یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

همه چیز درباره سود دهی باغ گیلاس و بیماری های گیلاس

عکس, همه چیز درباره سود دهی باغ گیلاس و بیماری های گیلاس

در این مقاله مفید ترین مطالب در خصوص نهال گیلاس و سود دهی بیشتر آن و هم چنین بیماری ها و آفات این درخت میوه قرار داده شده است که انشالله مفید واقع شود.

احداث باغ گیلاس از جمله کسب و کارهایی است که با توجه به قیمت مناسب این محصول و مصرف زیاد آن در صنایع تبدیلی از جمله تهیه کمپوت و آبمیوه می‌تواند درآمد مناسبی را برای کارآفرینان این حوزه به همراه داشته باشد.درخت گیلاس دارای نیاز سرمایی است و در زمان رسیدن نیز نیاز به نور مستقیم آفتاب و گرمای مناسب دارد؛ بنابراین کاشت این محصول در مناطق معتدل کشور که دارای تابستان‌های نسبتاً گرم و زمستان‌های سرد هستند می‌تواند کیفیت محصول خوبی داشته و درآمد مناسبی را نصیب کشاورزان نماید.برای کاشت درخت گیلاس در سطح یک هکتار، به حدود ۶۷.۳ میلیون تومان سرمایه اولیه نیاز است. همچنین میزان کل فروش سالانه از سال پنجم به بعد در حدود ۹۵ میلیون تومان بوده که در نهایت سالانه حدود ۷۰.۹ میلیون تومان سود خالص، نصیب کشاورز خواهد شد و دوره بازگشت سرمایه آن در حدود ۵ سال می باشد.

نهال گیلاس به بارندگی زمستانه احتیاج دارد اما بارندگی در تابستان و فصلی که میوه می دهد بسیار مضر است زیرا باعث ایجاد لهیدگی در میوه می شود . به هر حال خشکی خاک نیز محصول درخت را از بین می برد و در فصل تابستان نیز ۲ الی ۳ بار در هفته باید به درختان آب دهیم . درختان بالغ یک مرتبه در هفته کافیست .

موقعیت آبیاری باید تا شعاع ۳۰ سانتیمتری درخت و یک متر بصورت عمودی باشد . آبیاری درختان گیلاس بسیار حیاتی و حائز اهمیت است .

نور
درختان گیلاس باید تحت تابش نور مستقیم خورشید به مدت زمان ۸-۱۰ ساعت در روز باشند . درختانی که آفتابگیر نیستند یا میوه نمی دهند و یا میوه آن ها ترش مزه هستند . بنابراین تابش نور خورشید باعث شیرینی میوه گیلاس می شود .

دما
گیلاس به تابستان های خشک و خنک نیاز دارد و اگر در دمای گرم رشد کند میوه هایی به هم چسبیده و دوقلو تولید می کند که از نظر اقتصادی ارزشی ندارند . گیلاس به دمای زمستانی ۲۵-درجه سانتیگراد نیاز دارد و برای اینکه نیاز سرمایی این گیاه برطرف شود و بتواند به فعالیت گلدهی خود ادامه دهد می‌بایست در حدود ۱۲۰۰-۵۰۰ ساعت را در طی زمستان حتما در دمای زیر ۷ درجه بگذارند. این درخت در هوای گرمسیری دوام نمی آورد .

خاک
خاک مورد نیاز درخت گیلاس به دلیل ریشه کوتاه این درخت باید زهکشی مناسبی داشته باشد . بهترین نوع خاک برای گیلاس ، خاک‌های لومی شنی است و می‌توان گفت: این خاک تقریبا نوعی خاک معمولی است که حاوی شن می‌باشد و به همین دلیل زهکش خوبی نیز دارد . گاهی برای رشد بهتر درختان به خاک آنها کود اضافه می کنند . درختی که رشد سالانه شاخه‌های آن کمتر از ۲۰ سانت است حتما باید از کود استفاده نماید تا رشد آن تحریک گردد .

طریقه کاشت بذر و قلمه
بذر را داخل گلدان در فصل پاییز بکارید اوایل پاییز موقعیت مناسبی است گلدان حاوی بذر را در فضای باز و معرض سرما قرار دهید . به مدت ۶ الی ۸ هفته مناسب است . تا نیاز سرمایی بذر برطرف شود . بعد از این مدت گلدان حاوی بذر‌ها را در مکانی آفتابی قرار دهید و مراقب عدم خشک شدن سطح خاک باشید. در طی چند هفته می‌توان شاهد رشد و جوانه زنی بذر‌ها بود.گرفتن قلمه راه دیگر تکثیر این گیاه است. از قلمه نیمه چوبی و چوبی گیاه می‌توان استفاده کرد. قلمه نیمه چوبی از ساقه‌هایی تهیه می‌شوند که سبز نیستند و کمی بالغ شده اند، اما اگر آن‌ها را بیش از اندازه خم کنیم می‌شکنند. از اواسط تابستان می توانید قلمه بزنید اما بهترین زمان قلمه زدن در زمستان می باشد . قلمه‌ها را از ساقه‌های یکساله گیاه تهیه کنید . ساقه‌های مسن‌تر ریشه دهی خوبی ندارند.

هزینه احداث باغ گیلاس :باغ گیلاس بسته به اینکه چند هکتار می باشد و از چه نوع گیلاسی استفاده می نمایید و نحوه آبیاری و … هزینه های متفرقه ای دارد که برای استعلام قیمت می توانید با کارشناسان باغ ایرانی تماس حاصل نمایید . درآمد حاصل از احداث باغ گیلاس هم متفاوت می باشد . اما مراقبت هایی که باغ گیلاس نیاز دارد را نباید نادیده گرفت .

ارزش تغذیه ای گیلاس : هر (۱۰۰ گرم گیلاس (حدود ۱۴عدد گیلاس متوسط دارای این ترکیبات است :انرژی۰۶/۷۲ کیلو کالری ، رطوبت ۷۴/۸۰ گرم ،کربوهیدرات ۶۰/۱۶ گرم ،پروتئین ۲۱/۱ گرم ،چربی ۶۹/۰ گرم ،فیبر ۸۷/۱ گرم ،کلسیم ۷۱/۱۴ میلی گرم،فسفر ۱۲/۱۹ میلی گرم ،آهن۳۸/۰ میلی گرمپتاسیم ۵/۲۲۳ میلی گرم ،فلوئور ۷۶/۱۱ میلی گرم ، ویتامین آ ۴۷/۲۱ میلی گرم ، ویتامین ث ۰۶/۷ میلی گرم، اسید فولیک

راهنمایی های تغذیه ای: چربی اشباع شده در گیلاس بسیار کم است. کلسترول ندارد مانند سایر گیاهان سدیم ندارد، فیبرخوراکی بالایی دارد، از ویتامین c بالایی برخوردار است.

آفات و بیماری های نهال گیلاس

حشرات چوب خوار از آفات مهم درختان می باشند. تنوع گونه ها.و شدت حمله آن ها ارتباط.زیادی با شرایط اقلیمی دارد.بدین معنی که آفتاب فراوان و شدید.باعث تبخیر سطحی بسیار زیاد دشده و.نهایتا به علت فقدان آب کافی تغییراتی.در کمیت و کیفیت شیره گیاه به وجود می آید.و باعث می شود که حشرات چوبخوار.از فاصله دور قادر به تشخیص.این درختان باشند.

حال اگر سایر عوامل از قبیل ضعف.زمین این اثر را تشدید کنند آفات چوبخوار.به راحتی روی درخت.مستقر شده و دامنه فعالیت.خود را گسترش میدهند. تعداد زیادی از حشرات چوبخوار.نسبت به حرارت کشش مثبت دارند، در این.خصوص جهتی از تنه درختان که از حداکثر.تابش آفتاب برخوردارند به شدت به حشرات.چوبخوار آلوده می شود در مکان هایی که تراکم.درختان کمتر است این امر به خوبی مشخص است.

آفات چوبخوار درختان شامل گونه های زیادی هستند که از مهمترین آنها می توان به پروانه فری، سوسک سرشاخه خوار رزاسه، سوسک چوبخوار سارتا و سوسک های طوقه و ریشه اشاره کرد در سیستم جامع مدیریت تلفیقی آفات روش های مختلف مبارزه به طور هماهنگ و به شیوه ای که کمترین اختلال را در کنترل مؤثر و درازمدت آفات ایجاد کنند، به کار گرفته می شود. شیوه های مزبور شامل استفاده همزمان از روش های بیولوژیکی، زراعی، فیزیکی و مکانیکی، شیمیایی و استفاده از فرمون ها و ترکیبات مشابه است.

پروانه فری یا کرم خراط
این آفت نهال گیلاس زمستان را به صورت لاروهای سنین مختلف در درون شاخه درختان به سر می برد. در اواسط بهار لاروهایی که رشدشان کامل شده به شفیره تبدیل می شوند. طول دوره شفیرگی ۲۰ تا ۴۰ روز است و پس از آن حشرات کامل ظاهر می شوند ظهور پروانه ها تدریجی بوده و از خرداد ماه تا شهریور ادامه دارد. حشرات ماده پس از جفتگیری تخمهای خود را به صورت دسته ای در دهانه سوراخ های خروجی خود روی شاخه ها قرار می دهند. هر حشره ماده ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ تخم می گذارد.تخم ها پس از دو هفته تفریخ شده و لاروها از محل اتصال دمبرگ به ساقه های نازک نفوذ می کنند بعد از مدتی تغذیه از همان سوراخ ورودی خارج شده و به شاخه های قطورتر حمله می کنند. لاروها پس از طی زمستان در بهار سال بعد به شفیره تبدیل شده و حشرات کامل آنها ظاهر می شوند.

بنابراین آفت هر دو سال یکبار چرخه زندگی خود را کامل می کند. خسارت این آفت مربوط به لاروهای آن است که از چوب شاخه و تنه تغذیه می کنند. لاروها در تنه و شاخه ها دالان های طولی در عمق چوب ایجاد کرده و باعث ضعف شدید درختان می شوند.

خسارت اولیه از رگبرگ ها، دمبرگ ها و شاخه های نازک شروع شده و به تدریج به شاخه های بزرگتر و تنه انتقال می یابد. تغذیه ی لاروها از چوب درختان با خارج شدن فضولات لاروی که به رنگ نارنجی هستند همراه است.

لاروها در طول عمر خود چندین مرتبه از شاخه ها خارج شده تا سرانجام به قطورترین شاخه ها و تنه اصلی برسند. خسارت مستقیم این آفت خشک شدن درختان و خسارت غیرمستقیم آن سقوط درختان در اثر وزیدن باد و غیرقابل استفاده شدن الوارهای درختان است.

سوسک سرشاخه خوار رزاسه یکی از آفات و بیماری های نهال گیلاس
سوسک سرشاخه خوار رزاسه در سال یک نسل دارد و زمستان را به صورت لارو در عمق چوب شاخه ها طی می کند و در بهار سال بعد پس از مختصری تغذیه شفیره شده و به حشره کامل تیدیل می شود. حشرات کامل از دهه دوم خرداد تا دهه دوم نیز یعنی به مدت ۳۰ روز به طور تدریجی ظاهر می شوند.

حشرات ماده پس از جفتگیری تخم های خود را به صورت انفرادی روی سرشاخه های جوان قرار می دهند. هر حشره ماده تا ۶۰ عدد تخم می گذارد. تخم ها به طور متوسط پس از ۱۳ روز تفریخ شده و لارو از همان محل اتصال تخم به سرشاخه وارد شاخه می شود. لارو با تغذیه از چوب شاخه های جوان، به تدریج به سمت شاخه های مسن تر حرکت کرده و باعث خشک شدن درخت می شود.

لاروها تا شروع فصل سرما به تغذیه خود ادامه می دهند. بنابراین دوره لاروی حدود ۱۰ ماه به طول می انجامد. با گرم شدن هوا تغذیه لاروها مجددا شروع شده و در اواسط اردیبهشت در آخرین قسمت شاخه ی خشک شده به شفیره تبدیل می شود. طول مدت شفیرگی به طور متوسط ۱۵ روز است و پس از آن حشرات کامل ظاهر می شوند.

نکته ی مهم ۱: فاصله زیاد کاشت سبب تبخیر سطحی بالا شده و درختان را نسبت به حمله چوبخواران حساس می‌نماید. باغهای بدون حصار به علت جریان هوا و باد آلودگی بیشتر خواهند داشت.

نکته ی مهم ۲: کم آبی درختان را در مقابل آفات چوبخوار حساس می‌سازد.

نکته ی مهم ۳: با انجام صحیح و پیگیر اصول داشت، فاصله، آب، کود و غیره می‌توانیم درختانی سالم داشته باشیم و از حمله حشرات چوبخوار جلوگیری کنیم.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر