یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

همه چیز درباره سونوگرافی تیروئید

عکس, همه چیز درباره سونوگرافی تیروئید

اگر پزشک برای شما یا برای فرزند شما سونوگرافی تیروئید تجویز کرده است خواندن این مطلب برای شما مفید است. خبر خوش اینکه سونوگرافی تشخیصی در حالت استاندارد، هیچ خطری برای انسان ندارد.

برای سونوگرافی باید لباس راحت و آزاد بپوشید. ممکن است از شما خواسته شود که جواهرات و لباس‌های خود را درآورده و گان جراحی بپوشید. سونوگرافی نسبت به حرکت بسیار حساس است، بنابراین فعالیت یا گریه یک کودک می‌تواند روند معاینه را طولانی‌تر کند.

برای انجام سونوگرافی، بیمار بر روی یک تخت دراز می‌کشد. برای سونوگرافی تیروئید، ممکن است یک بالش در پشت شانه‌ها گذاشته شود تا محدوده اسکن بزرگتر شود. این کار به ویژه برای کودکان مهم است. ابتدا رادیولوژیست، ژل را بر روی بدن مالیده و سپس، مبدل را بر روی ناحیه مورد نظر قرار داده و آن را به عقب و جلو حرکت می‌دهد تا تصاویر مورد نیاز دریافت شوند.
معمولا فشار ناشی از تماس مبدل با پوست باعث ایجاد درد و ناراحتی نمی‌شود. با این حال اگر اسکن بر روی مناطق نازک و حساس بدن صورت بگیرد، ممکن است فرد کمی احساس درد داشته باشد. پس از اتمام سونوگرافی، ژل از روی پوست پاک خواهد شد.

فواید
اسکن اولتراسوند نیاز به جراحی ندارد.
گاهی اوقات، آزمایش اولتراسوند ممکن است به طور موقت باعث ایجاد ناراحتی شود، اما دردناک نیست.
استفاده از سونوگرافی آسان و در دسترس بوده و ارزان‌تر از دیگر روش‌های تصویربرداری است.
تصویربرداری اولتراسوند بسیار ایمن بوده و از هیچ تابش یوننده‌ای استفاده نمی‌کند.
اسکن سونوگرافی تصاویری واضح از بافت‌های نرم بدن را نشان می‌دهد.
با سونوگرافی می‌توان تصاویری واقعی ایجاد کرد. این ویژگی می‌تواند به روش‌هایی مانند بیوپسی و آسپیراسیون کمک کند.

در پزشکی، از سونوگرافی برای تشخیص تغییرات ظاهری، اندازه یا محیط اندام ها، بافت‌ها و عروق‌ها یا تشخیص توده‌های غیر طبیعی مثل تومور‌ها استفاده می‌شود.
در اولتراسوند، دستگاه مبدل هم امواج صوتی را به بدن فرستاده و هم آن‌ها را دریافت می‌کند. زمانی که مبدل بر روی پوست قرار می‌گیرد، پالس‌های کوچکی از امواج صوتی با فرکانس بالا را به درون بدن می‌فرستد.

هم زمان با برگشت این امواج از اندام‌های داخلی، مایعات و بافت‌ها، یک گیرنده حساس در مبدل، تغییرات ایجاد شده در فرکانس و جهت امواج را ضبط می‌کند. این امواج بلافاصله توسط یک رایانه اندازه گیری و نمایش داده می‌شوند.

غده تیروئید، یکی از ۹ غدد درون ریز بدن است که در جلوی گردن قرار گرفته و شکلی شبیه به پروانه دارد. وظیفه این غده تولید و ارسال هورمون‌ها به درون جریان خون است. این هورمون‌ها به تنظیم عملکرد‌های مختلفی مانند تنظیم ضربان قلب کمک می‌کنند

ایجاد گره و برآمدگی در تیروئید امری شایع بوده که ممکن است بر روی سطح پوست احساس نشود. حدود پنج تا ۱۰ درصد از بزرگسالان در تیروئید خود، نوعی توده خواهند داشت که پزشک می‌تواند با معاینه، آن‌ها را تشخیص دهد. به این توده ها، گره‌های ملموس گفته می‌شود. با استفاده از سونوگرافی می‌توان گره‌های غیر ملموس را شناسایی کرد. بیشتر این گره ها، خوش خیم بوده و خطری برای سلامتی فرد ندارند.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر