته باشید نمی توانید از آمپول پرولوتون استفاده کنید:

داشتن خونریزی شکمی-واژینال غیر مرتبط با بارداری
مشکلات لخته شدن خون
نزدیکی به سن یائسگی
سرطان سینه
سرطان های حساس به هورمون
داشتن هرپس تناسلی
فشار خون کنترل نشده
تومورکبد و بیماری کبدی
زردی چشم و پوست در بارداری
سن کمتر از ۱۶ سال
هرگونه عفونت ویروسی دیگر
هشدارهای مهم:
** مصرف این دارو سطح قند خون را تغییر میدهد، بنابراین اگر دیابتی هستید مرتب قند خون خود را چک کنید.

** این دارو قابلیت انتقال به شیر مادر را دارد. اگر کودک خود را شیر می دهید حتما قبل از تزریق با پزشک خود مشورت کنید.

در صورت داشتن هر یک از شرایط زیر هم شما اجازه مصرف این آمپول را ندارید:

داشتن فشار خون بالا
داشتن اختلالات ذهنی
داشتن آسم
داشتن دیابت
داشتن آلرژی به غذا یا دارو
داشتن صرع
داشتن ادم
داشتن سردرد میگرنی
داشتن پره اکلامپسی
اگر به این دارو حساسیت داشتید حتما و سریعا به پزشک مراجعه کنید. علائم حساسیت شامل تنگی نفس، تورم، درد قفسه سینه،کهیر و راش پوستی و بلع دشوار می باشند.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر