یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

همه چیز درباره بیمه و مراحل دریافت غرامت بیمه

عکس, همه چیز درباره بیمه و مراحل دریافت غرامت بیمه
قوانین دیه در تصادفات منجر به فوت :تصادفات منجر به فوت عموما دارای دو جنبه عمومی و خصوصی می‌باشند که مجازات حبس یا جزای نقدی به جنبه عمومی آن بر می‌گردد و پرداخت دیه مجازات خصوصی است که در صورت مطالبه اولیای دم قابل اجرا و پرداخت است.براساس ماده ۷۱۴ قانون مجازات اسلامی هرگاه بی‌احتیاطی یا بی‌مبالاتی یا عدم رعایت نظامات دولتی یا عدم مهارت راننده (اعم از وسایل نقلیه زمینی یا آبی یا هوایی) یا راننده وسیله موتوری، منتهی به قتل غیرعمدی شود مرتکب به شش ماه تا سه سال حبس و نیز به پرداخت دیه در صورت مطالبه از ناحیه اولیای دم محکوم می‌شود.هم‌چنین رانندگی در حال مستی، نداشتن گواهینامه رانندگی، داشتن سرعت غیر مجاز، حرکت دادن اتومبیل با علم به وجود نقص فنی، عدم رعایت محل عبور عابر پیاده و عبور از محل‌های عبور ممنوع از عوامل تشدید کننده مجازات است که حداقل مجازات را به میزان ۳/۲ حداکثر مجازات مذکور در این ماده افزایش می‌دهد.قتل ناشی از تصادفات رانندگی، قتل غیرعمدی محسوب می‌شود و در نتیجه مقصر ضامن پرداخت دیه کامل می‌باشد.شرکت‌های بیمه بر اساس بیمه‌نامه‌ای که هر فرد دارد مسئول پرداخت دیه می‌باشند ولی این خسارات باید در حکم دادگاه قید شود زیرا درغیراین‌صورت اداره بیمه خود را موظف به پرداخت نمی‌داند و از این جهت مشکلاتی برای طرفین ایجاد می‌گردد.
معمولا هزینه‌های مازاد بر دیه از جمله هزینه بیمارستان و درمان قابل مطالبه است و زیان‌دیده می‌تواند با تقدیم دادخواست حقوقی، این هزینه‌ها را از مقصر مطالبه نماید.
قوانین دیه در تصادفات منجر به صدمات بدنی :بر اساس ماده ۱۶ قانون اصلاح بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه ” اگر در حوادث رانندگی منجربه صدمات بدنی غیر از فوت، بیمه‌گر وسیله نقلیه مسبب حادثه یا صندوق تامین خسارت‌های بدنی حسب مورد موظف‌اند پس از دریافت گزارش کارشناس راهنمایی و رانندگی یا پلیس راه و در صورت لزوم گزارش سایر مقامات انتظامی و پزشکی قانونی بلافاصله حداقل ۵۰درصد از دیه تقریبی را به اشخاص زیان‌دیده پرداخت کرده و باقی‌مانده آن را پس از معین شدن میزان قطعی دیه بپردازند.”تبصره– در حوادث رانندگی منجر به فوت، شرکت‌های بیمه می‌توانند در صورت توافق با راننده مسبب حادثه و ورثه متوفی، بدون نیاز به رأی مراجع قضائی، دیه و دیگر خسارت‌های بدنی وارده را پرداخت نمایند. در تصادفات منجر به صدمات بدنی علاوه‌ بر دیه، مجازات‌های دیگری هم‌چون حبس و یا پرداخت جزای نقدی نیز تعبیه شده است.
طبق تعاریف فقهی، زمانی که فردی به هر دلیلی سبب کشتن انسانی یا نقص عضو وی شود مبلغی تحت عنوان خون بها یا دیه به بازماندگان وی تعلق می گیرد. میزان دیه در ادیان متفاوت است. اما در پیش از اسلام تاکنون اگر با شرایط بالا به فرد دیه تعلق بگیرد و در ماه های خاص ( چهار ماه قمری ذی القعده، ذی‌الحجه، محرم و رجب) که ماه‌های حرام هستند دیه افزایش می یابد. در زمستان ۱۳۴۷ با نظر شورای ملی و به دنبال آن مجلس سنا قانون بیمه شخص ثالث وضع شد. این قانون از فروردین ۱۳۴۸ اجرا شد.در ماده یک این قانون چنین آمده: “کلیه دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی و انواع یدک و تریلر متصل به وسایل مزبور و قطارهای راه آهن اعم از اینکه اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند مسؤول جبران خسارات بدنی و مالی هستند که در اثر حوادث وسایل نقلیه مزبور یا محمولات آنها به اشخاص ثالث وارد شود و مکلفند مسئولیت خود را از این جهت…بیمه نمایند” از نام این بیمه می توان پی برد که یکی از بیمه های مسئولیت است. به طور خلاصه باید گفت بیمه شخص ثالث نوعی تاوان در برابر خطرات و حوادث احتمالی هنگام استفاده از وسایل نقلیه می باشد. و در سه نوع بخش بندی می شود:
بیمه ثالث یا همان شخص ثالث: که در این بیمه خسارات به دو نوع جانی و مالی تقسیم می شود.
خسارات مالی در بیمه ثالث: آسیب و ضرر هایی به جهت حوادث احاطه شده که به شخص ثالث وارد می شود.
تبصره ۱: کلیه اشخاصی که به سبب حوادث وسایل نقلیه موضوع قانون بیمه شخص ثالث دچار زیان‌های بدنی و مالی شوند به استثنای راننده مسبب حادثه از لحاظ این قانون ثالث تلقی می‌شود.
خسارات بدنی در بیمه ثالث: هرگونه دیه یا تاوان که صدمه زده باشد، و سبب شکستگی، نقص عضو، از کار افتادگی( جزئی یا کلی_ موقت و دائم) یا فوت شخص ثالث به جهت حوادث مشمول بیمه شده باشد.
تبصره ۲: خسارت‌های یاد شده با توجه به مدارک و مستندات پرونده خسارتی و آرای صادره توسط دادگاه‌ها و تا سقف تعهدهای خریداری شده و مندرج در کارت‌های بیمه‌نامه ثالث قابل جبران است.
تبصره ۳: در بیمه ثالث تعهدات جانی فوت و نقص عضو کامل هر نفر در هر سال بر اساس مصوبات قوه قضائیه که بر مبنای معادل حداقل ریالی یک دیه مرد مسلمان در ماه‌های حرام می‌باشد و بر اساس ارزانترین نوع دیه که همان شتر است در ماه‌های عادی ۱۰۰ نفر شتر و چنانچه حادثه و فوت هر دو در ماه حرام باشد سقف دیه کامل یک مرد مسلمان از ۱۰۰ نفر شتر به ۱/۳ یعنی (۱۳۳ نفر شتر) افزایش می‌یابد. ماههای حرام عبارتند از: (محرم، رجب، ذیغده، ذیحجه)
تبصره ۴: بیمه ثالث تعهد مالی: حداقل ۲/۵% دیه یک مرد مسلمان در ماه حرام می‌باشد.
نحوه پرداخت دیه توسط بیمه
مدارک لازم جهت رسیدگی به پرونده های غرامت بدنی بیمه شخص ثالث
اصل و تصویر بیمه نامه مقصر حادثه
اصل و تصویر گواهینامه رانندگی مقصر حادثه
اصل و تصویر کارت شناسایی و شناسنامه مالکیت وسیله نقلیه
اصل و تصویر کارت ملی راننده مقصر
تصویر برابر اصل شده گزارشات مقامات انتظامی اعم از اولیه و نهایی
تصویر برابر اصل شده گزارش کاردان فنی تصادفات یا کارشناسان رسمی دادگستری
تصویر برابر اصل شده اوراق بازجویی ( قبولی تقصیر طرفین حادثه
تصویر برابر اصل شده گزارش پزشکی قانونی ( جهت مصدومین)
تصویر برابر اصل شده مدارک فوت شامل ( جهت متوفین )
معاینه جسد
جواز دفن و خلاصه رونوشت وفات
انحصار وراثت نامحدود
قیم نامه ( در صورت وجود صغیر در ورثه )
تصویر تمام صفحات شناسنامه باطل شده متوفی
تصویر شناسنامه اولیاء دم ( بازماندگان )
رای بدوی و تجدید نظر دادگاه ( در صورت اعتراض هر یک از طرفین)
نحوه پرداخت دیه توسط بیمه
مدارک لازم جهت رسیدگی به پرونده های غرامت بیمه حوادث سرنشین و راننده
اصل و تصویر بیمه نامه مقصر حادثه
اصل و تصویر گواهینامه رانندگی مقصر حادثه
اصل و تصویر کارت شناسایی و شناسنامه مالکیت وسیله نقلیه
اصل و تصویر کارت ملی راننده مقصر
تصویر برابر اصل شده گزارشات مقامات انتظامی اعم از اولیه و نهایی
تصویر برابر اصل شده گزارش کاردان فنی تصادفات یا کارشناسان رسمی دادگستری
تصویر برابر اصل شده اوراق بازجویی ( قبولی تقصیر طرفین حادثه )
اصل صورتحسابهای مراکز درمانی
اصل فرم تکمیل شده و گواهی های پزشک معالج ( جهت تعیین نقص عضو بعد از معاینه پزشک معتمد بیمه گر )
مدارک فوت شامل ( جهت متوفین ):
معاینه جسد
جواز دفن و خلاصه رونوشت وفات
انحصار وراثت نامحدود
قیم نامه ( در صورت وجود صغیر در ورثه )
تصویر تمام صفحات شناسنامه باطل شده متوفی
تصویر شناسنامه اولیاء دم
رای دادگاه در صورت نیاز
نحوه پرداخت دیه توسط بیمه
مراحل دریافت غرامت بیمه حوادث سرنشین و راننده :
مراجعه اعلام کننده خسارت اعم از مالک / بیمه گذار / راننده مقصر یا نماینده قانونی ایشان به منظور تکمیل برگ اعلام خسارت و ارائه
مدارک مندرج در ردیفهای اول لغایت چهارم پشت فرم
مراجعه مصدوم یا اولیاء دم متوفی به منظور دریافت نامه رسمی از واحد خسارت به مراجع انتظامی و قضایی جهت اخذ مدارک مندرج در
بندهای پنج و ششم پشت فرم
در صورت مصدومیت ارائه مدارک مندرج در بند هفتم پشت فرم
در صورت مصدومیت به منظور تعیین نقص عضو و تکمیل مدارک مندرج در بند هشتم توسط پزشک معالج و عودت آن به واحد خسارت ( اولین
معاینه جهت تعیین نقص عضو شش ماه پس از حادثه صورت می پذیرد )
در صورت فوت ارائه تمامی مدارک مندرج در بند نه الزامی است
در صورت نیاز حسب مورد ارائه رای دادگاه الزامی است
در صورت عدم وجود منع قانونی دریافت خسارت توسط مصدوم یا بازماندگان متوفی

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر