یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

همه چیز درباره خرابی و عوض کردن روغن گیربکس خودرو

عکس, همه چیز درباره خرابی و عوض کردن روغن گیربکس خودرو

چگونه و چه زمانی باید روغن گیربکس خودرو تعویض شود ؟ شما حداقل بعد از ۵۰ هزار کیلومتر و حداکثر ۶۰ هزار کیلومتر باید روغن گیربکس اتوماتیک خودرو را تعویض کنید.( اگر صرفا از طریق باز کردن پیچ ته گیربکس اتوماتیک اقدام به خالی کردن روغن آن می‌کنید، به دلیل آن که در این روش تمام روغن درون جعبه‌دنده تخلیه نخواهد شد، بهتر است که زمان تعویض روغن خود را به ۳۰ هزار کیلومتر کاهش دهید تا جعبه دنده با مشکل مواجه نشود.)

همچنین در هر مرتبه تعویض روغن بایست فیلتر روغن گیربکس را نیز عوض کرد تا عملکرد جعبه دنده به دلیل کثیفی بیش از حد صافی با مشکل مواجه نشود.

کار این روغن چیست ؟ در یک گیربکس اتوماتیک، دنده‌ها روی شفت چیده شده‌اند، اما دنده‌ها با تغییر فشار پدال گاز داخل ماشین تغییر می‌کنند.هنگامی که راننده روی پدال گاز فشار می‌دهد، دنده به طور خودکار بسته به سرعت تعویض می شود.اگر فشار روی پدال گاز کم شود شود، دنده بسته به سرعت خودرو، کم می شود.​ ​روغن گیربکس دنده‌های چرخ را روانکاری می‌کند و حرکت را برای آن‌ها در زمان پروسه تعویض دنده آسان‌تر می‌کند​​​​​​​.​ به طور کلی به روغن مورد استفاده در جعبه دنده های اتوماتیک روغن گیربکس می گویند.​

به‌هیچ‌وجه این مهم را به تعویق نیندازید تا قطعه گران‌قیمتی همچون گیربکس اتومبیل‌تان با آسیب جدی مواجه نشود. همچنین توصیه می‌کنیم در هر مرحله تعویض روغن موتور از متصدی تعمیرگاه یا تعویض روغنی بخواهید که میزان روغن جعبه دنده را نیز چک کند و در صورت کمبود، آن را به حد نرمال برساند.

تعویض روغن دنده ی گیربکس اتوماتیک ضروری است؟

*در گیربکس‌های دستی: در گیربکس دستی، مشکل اصلی پایین آمدن کیفیت روغن نیست، بلکه آلودگی آن است.​این آلودگی بر اثر فرسایش یاتاقان‌ها و دنده‌ها در طول زمان بوجود می آید.​ذرات فلزی میکروسکوپی بوجود آمده در روغن عملکرد آن را تحت تاثیر قرار داده و روغن نمیتواند به صورت مناسب جعبه دنده را روان کاری کند.​ بنابراین اگر اقدام به تعویض روغن موتور نشود، عمر سیستم انتقال قدرت شما را کوتاه خواهند شد.

*در گیربکس‌های اتوماتیک:به علت این که در یک گیربیکس اتوماتیک حرارت بیشتری ایجاد می‌شود، کیفیت سیال گیربکس اتوماتیک با گذشت زمان کاهش می یابد.علاوه بر این، مانند یک گیربکس دستی، سیال گیربکس اتوماتیک نیز با قطعات فرسوده شده داخل گیربکس آلوده می‌شود.​در صورت عدم رسیدگی در زمان مناسب عمر سیستم انتقال قدرت شما کاهش می یابد.

متأسفانه، شما ممکن است متوجه هیچ هیچ صدایی نشوید یا سرنخی که نشان دهنده سطح روغن کم باشد مشاهده نکنید، تا زمانی که خیلی دیر شود؛ پس مهم است که سطح روغن به صورت مرتب بررسی شود.. ​

​چک کردن سطح روغن گیربکس
در گیربکس‌های دستی:بررسی سیال گیربکس در یک گیربکس دستی می‌تواند مشکل باشد.​تعداد کمی از تولید کنندگان میله نشانگره برای نمایش سطح روغن گیربکس در خودرو در نظر گرفته اند.​به شما توصیه میشود که از مکانیک خود بخواهید تا هنگام تعویض روغن موتور، سطح روغن گیربکس شما را چک بکند.​این کار فقط چند دقیقه به طول خواهد انجامید.

در گیربکس‌های اتوماتیک:اگر شما یک اتومبیل با گیربکس اتوماتیک دارید، اتومبیل شما برای این منظور، میله نشانگر (Dipstick) خواهد داشت.دقت کنید تا میله نشانگر گیربکس و کارتر را اشتباه نگیرید (این اشتباه بسیار معمول است).برای اکثر خودرو های اتوماتیک چک کردن سطح روغن با بیرون کشیدن میله نشانگر در حالی که موتور روشن و در حال گرم شدن است انجام می شود.​ دقت کنید دنده باید در حالت پارک قرار بگیرد.​برای اطلاع دقیق از نحوه چک کردن سطح روغن خودرو خود به دفترچه راهنما مدل خود مراجعه کنید.​​همچنین در صورت مشاهده هر گونه روغن ریزی همیشه سطح روغن خودرو خود را چک کنید.بر خلاف روغن موتور، روغن گیربکس نمی سوزد؛ پس اگر سطح روغن شما کاهش میابد به احتمال فراوان خودرو شما روغن ریزی دارد.

زمان تعویض روغن گیربکس در جعبه دنده اتوماتیک:حرارت بیشتری تولید می‌شود که به این معنی است که کربن بیشتری تولید می‌شود، که سیال گیربکس را آلوده می‌کند.در طول زمان، این آلاینده‌ها باعث غلیظ تر شدن سیال شده و کارایی آن را کاهش می دهد.مشخصات سازنده ها برای برای سرویس روغن گیربکس اتوماتیک به طور قابل‌توجهی متفاوت است، از پنجاه هزار کیلومتر تا هرگز!​به طور معمول سرویس روغن گیربکس اتوماتیک بین هر صد هزار تا صد و پنجاه هزار کیلومتر انجام می‌شود.همچنین تعویض آن زودتر از رسیدن موعد آن ضرری نخواهد داشت. چک کردن سطح روغن گیربکس در هر سیستم انتقال قدرتی باید انجام شود.​ حتی در خودرو هایی که بنا به گفته سازنده آن ها نیاز به تعویض روغن گیربکس نمی‌باشد، سطح روغن باید به صورت مرتب چک شود تا در صورت وجود نشتی، سریع تر تشخیص داده شود.

زمان تعویض روغن گیربکس در جعبه دنده دستی:اکثر تولیدکنندگان پنجاه تا صد هزار کیلومتر را پیشنهاد می‌کنند که در این مدت شما باید روغن گیربکس دستی (واسکازین، روغن گیربکس دستی) را تعویض کنید.​همچنین در صورتی که خودرو شما در شرایط دشوار کار می کند، توصیه می‌شود تعویض روغن گیربکس هر بیست و پنج هزار کیلومتر انجام شود.شرایط دشوار برای یک گیربکس دستی، وضعیت‌هایی مانند رانندگی در سفره‌ای کوتاه بسیار زیاد است که در آن‌ها تغییر دنده‌ها بیشتر از معمول انجام می شود.اگر در شهری زندگی می‌کنید که نیاز به توقف زیاد دارید و کمتر در بزرگراه ها رانندگی می‌کنید (مشابه شرایط شهر تهران) سیستم انتقال قدرت شما در شرایط دشوار قرار دارد.​همچنین رانندگی در مناطق کوهستانی یا هنگامی که یک راننده در حال یادگیری رانندگی با گیربکس دستی است، از شرایط دشوار برای سیستم انتقال قدرت به حساب می‌آیند.

علائم خرابی روغن گیربکس :

۱. اگر صدای خرد شدن از زیر اتومبیل شنیده می‌شود در حالی که موتور روشن است، اما ماشین حرکت نمی‌کند.​

​۲.​ اگر در هنگام تعویض دنده دچار مشکل می‌شوید.

​۳.​ اگر دنده از جای خود در برود یا در صورت جا رفتن دنده با فشردن پدال گاز حرکت نکند.

​در این صورت روغن جعبه دنده قبل از زمان تعیین‌شده توسط شرکت تولیدکننده به حد آلودگی خود رسیده و باید تعویض شود.​صرف نظر از نوع گیربکس، تغییر دادن سیال گیربکس یک فرآیند ساده نیست و لازم است با امکانات مناسب انجام شود و روغن گیربکس باید تخلیه و به طور مناسب جمع آوری شود.​ همچنین در این میان باید فیلتر روغن و درزبندی ها باز بینی شود.​ این فرآیند باید توسط مکانیک با ابزار مناسب انجام شود.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر