یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

همه چیز درباره قرص آسبوتولول یا سکترال

عکس, همه چیز درباره قرص آسبوتولول یا سکترال

سکترال یا آسبوتولول یکی از داروهای پر تجویز برای درمان فشار خون بالا می باشد. مورد دیگر تجویز این دارو در درمان بیماری ضربان قلب نامنظم  است.

این دارو در طبقه‌بندی داروهای قلبی – عروقی قرار گرفته است. این دارو پس از گذشت ۱ تا ۲ ساعت کم کم اثر کرده و مدت زمان اثربخشی آن بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت خواهد بود.


دوز مصرفی برای درمان فشار خون بالا

گروه سنی دوز مصرفی
دوز کودکان (تا ۱۸ سال) تأثیر این دارو بر کودکان مورد مطالعه قرار نگرفته و نباید در افراد زیر ۱۸ سال مصرف شود.
دوز میانسالان (سنین ۱۸ تا ۶۴ سال) دوز آغازین: کپسول ۴۰۰ میلی‌گرمی یک بار در روز یا کپسول ۲۰۰ میلی‌گرمی دو بار در روز مصرف می‌شود.
افزایش دوز: در صورت نیاز ممکن است پزشک دوز مصرفی را تا ۲ کپسول ۶۰۰ میلی‌گرمی در روز افزایش دهد. محدوده پیشنهاد شده ۴۰۰ تا ۸۰۰ میلی‌گرم در روز است.
دوز افراد مسن (۶۵ سال و بالاتر) در افراد مسن حتی دوز پایین دارو تأثیر زیادی دارد و معمولاً مصرف آن‌ها کمتر از میان‌سالان است. به طور کلی دوز مصرفی روزانه نباید از ۸۰۰ میلی‌گرم بیشتر شود.


دوز مصرفی برای درمان ضربان قلب نامنظم
گروه سنی دوز مصرفی
دوز میانسالان (سنین ۱۸ تا ۶۴ سال) دوز آغازین: ۲۰۰ میلی‌گرم دو بار در روز
افزایش دوز: در صورت نیاز ممکن است پزشک دوز مصرفی را تا ۲ کپسول ۶۰۰ میلی‌گرمی در روز افزایش دهد. محدوده پیشنهاد شده ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی‌گرم در روز است.
کودکان و افراد مسن مشابه مورد قبل


عوارض جانبی

ضربان قلب پایین‌تر از حد طبیعی، سرگیجه، خستگی، سردرد، یبوست، اسهال، ناراحتی معده (سوءهاضمه)، درد عضلانی، فشار خون بسیار پایین، گردش خون ضعیف، اختلال نعوظ، افسردگی، آسیب کبدی، لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE)


تداخل دارویی
کریتینیب، فلوکتافنین، متاکولین، ریواستیگمین، آمیفوستین، دروندارون، اوبینوتوزوماب، آگونیست‌های آلفا و بتا، ایبوپروفن، ناپروکسن، دیکلوفناک، اتودولاک، ایندومتاسین، نابومتون و داروی رزرپین (کاهش فشار خون)


هشدارهای مهم در ارتباط با مصرف داروی آسبوتولول
پیش از شروع مصرف داروی آسبوتولول، پزشک را در جریان تمام شرایط سلامتی خود از جمله ابتلا به آسم، بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD)، دیابت، گردش خون ضعیف، نارسایی قلبی یا سایر مشکلات قلبی، تیروئید پرکار و … قرار دهید. قبل از قطع مصرف این دارو ابتدا با پزشک خود صحبت کنید. اگر بیمارانی که از شرایط خاصی رنج می‌برند، به طور ناگهانی مصرف این دارو را قطع کنند، احتمال بروز مشکلات تیروئیدی یا درد قفسه سینه وجود دارد.

هشدار آلرژی
مصرف داروی آسبوتولول در برخی مواقع با آلرژی شدید همراه است. علائم این آلرژی عبارت‌اند از تنفس دشوار، تورم گلو یا زبان، کهیر و بثورات پوستی که در صورت بروز این موارد، قطع مصرف توصیه می‌شود. توجه داشته باشید که مصرف مجدد دارو پس از واکنش آلرژیک می‌تواند کشنده باشد.

هشدارها برای افراد با شرایط خاص پزشکی

۱) مبتلایان به آسم یا COPD
بسیاری از مبتلایان به آسم یا بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD) نباید داروی آسبوتولول را مصرف کنند و حتی در صورت تجویز، دوزهای بسیار کم تحت نظارت مستقیم پزشک مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ زیرا دوزهای بالاتر این دارو می‌تواند گیرنده‌های موجود در معابر تنفسی را مسدود کند که خود علائم آسم را تشدید خواهد کرد. ضمناً این دارو در عملکرد داروهای تنفسی اختلال ایجاد می‌کند. برای دانستن تفاوت آسم و آلرژی، این مطلب را در ستاره مطالعه کنید.

۲) مبتلایان به دیابت
داروی آسبوتولول علائم قند خون پایین مانند لرزش و افزایش ضربان قلب را پنهان می‌کند. این مسئله تشخیص قند خون پایین را با مشکل مواجه خواهد کرد.
۳. مبتلایان به گردش خون ضعیف
این دارو با کاهش فشار خون، گردش ضعیف خون در پاها و دستان فرد را به مراتب ضعیف‌تر می‌کند.
۴. مبتلایان به نارسایی قلبی
در صورت ابتلا به نارسایی قلبی کنترل نشده، مصرف داروی آسبوتولول توصیه نمی‌شود؛ اگر نارسایی قلبی فرد تحت کنترل باشد، در برخی موارد پزشک با احتیاط فراوان از این دارو استفاده می‌کند.

۵. مبتلایان به تیروئید پرکار
قطع ناگهانی مصرف این دارو در افراد مبتلا به تیروئید پرکار، علائم پرکاری تیروئید از قبیل گیجی، ضربان قلب بسیار بالا، لرزیدن، تعریق یا پریشانی را به گونه‌ای باورنکردنی شدت می‌بخشد. آیا می‌دانید در پرکاری تیروئید چه غذاهایی بخوریم و چه نخوریم؟

۶. مبتلایان به مشکلات کلیوی
دفع داروی آسبوتولول توسط کلیه‌ها انجام می‌شود؛ اگر کلیه‌ها عملکرد خوبی نداشته باشند، دارو مدت زمان طولانی‌تری در بدن مانده و فرد را در معرض عوارض جانبی قرار می‌دهد. معمولاً دوز مصرفی در این افراد بسیار کم است.
۷. مبتلایان به مشکلات کبدی
از آنجایی که این دارو توسط کبد پردازش می‌شود؛ اگر کبد عملکرد خوبی نداشته باشد، دارو مدت زمان طولانی‌تری در بدن مانده و فرد را در معرض عوارض جانبی قرار می‌دهد. این افراد نیز درست مانند مبتلایان به مشکلات کلیوی، معمولاً دوز کمتری از این دارو مصرف خواهند کرد.

مصرف آسبوتولول در بارداری و شیردهی
طی مطالعات انجام شده بر روی حیوانات باردار، این دارو خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد؛ اما تحقیقات کافی برای تأثیر آن بر جنین انسان انجام نشده است. بارداری یا تصمیم به باردار شدن را به پزشک اطلاع دهید. این دارو از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شده و می‌تواند عوارض جدی به دنبال داشته باشد. معمولاً شیردهی در دوره مصرف این دارو توصیه نمی‌شود و باید به کمک پزشک در مورد آن تصمیم گرفت.

مصرف داروی آسبوتولول توسط افراد مسن و کودکان
بدن افراد مسن برای پردازش این دارو به زمان بیشتری نیاز دارد؛ از این رو پزشک با دوزهای پایین‌تر شروع می‌کند تا از عدم تجمع دارو در بدن اطمینان حاصل گردد. مصرف داروی آسبوتولول در کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال توصیه نمی‌شود.
داروی آسبوتولول را مطابق دستور پزشک مصرف کنید!
۱. در صورت قطع مصرف یا عدم آغاز مصرف

فشار خون بالا یا ضربان قلب نامنظم بهبود نخواهد یافت. این مسئله خطر حمله قلبی یا آسیب رگ‌های خونی ریه‌ها، قلب و کبد را افزایش می‌دهد.

۲. در صورت قطع مصرف ناگهانی

خطر حمله قلبی تا حد زیادی افزایش می‌یابد. دوز مصرف این دارو باید رفته رفته کم شده و در نهایت قطع شود.

۳. در صورت فراموش کردن یک دوز یا بی‌برنامگی مصرف دارو

تأثیر دارو در کاهش فشار خون و تنظیم ضربان قلب بی‌اثر شده و حمله قلبی در کمین بیمار خواهد بود.

۴. در صورت مصرف زیاد

بیمار در معرض خطر کاهش شدید و خطرناک فشار خون و ضربان قلب قرار می‌گیرد. همچنین ممکن است باعث کاهش سطح قند خون، تنفس دشوار، نارسایی قلبی یا تشنج شود.

نگهداری از داروی آسبوتولول
این دارو را در دمای اتاق بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد و به دور از نور خورشید نگهداری کرده و از قرار دادن آن در مناطق مرطوب مانند حمام خودداری کنید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر